HOME FORUM Wandelgebieden Hermeton 15 feb 2014

Tags: 

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Ik heb dit WE de Hermeton stroomopwaarts voornamelijk langs de linkeroever vanaf Hastière tot aan Vodelee afgewandeld. Daarna via de andere kant verkort terug gewandeld ( ongeveer een 30km)
    Ontzettend veel bever activiteit te bespeuren in deze vallei. Het wandelpad is meermaals versperd door bomen en takkebossen. De rivier is overal bezaaid met bomen en struiken. Het pad was glibberig vettig … af en toe een schuiver zonder gevolgen. Ik kwam een groep kajakkers tegen die denk ik moe waren van het in en uitstappen uit hun boot wegens de vele versperringen op het water. Het debiet zag er anders leuk uit om te bevaren. Ook zag ik ergens een prikkeldraad vlak boven het water naar de overkant. Niets voor packrafters vrees ik.
    Heeft er al ooit iemand zo een bever gezien. Wat zou je daar voor moeten doen zonder naar de zoo te gaan.

Foto’s Hermeton in dit fotoalbum

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Jan,
    voor bevers moet je blijkbaar in Leuven zijn.
    Nadat “dieren in nesten” er een reportage over heeft gemaakt zal
    het de volkstoeloop alleen maar groter maken.
    http://www.landschapvzw.be/bevers-vallen-leuven-binnen

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Inderdaad, de Hermeton is een prachtvallei in de Condroz. Vooral op zijn mooist in de maand mei wanneer de daslook er massaal in bloei staat en je je er bij wat vochtiger weer precies in een tropische jungle waant. 4 jaar terug ook eens op verkenning gegaan maar al snel tot de conclusie gekomen dat op zo’n junglerivier geen packraftmogelijkheden zijn. Een afvaart van deze rivier is trouwens ook altijd wettelijk verboden.

Bevers worden vooral ’s avonds wanneer het begint te schemeren actief. Als je hun gedragingen wat kent hoef je niet veel moeite te doen om er ook in de Ardennen te zien te krijgen. Het gemakkelijkst is misschien het stuwmeer van Nisramont. Nadat je er de beverburchten eerder gelokaliseerd hebt op de oevers, ga je er al zwemmend in het meer (de bevers, jijzelf mag je kiezen) zeker te zien krijgen. Hoe lang zou het nog duren vooraleer hun beschermde status gaat worden opgeheven en erop mag gejaagd worden? Met de alsmaar verder groeiende populatie zal het er ooit wel van komen. Het aantal bevers dat ik al gezien heb in de Ardennen kan ik intussen al niet meer op de vingers van mijn twee handen tellen tot zelfs die ene keer toen er ene vanachter op mijn packraft sprong. Denk dat we toen allebei even hard waren verschoten.

Pieter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Hallo Jan,
    mooie wandeling.
    Mag ik weten welke stafkaart je gebruikt hebt?

JanE
    Deelnemer
    Aantal berichten: 36

Hey Pieter,

Ik wou een stafkaart meenemen maar de wandeling ligt zoals altijd in een hoekje van een kaart waardoor ik er verschillende had moeten kopen.

53 7-8 en 58 1-2 dacht ik.

Ik heb mijn track op pc via basecamp uitgezet en alles op men gps gelopen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.