HOME FORUM Materiaal en techniek Herstel Trailstar

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ik zit met een scheurtje van +/- 5cm in een paneel van mijn Trailstar. MLD gaf een stukje reservestof mee. Kan ik dat gebruiken voor de herstelling? Hoe begin ik eraan?

Dank!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Hoe is dat kunnen gebeuren?
    Ik zou van dat stukje reservestof een lapje uitsnijden.
    Best zou zijn als je het met een soldeerbout uit snijdt maar ik ga ervan uit dat knippen met de schaar ook wel kan.
    Ik zou voor een minimum overlap gaan van 2 cm. Dus een lapje van 9cm op 4 cm.
    Misschien moet je de rechte hoeken wat afronden;
    Zoek een stukje kleefband dat een beetje kleeft op de silnylon en plak dat langs de buitenkant zodat de randen van de scheur mooi langs elkaar liggen/gesloten zijn.(tijdelijke verbinding)
    Zorg voor een vlakke ondergrond.
    Desnoods zet je het te behandelen deel vast met wat spelden op een stuk piepschuim
    Gebruik zuivere siliconen (niet verdunnen!) die je met een plamuurmes dun uitsmeert over het lapje.
    Dit lapje kleef je langs de binnenkant.
    Doe het in een keer want corrigeren is niet mogelijk.
    Daarna met een roller (of met ander ‘rollend’ materiaal) het geheel stevig tegen elkaar drukken op een stabiele ondergrond en laten drogen.
    Op die plaats zal het zeil echter niet meer rekken.
    Principe komt wat overeen hoe ik silnylon opbergzakken maak.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2013/11/maak-je-eigen-sil-nylon-opbergzak.html
    Hou ons op de hoogte hoe het is afgelopen.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Zoals ik je al gemaild had Ivo, ik heb hetzelfde aan de hand gehad.

Plak je het lapje eigenlijk aan de binnenkant omdat het dan gewoon minder zichtbaar is na de herstelling?

Ik ben eigenlijk op een warm dag aan het wachten en dan kan ik het herstellen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Qua zichtbaarheid,
    denk niet dat dat verschil gaat maken. Het zal toch zichtbaar zijn.
    Binnen of buiten?
    Langs de buitenkant lijkt het een iets groter risico dat er aan geprutst kan worden.
    Je hoeft geen warme dag af te wachten.
    Zou het toch binnenshuis doen op een vlakke ondergrond en niet als de shelter staat opgesteld.
    Je kan dan onvoldoende druk zetten om de siliconen te laten uitvloeien tot een dun laagje
    (en ook om evt luchtbellen naar buiten te drukken)
    Misschien moet je ook eens een mail naar MLD sturen voor een lapje stof.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ja dat was ik van plan om het te herstellen terwijl het op een vlakke ondergrond ligt.

Maar ik dacht het vooral buiten te laten drogen. Of droogt het dan te snel?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Even opgezocht.
    Een volledige uitharding gaat aan 2mm/24u voor klassieke siliconen.
    (afhankelijk van temperatuur en vochtigheid.)
    Zo’n lijmlaag moet je zo dun mogelijk maken.
    Je zal snel moeten werken want de velvorming gaat vlug en dan hecht de niet bestreken zijde niet goed meer.
    Eenmaal geplakt gooi je het zeil ergens in een hoek.
    Na een uurtje kan hij wel weer in de opbergzak.

toon
    Bijdrager

Hoe is dat kunnen gebeuren? Je hebt piketten beneden aan een naad tussen panelen, en je hebt piketten in het midden van panelen, de minder belangrijke. Ik had mijn Trailstar al een paar keer opgesteld op voorhand, maar de eerste nacht dat ik ze echt gebruikte, was direct een stevige. Overdag was het nog redelijk goed weer, maar tegen de avond slechter en slechter. En ’s nachts is het zo slecht geworden (storm in Schotland-slecht) dat ik ben moeten opstaan om mijn opstelling te veranderen: ik moest de ‘storm pitch’ van joery laten zakken: er kwam teveel regen binnengewaaid. Daardoor kon ik er ’s ochtends niet onder koken. Toen ik een ‘primaire’ piket losmaakte om de pitch terug aan te passen, schoot alles uit mijn handen. Het waaide nog steeds. Hierdoor is een secundaire piket ook uit de grond getrokken en zweepslaggewijs in het zeil gesneden. Dat is er gebeurd, denk ik, want ik had het niet direct opgemerkt. Maar de scheur zit juist ter hoogte van de lus waar je de piket doorsteekt. Ik kan het niet anders verklaren.
    Ik probeer het wss zondag te herstellen. Ik zal foto’s nemen en zal dan uitzoeken of ik ze hier gepost krijg.
    Dank voor de uitleg!

toon
    Bijdrager

Trouwens,

Als er iemand ook een lapje stof nodig heeft… Als het scheurtje niet groter is, krijg ik twee of drie stukjes stof uit het stukje dat ik van MLD heb gekregen. Af te halen in Antwerpen, België.

Is het echt belangrijk om de ripstop in dezelfde richting als de ripstop van de TS te leggen?

Groet!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ook wel eens meegemaakt.
    Als de wind onder de “paraplu” geraakt,
    dan is de kans groot dat heel de handel de lucht in gaat.
    Ik zou me niet concentreren op de ripstop richting maar de scheur zo economisch mogelijk herstellen met de lap stof die je hebt.
    De rek zal er toch uit zijn op die plek.
    Zit me te bedenken…
    Zit de scheur nog binnen het gebied van de driehoek of er net buiten?
    http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/popup_image.php?pID=102&image=4
    Als het binnen de driehoek zit is het mogelijk een ander verhaal
    hoe je dit het best herstelt.

toon
    Bijdrager

Heb juist het scheurtje in de TS hersteld. Het ziet er netjes uit. Ivo zijn handleiding werkte.
    Eens ik het ingestreken reservestukje aangebracht had, moest ik wel even wachten vooraleer ik er de luchtbelletjes kon uitrollen, omdat het stukje stof nog makkelijk verschoven kon worden. Wil dit zeggen dat ik toch nog teveel Silnet heb gebruikt? Ik had een dun laagje aangebracht met een plamuurmes…
    Het scheurtje zat trouwens niet binnen de driehoek.

Ik heb een paar foto’s genomen, maar ik vind niet hoe ik ze mee in deze post krijg. Andere mensen is dat al wel gelukt, dus als jullie mij dat even kunnen laten weten?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Voor grotere stukken vraagt het wat oefening om zo’n ingestreken lapje silnylon

in een vloeiende beweging te ‘draperen’ zodat er geen luchtbellen worden ingesloten.
    Zo’n geïsoleerde luchtbel kan je ook doorprikken met een naald om er zo de lucht uit te duwen.
    Meestal zet ik wat druk naast de bel en beweeg de bel dan voorzichtig naar de rand.
    Het lapje stof heeft inderdaad de neiging ‘om te gaan lopen’ als je begint te rollen.
    Toch zou ik er niet te lang mee wachten omdat alles nogal snel uithardt.
    Foto’s insluiten,
    Het fijne weet ik er ook niet van. Bestaat er een link (bv in een online picasa/flickr album) dan volstaat het om een link te plaatsen.
    De img mogelijkheid heb ik nog niet uitgeprobeerd maar ga het nu eens uitproberen.
    Anders moeten we in het onderdeel “tussen pot en pint” eens een testbericht aanmaken.
    Op backpackinglight bestaat er ook zo’n forum onderdeel waar mensen naar hartenlust de mogelijkheden uit kunnen proberen.
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/display_forum.html?forum=17
    Misschien zou Steve dit ook kunnen implementeren. Kan voor sommigen ook de drempel verlagen om iets te posten.

Michelle Vaes
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Beste Ivo,

ik heb de topic gelezen over het repareren van de tent. Helaas hebben wij de tent tweedehands gekocht en zit er geen reservestof meer bij. Heb jij toevallig tips waar ik deze kan bestellen? En een filmpje/tutorial hoe ik dat met die siliconen doe?

Het lijkt me ook aangewezen dat ik na herstel het buitenzeil nog eens behandel voor UV.

De touwtjes waarmee we de binnentent aan de buitentent vasthechten hebben ook al wat rek, heb je hier een oplossing voor?

Ik ben geïnspireerd door je pagina en denk veel van je te kunnen leren.Groetjes, Michelle

ivovm
    Sleutelbeheerder

Michelle,

ik zou het moeten zoeken maar volgens mij heb ik nog een restje groen hilleberg stof.

Alternatief is zoals eerder gezegd stukje kopen bij extremtextil. Het groen zal wat afwijken van jouw kleur

https://www.extremtextil.de/ripstop-nylon-zeltstoff-silikonbesch-20den-36g-qm.html

https://www.extremtextil.de/ripstop-nylon-zeltstoff-silikonbesch-40den-55g-qm.html

Voor het opnieuw coaten van het buitenzeil zijn er instructies genoeg te vinden. Zet de tent op, zet er eens de tuinslang op en als hij niet meer parelt en het vocht tussen de vezels dringt is het tijd voor een behandeling. Zet het buitenzeil alleen eens op en sproei wat water op het zeil. Als je langs binnen ‘mist’ ziet verschijnen is dat ook een indicatie.

Het elastiek vervangen is niet moeilijk maar vraagt veel tijd om met een stitch cutter alles los te maken en alle ophangpunten te voorzien van nieuw elastiek. Ik heb ook zo’n hilleberg met uit geleurd elastiek. Uit luiheid heb ik gewoon een knoop gelegd aan het uiteinde zodat het stokje wat korter bij het binnenzeil blijft. Of je stikt het te lange deel gewoon dicht. Over het algemeen werkt dat ook omdat er toch wat rek zit op de binnentent.

Kleven met siliconen: gewoon eens uitproberen. Lastig is dat niet. Alternatief is dat we afspreken en dan doe ik het wel voor je.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.