HOME FORUM Materiaal en techniek hardshell

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

ik ben op zoek naar een hardshell maar ik vind geen die echt bij mij past.

ofwel is de jas veel te lang ofwel past hij niet 100procent goed over mijn achterwerk, hierdoor blijft de jas “staan” op mijn heupen en achterwerk.

is er iemand die een merk weet die hardshells maken die zouden passen bij mij?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door boris.
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Boris,

een vraag waar ik niet goed weg mee weet omdat het mij lijkt dat het hier enkel over de pasvorm gaat, eerder dan over het functionele van een regenjas. Passen en blijven passen is dan het enige advies omdat iedereen qua ‘vorm’ uniek is. Ik wil wel mijn eigen gedachten kwijt hoe ik vroeger en nu mijn overwegingen heb gemaakt. Ik zelf heb lak aan esthetische aspecten van mijn kledij (hoewel mijn voorlaatste jas een heel stijvolle was van arc’teryx en die een heel goede pasvorm had maar te duur om hem opnieuw te kopen nadat hij na jaren versleten was). Bij mijn laatste overwegingen ging ik voor een grote 3XL van quechua die amper getailleerd is, goed lange mouwen had en vrij lang over mijn zitvlak kwam. Door zijn lengte,  kwam hij nooit in conflikt met mijn heupgordel en kon ik als ik silnylon beenstukken gebruikte ipv een regenbroek toch droog blijven langs boven. Verder gaf de te grote jas het (subjectief) gevoel dat hij minder klammig aanvoelt en wat gemakkelijker vochtige lucht weg kon pompen wanneer ik in beweging was (aanvullend op okselritsen ed). Uiteindelijk had mijn regenjas ook de functie van windstopper wanneer ik op mijn kamp was aangekomen en ik hem ook nog eens kon dragen over bv mijn donsjas (of verschillende lagen fleece) zonder het dons al te veel in te drukken. Door zijn afmetingen is hij zwaarder dan in principe nodig is. Tegenwoordig gaat hij enkel nog mee voor arctische tochten of voor mijn rit op de fiets naar het werk en gebruik ik nu een poncho voor de andere meerdaagse tochten wanneer het klimaat wat milder is.

boris
    Deelnemer

is dat te doen met een poncho wandelen?

wappert dit niet te veel?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Het is een zelfbouwontwerp,

aan de hand van https://backpackinglight.com/myog_mntn_poncho/

anders als in het ontwerp daar getoond met een ritssluiting langs voor/en een beetje ruimer gemaakt. (in principe kan je het ook inkijken)

Zo kan ik hem zelf aandoen (wat anders erg lastig is met een grote rugzak). Hij hangt klaar aan de achterkant van de rugzak, dient zo ook als hoes. Ik hoef er alleen maar de armen in te steken.

Het wappert altijd wel een beetje maar storen doet het niet. Groot nadeel is dat wanneer het pijpen stenen regent en je moet bv de rugzak af doen. het kost even tijd om hem dan los te maken en terug aan te doen

boris
    Deelnemer

misschien moet ik het eens proberen met een poncho, lijkt me qua pasvorm beter en past inderdaad ook over de rugzak.

ik ben wel niet de handigste dus zelf maken is geen optie, zijn er alternatieven die ik kan kopen in de winkel?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Boris,

misschien dat er op de facebookpagina van HA wat meer reacties te rapen zijn met persoonlijke ervaringen. Alternatieven zijn er wel maar ik kan jouw geen advies geven. Het moet bijna een poncho zijn die je, net zoals een jas zou moeten kunnen openen want anders is het bijna onmogelijk om die zelf over je hoofd te trekken, zeker wanneer de top van je rugzak voorbij je schouders komt. Zelf zou ik het eerst willen testen voor de aankoop.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.