HOME FORUM Wandelgebieden Help! Ik kan niet kiezen….

Tags: 

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hallo!

Ik had graag jullie hulp, opinies en advies ingeroepen bij het kiezen van onze volgende bestemming. Ik ben namelijk zelf geen goeie beslisser…

Ik probeer even kort samen te vatten waar we naar op zoek zijn… Een tocht tussen 7 a 14 dagen. We wonen momenteel in Genève, en ik wou graag ergens naar toe waar we met de trein of openbaar vervoer naar toe kunnen. Er zijn natuurlijk enkele fantastische gebieden hier vlak in de buurt, maar we willen zoveel mogelijk slapen in een tent, en ik hecht redelijk veel belang aan mooie bivakplaatsen, zoveel mogelijk zonder al te veel andere mensen in de buurt. Ik denk dat daarmee Zwitserland zowat uitgesloten is, alsook bv de Vanoise en de GR20, hoe mooi ook.

De periode is ook flexibel, we hadden ergens in juli in gedachten.

Over ons: we hebben volgens mij gemiddelde bergwandel ervaring. Ik heb bv al twee stukken van de HRP gedaan, en behoorlijk wat gehiked in de USA, waar we tot vorig jaar woonden. Enkel met echt alpiene situaties (steile sneeuwvelden, gletsjers,…) hebben we geen ervaring.

Momenteel zijn mijn ideeen: opnieuw de pyreneeen (val d’aran, of cauterets-luchon,…), Mercantour, Tour d’ecrins,  Chartreuse, Beaufortain (beiden zeer dicht bij geneve).

Voor mensen die al zowel in de Mercantour als de Pyreneeen zijn geweest, welke raden jullie het meest aan?

Bedankt alvast voor jullie input en bij het hopelijk helpen van het doorhakken van de knoop!

Hanne.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Oh, anders in Zwitserland al zoveel gebivakkeerd met een tent zonder problemen.

hanne_v
    Deelnemer

Mja, ik heb idd ook al verslagen gelezen van mensen die dat doen…. Maar in het hoogseizoen.. En eigenlijk is het verboden. En in de mooiste delen is er denk is het ook wel behoorlijk druk? Maar doe gerust suggesties!

Maar ik dacht ook, aangezien we in Zwitserland wonen, kunnen we in de toekomst regelmatig eens een weekend erop uit trekken. Dus voor een langere vakantie misschien iets “wat we niet elk weekend kunnen doen” :-p

Woubeir
    Deelnemer

In Zwitserland zelf in Wallis (de Walkers Haute Route), het Berner Oberland (de Alpenpasroute/de groene Via Alpina route) of de Jura bvb. .

Maar ook al eens aan Oostenrijk gedacht ?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een luxeprobleem. Ik zou alle regio’s aanraden. Dus je zal uiteindelijk zelf de knoop moeten doorhakken.

De Vanoise is niet uitgesloten, met wat creativiteit kan je er perfect een kampeertocht uitstippelen. Lees mijn verslag.

Maar waarom niet eventjes met de trein reizen naar Thonon en de GR5 beginnen lopen. Goed gemarkeerd en tal van bivakplaatsen onderweg. En je reist gewoon terug van zodra je wandeldagen op zijn. Om dan de volgende ‘grote’ vakantie verder te stappen, tot je aan de Middellandse Zee belandt. Zo doe je meteen ook heel wat interessante berggebieden en nationale parken aan in Oost-Frankrijk.

hanne_v
    Deelnemer

Dankjewel voor jullie antwoorden tot nu toe…

Het is zeker een luxeprobleem 🙂 Debbie, ik had je verslag (en vele andere) al gelezen!

Hoe meer verslagen ik echter lees, hoe moeilijker het wordt. Wat vaak een beetje ontbreekt in veel verslagen, is een afweging van de betere en mindere punten van de trip. De meeste mensen die de moeite doen om een verslag te schrijven, vonden de reis vaak “zeker de moeite”, en een goeie fotograaf kan overal mooie prentjes maken. Soms valt er wel het een en ander tussen de regels te lezen natuurlijk, maar ik vind het toch moeilijk om vooraf een idee te krijgen van de “feel” van een tocht. Dat is natuurlijk een heel persoonlijk iets en afhankelijk van vele dingen, maar toch, als je een aantal zo’n meningen naast elkaar legt, kun je je toch een beter beeld vormen… Vandaar dus mijn vraag hier 🙂

Bijvoorbeeld, ik heb ook de verslagen gelezen van Debbie’s tochten in de Mercantour. Op basis daarvan lijkt het mij dat het toch een pak rustiger is daar, en een klein beetje meer de “wilderness” feel heeft dan bijvoorbeeld de GR5 of de Vanoise. Puur de lanschappen zelf zijn dan toch weer spectaculairder in die laatste? Maar misschien ben ik helemaal verkeerd 🙂

Ik had inderdaad ook al aan de GR5 gedacht, maar mijn voorlopig besluit was dat ik dat misschien “achter de hand” moet houden om te doen met mijn ouders of vrienden doen als die eens op bezoek komen hier (en dan niet bivakken maar in hutten/gites slapen). Bovendien heb ik toch in meerdere verslagen gelezen dat het eerste stuk van de GR5 echt wel druk is in de zomer, en ik ben net op zoek naar wat meer rust en “wildernis”. En bereikbaar met de trein.

Woubeir
    Deelnemer

Mijn ervaring is dat je zelf drukke routes best nog wel rustig en vrij alleen kan wandelen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik ben zelden of nooit teleurgesteld door een gebied. Ik geniet gewoon van de bergen en ben niet op zoek naar ‘de wildernis’. Trouwens de ‘echte’ wildernis is regelmatig minder plezant dan de ‘menselijke’ wildernis want er zijn geen paden, het terrein is veel zwaarder, er zijn geen wegen, geen bevoorrading, geen berghutten waar je iets kan eten of drinken en bij slecht weer kan slapen, enz.

De route bepaal je zelf. Zeker in de Alpen hoef je geen krak te zijn in kaartlezen, gezien de vele bewegwijzerde routes. Dus kan je zelf perfect een route uitkiezen die ‘wellicht’ minder bewandeld gaat zijn dan bekende route zoals de GR5.

Als ik de drukte wil mijden, dan wandel ik in maanden als juni en september, maar dan moet je wel al wat ervaring hebben. Maar wat is drukte? Op de meeste plaatsen valt dat wel mee.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

De Mercantour is mooi, maar ook bijzonder druk in juli vrees ik. Tenzij je afwijkt van de traditionele GR5/GR52 en meer gaat flirten met de Frans/italiaanse grens. Bijvoorbeeld met de trein naar Nice, dan met de hiking bus (3€) naar Saint-Étienne-de-Tinée en vandaar niet de GR 5 nemen maar richting italiaanse grens (ref. de Rabuons) en vandaar verder naar beneden naar de Vallée de Merveilles via bijvoorbeel de col du Sabion.

Dat vraagt wat meer voorbereiding (basecamp + OSM kaart van de Alpen), maar je zal een pak minder volk tegen komen.  Pyreneeën staan voor mij dit jaar op het programma, ik kan dus niet vergelijken. In vergelijking met de Vanoise en omgeving is de Mercantour (als je het hogerop zoekt) behoorlijk vermoeiend. Bijna alle paden zijn rotsig met veel losliggende stenen. Zeer slijtig voor je schoenen en altijd opletten waar je je voeten zet.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste,

ook al eens gedacht aan al die mooie valleien die rechts van de autostrade liggen tussen Aosta en Turijn; en dan denk ik aan : Val di Stura, Val di Viu, Val die Lanzo, Val Variata Val di Maira,

Val di Po met de Monte Viso is ook mooi, maar door de aanwezigheid van de Monte Viso, is er meer volk.
    Maar in die andere valleien is het zalig mooi en rustig…
    De meest noordelijke valleien leunen aan tegen het Parc de la Vanoise
    Meer naar het zuiden kon Val di Maira ons hart helemaal veroveren ( er bestaat daar een ‘rondtocht van ongeveer 12 dagen’… je kan zelf inkorten of langer maken…
    Niet 100 procent met de trein te bereiken, maar een bus is ook een trein…
    Kortom, ik en mijn maatje en/of vrouw hebben al heerlijke momenten beleefd in die valleien.
    Er al eens aan gedacht om in het noorden te beginnen en zo vallei in, vallei uit te stappen, in plaats van in de lengterichtingen van de valleien.
    Wij deden het van Val die Stura noord naar Val die Stura midden en dan naar meest zuidelijke Stura dal (Stura die Viu)… pittig, mooi, eenzaam… GRANDE (maar we sliepen wel in de hutten/ niet gereserveerd/ enkel de avond daarvoor gebeld…)

Kies maar, maar vooral, begin er maar aan… want het leven van een bergwandelaar en hiker is korter dan 100 jaar

Ignacio

Ignace Bral
    Deelnemer

O ja,

al dat moois kan je op volgende kaart in enkele oogopslagen zien
    TOURING EDITORE PIEMONTE E VALLE D’AOSTA 1/200 000
    Carta Stradale e turistica nummer 1 (kostprijs ongeveer 7 euro 50)

Ignacio

Woubeir
    Deelnemer

@Ignace Bral

en dat kan met een tent ?

Ignace Bral
    Deelnemer

bij mijn weten kan dat zeker,
    maar je moet ze natuurlijk wel dragen hé en de rest van je fikfak…
    maar daarvoor kan je prachtige lijstjes vinden op deze hikerssite…
    misschien kan je augustus vermijden omdat dan de Italianen allemaal buiten komen,
    maar toch, die slapen ook in de hutten… die valleien zijn hoe dan ook rustig (mijn vriend beschreef een stuk als een mengeling van Ijslans en Bolivia … en dat op 1250 km van België/ dat was nog eens een goedkope verre reis hé)
    ik heb op die trips af en toe een tentje zien staan ( ook eentje dat onder water gelopen was/ te dicht bij een meer/ het meer was gerezen (stuwmeer)..
    de slapers lagen er nog in en wisten van niets…/ zij lagen nog met hun voeten in het droge…

en in val di Maira heb je veel ‘borgatas’ / uitgestorven dorpen… curieus…
    laat eens weten hoe je het op eender welke trip maakte;..

Ignacio

hanne_v
    Deelnemer

Hallo beste mensen,

Het is uiteindelijk toch maar weer de Pyreneeen geworden… Van Lescun over de HRP naar Gavarnie, met daar aangebreid nog een lusje van dag of 4 rond Ordesa. Wel niet meteen het meest “rustige” stuk van de Pyreneeen, maar ik heb er nog een klein rekeningetje mee te vereffenen… 🙂

Vertrekken binnen 2 weken! Uiteindelijk nog zwaar getwijfeld over de GR5.. Het quasi kunnen vertrekken van thuis uit spreekt mij wel aan, maar de mooiste stukken van de eerste helft van de GR5 kunnen we gemakkelijk als weekendtochten doen. Eind augustus heb ik ook nog een weekje tijd en loop ik mss wel het eerste stuk dan. Dan kan ik in levende lijve ondervinden of mijn lichte vooroordelen (te druk, te dichtbevolkt) al dan niet kloppen 🙂

Trouwens mss nog een tip voor mensen die het nog niet kennen en die zoals ik last minute beslissers zijn:

Interrail One country pass frankrijk. Voor 203 euro kun je 3 dagen onbeperkt reizen in Frankrijk. (zeker voor mensen die niet al te ver van Lille wonen is dat interessant). Je kunt er ook mee op de TGV en nachttrein mits een klein supplement. Voor de jeugd is het nog een stuk goedkoper :-p

We gaan nu bv van Geneve->Parijs (TGV)->Oloron (nachttrein) en Lourdes->Parijs->Geneve (2x TGV) voor 250 euro.

Als je natuurlijk 3 maanden op voorhand tickets koopt zul je waarschijnlijk goedkoper kunnen vinden, maar nu, twee weken op voorhand, kosten de normale tickets een veelvoud… Bovendien heb ik ook al gemerkt dat om de echt goedkope treintickets te bemachtigen je echt stipt 3 maand op voorhand aan je pc’tje moet gaan zitten…

Bedankt allemaal

Hanne

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.