HOME FORUM Materiaal en techniek Haringlus maken

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Afgelopen week voor een leuke prijs op internet een AR Ultralite 2 van Mountain Equipment op de kop getikt.

Tweepersoons tentje a 1350 gram (zelf nagewogen, wanneer je opzet met behulp van wandelstokken ipv meegeleverde stokken). Zo kwam ik lichter uit dan tarp + muskietennet + grondzeil, hoewel het een stuk krapper is dan onder een tarp.

Nu heb ik hem gister opgezet om de naden te sealen, maar het bleek al gauw dat de binnentent te ver naar binnen hangt. Ik kreeg dit niet beter door de opstelling aan te passen. Aangezien ik op internet verhalen lees dat veel mensen juist moeite hebben om voldoende afstand tussen binnen en buitentent te bewaren ga ik uit van een productiefout. Helaas is omruilen niet meer mogelijk, was het laatste exemplaar en een garantiecase heb ik geen tijd voor daar ik op korte termijn vertrek.

Nu concludeerde ik dat als ik wat spanning zet op een bepaald punt van de ‘badkuip’ het probleem verholpen is. Nu vraag ik mij af hoe ik het beste zo’n lus kan bevestigen. Naaien lijkt mij een slecht plan ivm waterdichtheid en mijn twee linkerhanden. Het lijkt mij het handigste om een strookje van het reparatiemateriaal op te lijmen (er hoeft niet veel spanning op te staan), waar ik een touwtje onderlangs kan voeren om een haringlus te maken.

Nu is mijn vraag, is lijmen de beste manier om dit tijdelijk te fixen? Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken? De fabrikant adverteert het volgende over het materiaal: 30D N6.6 nylon ground sheet with Silicone / PU coating

Hoop op veel adviezen, alvast dank! 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik probeer te begrijpen wat je zegt.
    Dat ‘bepaald punt’, waar is dat?
    Is dat waar de stok de grond raakt?
    http://www.livefortheoutdoors.com/upload/534102/images/Mountain%20Equipment.jpg
    Niet in detail gaan zoeken maar volgens mij moet daar een of andere lus zijn in het ontwerp waar de punt van de stok doorheen moet.
    Is dat bij jou dan niet?
    Nergens geen foto om het uit te leggen?
    of wijs het anders aan op een grondplan
    http://www.tauntonleisure.com/prodzoomimg6517.jpg

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Je kan eerst nog eens proberen om de binnentent met aparte piketten strakker op te zetten, dus onderaan los gekoppeld van de buitentent of de elastiekjes waarmee de binnentent vastklikt aan de buitentent te verkorten op de punten die daarvoor nut hebben.

Hou er verder rekening mee dat dit design het niet echt goed doet in de wind. Pas er dus mee op waar je ermee bivakkeert.

massimo
    Deelnemer

Ivo,

Ik bedoel niet de zijkant. Het betreft het punt in het midden van het hoofdeinde. (Op het grondplan zie je de breedte van 90cm, daar in het midden van, op 45 cm dus.

Dzjow,

Windprobleem is bekend, na de tent bekeken te hebben denk ik dat het wel mee gaat vallen. Daarnaast nadenken over bivakplaat en oriëntatie van de tent. Maar bedankt voor de tip!

Eerste dat ik probeerde was alle elastieken op strakste stand zetten. Haalde niets uit. Aparte haringen hielpen op zich wel iets, maar dit leek (met slechts 1 haring) het beste resultaat te hebben.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het is mij al een beetje duidelijker.
    Kan je niet de binnentent zo hoog mogelijk ophangen in de nok om dan
    de lijnen van de binnentent in een hoek van 45° te plaatsen zodat de
    90 cm lijn van het hoofdeinde strak staat.
    In principe moet dat volstaan denk ik.
    In plaats van een afspanpunt te naaien op het midden kan je ook een
    keitje,knikker,pingpong bal of iets dergelijks plaatsen om dat te fixeren met een lijn. Zo heb je een afspanpunt zonder dat je moet beginnen naaien.
    grofweg heb ik het over volgend idee

Wil je toch een afspanpunt maken dan zou ik dat band simpel met de hand naaien om dat daarna evt te sealen.
    Doordat je met de binnentent bezig bent zou ik weinig vrezen dat je water binnen gaat krijgen.
    Als je van het angstige type bent zou je enkele centimeters boven het maaiveld kunnen blijfen.
    Ander gedachte experiment is dat je een lijn aan een knoop naait om deze dan door het binnenzeil te steken (knoop van binnen). Zo heb je een alternatief afspanpunt (zonder dat je er veel kracht op kan zetten)
    Wil je toch gaan lijmen dan wordt de knoop vervangen door een stukje stof dat je verlijmt met de binnenkant van de binnentent.
    Is dat silnylon dan kan dit met siliconen. Is dat nylon met een PU laag dan gebruik je bv aquasure

massimo
    Deelnemer

Prachtig voorstel Ivo, ik ga morgen even kijken!

Mogelijk heb ik voor vertrek geen tijd meer om te reageren, in dat geval bedankt tot dusver!

massimo
    Deelnemer

@ Ivo,

Bedankt voor je goede advies, ik heb het op deze manier opgelost, maar dan met een tampon ipv een pingpongbal. Het werkte erg goed!

Inmiddels is de tent weg voor garantieafhandeling.

@ Dzjow,

Ik heb de tent altijd opgezet met wandelstokken en stond verrassend sterk in de wind, geen enkel probleem gehad, ook bij hardere wind. Sterker nog, stond vaak zelfs een stuk beter dan tunneltenten die ik onderweg gezien heb. Maar ik heb er niet mee in een storm gestaan.

In Nederland ook 1x met de meegeleverde stokken geprobeerd, maar dat was een ander verhaal, daar de stok eerder boog dan dat de tent echt strak stond.

Tent was erg praktisch en lichtgewicht, maar de hoogte van een Exped 7 en een donsslaapzak zorgt bij de voeten wel voor natte voeten als je niet disciplinair met je hoofd uiterst bovenin ligt.

Iedereen bedankt!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Waar kwam dat vocht dan vandaan?
    Condens langs de binnenkant van het binnenzeil door afkoeling of kwam het binnenzeil tegen het buitenzeil?
    Ik durf ook wel eens met een nat voeteinde zitten maar dat heeft dan te maken met condensatie van lichaamsdamp op de buitenkant van de slaapzak.
    Vermoedelijk omdat aan de voeten minder warmte wordt gegenereerd dan thv bv de romp om de waterdamp naar buiten te drijven.

massimo
    Deelnemer

Binnenzeil tegen buitenzeil.

Zoals je op het grondplan ziet zitten de stokken iets uit het midden, richting de kant van het hoofdeinde. Aan het paneel boven het voeteneinde zit een extra lijn (zie foto die je eerder geplaatst had) die extra afstand moet creëren, iets dat amper helpt, tenzij je de tent solo gebruikt en exact in het midden ligt.

Zodoende is stelt de hoogte daar weinig voor. De combinatie van een Exped 7 hoog, een donsslaapzak en omhoogstaande voeten is niet bevorderlijk en simpelweg te hoog en drukt de slaapzak tegen het binnenzeil en vervolgens het binnenzeil tegen het buitenzeil. En dat terwijl ik ook maar een kabouter ben van 1,75 🙂

Bedankt voor je hulp nogmaals!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.