HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Het grote welke rugzak kies jij topic!

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

@Arvid en Arend: Bedankt voor jullie uitleg! Misschien de Aether 70 dan toch nog eens meepassen om te kijken wat ik van deze vind t.o.v. de xenith. Ik heb de krestel zelf nog nooit ergens zien uitgestald staan maar ik denk dat deze inderdaad niet echt mijn ding zal zijn. Liever 1 keer een duurdere rugzak die jaren meegaat dan iets goedkoops waardoor ik volgend jaar al weer naar de winkel mag gaan. Via jouw reactie wordt men mening hierover dus enkel beaamd. Als ik hem ergens zie natuurlijk ga ik hem sowieso nog eens passen!

@Patria
    : Daar ben ik het zeker mee eens! Het was ook al een wat oudere persoon die vermoedelijk zelf zijn eigen ervaring heeft met zijn eigen gerief en daar misschien niet graag van afwijkt. Ik ben alleszins blij dat ik hier nu weet dat de Aether misschien toch nog een optie kan zijn, tenminste als ik voor zaterdag een winkel vindt waar ik de 70 liter variant kan passen.

@Jelle
    : Ja deze bij de berghut staat er sinds enkele dagen geleden op had ik ook gezien (nieuw in stock veronderstel ik?). Misschien ook eens passen daar dan als ik er toch ben. Volume lijkt me wel wat groot maar goed, ga geen oordeel maken zolang ik hem niet eens aangedaan heb. Alleszins bedankt!

Nog even opnieuw zodat personen die ervaring met deze winkel hebben kunnen reageren:

WIE KENT DEZE WINKEL: http://www.trek-king.be/ EN IS ER VEEL MATERIAAL: SLAAPZAKKEN/RUGZAKKEN UITGESTALD OM TE PASSEN/TE BEKIJKEN?

Alvast bedankt 🙂

ps Binnen ongeveer 10 dagen is het eindelijk van dat! Opvolging weer vogezen is hier al een dagelijkse gewoonte geworden!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Die winkel in Aalst ken ik inderdaad. Niet het grootste aanbod maar wel een uitstekend uitbater/verkoper die de tijd neemt om je raad te geven (in een puur Aalsters accent) en veel van materiaal af weet. Zeker de moeite om eens binnen te stappen.

Ik blijf erbij dat 70 liter aan de grote kant is. Voor een wintertrekking is dat volume wel handig, maar voor een zomertrekking is het te veel tenzij je voeding meeneemt voor 10 dagen of meer. De zaak is dat een half lege rugzak niet zo ergonomisch is om te dragen. Ik zou echt mikken op 60 liter. Indien niet, dan zal je ervaring het wel uitwijzen. 🙂

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Aangezien je in een ander topic hebt aangegeven terug te zijn: wat is het uiteindelijk geworden en hoe was je ervaring?

Glenn A.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 52

Na lang twijfelen, passen, opnieuw passen, herpassen, en .. passen 😀 Heb ik uiteindelijk toch voor de Xenith 75 gekozen. Ja ik ben soms een steenbok (zet daar ergens het woord koppig bij) waardoor ik toch liever een iets groter volume had dan te klein. De aether 60 zat ook zeer aangenaam maar door gebrek om de 70 te kunnen passen in deze korte tijdspanne toch voor de xenith gekozen.

Mijn review, slechts 2 dagen gebruikt momenteel dus tijd zal uitwijzen of ik de goede keuze gemaakt heb.

Positieve punten:

– Grote heupzakken waar er redelijk veel, snel nodig, materiaal in kan.

– Veel aanspanriemen om hem goed te comprimeren.

– Aan elke kan een goede stretchzak waar er gemakkelijk een 1,5 liter waterfles in kan.

– Gemakkelijk  verstelbaar rugpaneel (via van die plakkers, ken de naam niet echt).

– Bij gewicht van 18 kilo nog comfortabel (gelukkig maar :p)

– Rugzak heeft aan de voorkant 2 grote zakken waar er nog zeer veel in kan. Wanneer ik dit extra volume niet nodig heb heeft het ook geen nadelige invloed op de ergodynamica van de rugzak wat voor mij wel zeer belangrijk was. Zo is deze rugzak slechts een 65, max 70 liter zonder deze zakken.

– Droogt vrij snel en wordt niet snel nat van binnen.

Negatieve punten:

– De rugzak drukte op het eind wel wat op men heupbeen, hoewel ik vermoed dat dit kwam doordat het al lang geleden was dat ik een rugzak zo lang had gedragen en ze door mijn extra kledij misschien niet meer optimaal was ingesteld.

– Er is een scheiding mogelijk tussen slaapcompartiment en bovenste deel. Dit is vrij omslachtig (via aanspanriemen die er eerst moeten worden ingestoken) en sluit enkel het midden af, wat betekent dat er aan de zijkant nog gemakkelijk materiaal van boven naar beneden kan komen. Oké dit is op te lossen door er iets boven te leggen dat dit volledig afsluit maar heb er toch voor gekozen om het in 1 compartiment te laten wat er wel voor zorgde dat steeds al het materiaal eruit moest bij het opzetten van onze slaapplaats. Gelukkig maakte dit eigenlijk toch niet zoveel uit achteraf aangezien ik toch bijna alles nodig had dat er in zat.

Conclusie:

Momenteel ben ik er dus zeer tevreden mee. Ben benieuwd hoe dit is binnen een aantal jaar! Het gene waar ik het meest naar benieuwd ben is hoe het nu zal zitten met het volume. In de winter was deze goed maar vraag me af of deze in de zomer toch te groot zou zijn (hoewel ik deze via losser in steken gemakkelijk toch een vol uitzicht kan geven denk ik).

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Klinkt goed zo. Ik hoop dat het met het comprimeren ook een fijne rugzak voor zomertrekkings blijkt. De tijd zal dat inderdaad leren. Nog even over die scheiding; die gebruik ik wel en vind het zelf wel een voordeel. Onderin doe ik mijn slaapzak en slaapmatje (zijn bij mij wel allebei erg klein en licht) en die zijn er dan via de rits onderaan direct uit te halen als je je tent opzet. Er zit inderdaad wel wat speling tussen, maar in praktijk zal je daar niet zoveel last van moeten hebben. Ook een kwestie van slim pakken denk ik. Verder is die scheiding ook handig om een optimale gewichtsverdeling te creëren in je rugzak. Omdat je een rugzak met veel en dus misschien wel teveel volume hebt, is dat voor jou nog relevanter. Zware dingen zo veel mogelijke dicht tegen je rug en tussen schouders en heupen plaatsen. Het ondervak kan je op die manier leger laten.

Fre
    Bijdrager
    Aantal berichten: 16

Ik ben erg nieuwsgierig naar deze Berghaus Expedition Light 80l. Hij is enorm groot (80l) maar toch betrekkelijk licht: 1500g. Maar dit is het bijzondere: de rugzak heeft een frame dat kan worden uitgenomen zodat hij nog maar 1kg weegt. Dat gaat toch al naar de ultralight-kant. Het bovenste gedeelte kan je oprollen als je niet al te veel gerief meeneemt (zomertrip)

Het is moeilijk om aan deze zak te geraken. Ik heb al verschillende winkels in België gecontacteerd, maar niemand doet ze binnen.

http://eu.berghaus.com/expedition-light-80-rucksack/420958.html?dwvar_420958_color=Q76&cgid=75-litre-plus#cgid=75-litre-plus&start=2

KennyTheHiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

Ik heb lang getwijfeld tussen Lowe Alpine en Ospray…

Uiteindelijk toch voor Lowe Alpine gekozen, waarom?

-> Axiom systeem zit fantastisch
    -> Ze hebben bijna overal aan gedacht
    -> Prijs is zeker wel OK !

Uiteindelijk heb ik dan toch niet de Cerro Torre, maar de Alpamayo 70:90 aangeschaft.
    Heb hem in de kleur Crocodile green kunnen bemachtigen, de andere kleuren waren geel en petroleum, verschrikkelijk!! Maar groen is moeilijk te vinden. Heb hem voor 189 euro gekocht in Nederland.

Heb hem nog niet “In action” getest, maar dat zal over 2 weken wel blijken 🙂

Uiteraard wel al wat mee gelopen in volle toestand en hij zit SUPER!!!

Gr,

Kenny

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.