HOME FORUM Wandelgebieden Hardangervidda

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hi,

Mijn vriend en ik willen in augustus een trektocht maken en we denken aan de Hardangervidda in Noorwegen.  Ik heb ergens gelezen dat er nogal veel muggen zijn en dat het vaak regent. Zowel muggen en regen vind ik in beperkte mate niet erg, maar het moet wel leuk blijven natuurlijk 😉 Ik heb in Schotland meegemaakt dat het wemelde van de migdies waardoor buiten koken echt niet meer leuk was en we ’s avonds noodgedwongen in onze tent zaten ipv buiten. Ik vroeg me af hoe jullie ervaringen hiermee zijn op de Hardangervidda? Verder begreep ik dat het voor de Hardangeveridda noodzakelijk is om al je eten zelf mee te nemen (tenzij je een huttentocht maakt, maar we willen liever de vrijheid van het kamperen) en ik vroeg me af of iemand nog tips heeft om het gewicht zo laag mogelijk te houden?

groetjes, Lisanne

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hallo Lisanne,

Qua muggen valt het op de Hardangervidda nog relatief mee. Als vuistregel kan je in grote delen van Scandinavië zeggen dat vanaf pakweg 200-300m boven de boomgrens het aantal muggen relatief beperkt is. Op de Hardangervidda is betekent dat dat je boven ongeveer 1300m niet al te veel muggen meer zal hebben (vuistregel, verschilt lokaal uiteraard wel wat). Rondom Hardangerjokulen en op grote delen van de (zuid)westelijke Hardangervidda zit je dus redelijk safe. In de valleien (bvb die van de Veig) en op de oostelijke Vidda daarentegen kan je wel muggen verwachten, hoewel niet in dezelfde mate is als Centraal en Noordelijk Scandinavië.

Daarenboven speelt ’t tijdstip ook een grote rol, op de Hardangervidda valt de muggenpiek in de loop van de maand juli (daarvoor nog teveel sneeuw). In de loop van augustus loopt het aantal muggen reeds fel terug, en vanaf 25-30 augustus zal je er quasi geen last meer van hebben.

Qua voedsel: er zijn een heleboel bemande hutten en zelfbedieningshutten. Daar kan je wel wat proviand vinden (rijst, dingen in blik, crackers, wat koekjes, chocolade, …). Wel tegen prijzen die zelf naar Noorse normen aan de hoge kant zijn… Om in de zelfbedieningshutten binnen te kunnen moet je een sleutel hebben, die je kan verkrijgen door lid te worden van de DNT.

Liz
    Deelnemer

Hoi Willem, dankjewel voor de tips! We hebben inmiddels de tickets geboekt! Wel fijn dat het met de muggen waarschijnlijk wel mee zal vallen, zou jij nog wel aanraden om een muggennetje mee te nemen? En ik vroeg me nog wat anders af.. denk je dat we voorbereid moeten zijn op het doorwaden van rivieren in augustus en zo ja, wat voor schoeisel zou je dan aanraden om mee te nemen?

Goed ook om te weten van de zelfsbedieningshutten vd DNT, daar gaan we waarschijnlijk wel lid van worden.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Er zijn muggennetjes die bijna niks wegen dus als er een kans is op muggen zou ik er een meenemen. Bij Bever zag ik er van de week een van 11 gram:

Sea To Summit Mosquito Headnet Nano

Vorig jaar hadden wij ons ook voorbereid op veel muggen en regen in Finland. Uiteindelijk viel het enorm mee, al heb ik mijn hoofdnetje wel een paar keer gebruikt. Als je rekening houdt met het ergste valt het al snel mee (meestal).

Als je ‘normale’ wandelschoenen draagt en extra schoentjes wil meenemen om te doorwaden zou ik iets van eenvoudige surfschoentjes nemen. Deze bijvoorbeeld.

Als je trail runners draagt kun je daar mee doorwaden maar heb je wel natte voeten. Als het niet te koud is vind ik dat niet zo’n probleem. Voor lagere temperaturen heb ik net een paar Gore-Tex sokken gekocht om te combineren met trail runners. Idee is dan om met blote voeten in de trail runners te doorwaden en vervolgens je droge sokken + Gore-Tex sokken aan te trekken in je natte schoenen. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het schijnt te werken.

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Dag Lisanne,

Zelf nemen wij naast onze bergschoenen altijd lichte sandaaltjes mee (van Teva). Die gebruiken we om rivieren te doorwaden en als extra schoeisel, bvb voor ’s avonds, als de moed me in de schoenen zakt om nogmaals in m’n bergschoen te kruipen.

Mocht je het echt te koud hebben tijdens het doorwaden, zijn sealskinz-sokken een aanrader. Niet goedkoop, maar zeer efficiënt. Terwijl ik me te stoer voelde om dergelijke sokken te kopen, liep m’n vrouw fluitend door het ijskoude water 😉

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Afgelopen zomer heb ik op de Kungsleden alleen problemen gehad met muggen in de wat meer moerasachtige gebieden en om de een of andere reden p(r)ikken ze mij altijd uit het gezelschap… 🙂

Anyway, wat ik je wilde meegeven is dat mijn probleem grotendeels werd opgelost door een geimpregneerd hemd en deet, deze heb ik om precies te zijn:
    http://www.bever.nl/craghoppers-hemd-nosilife-l-s-shirt-3321c00010?id_colour=3076

Netje zou ik sowieso meenemen, weegt idd niets.

Daarnaast bij voorkeur pauzeren/bivakeren op punten die in de wind staan, iets dat naar mijn ervaring op de Hardangervidda absoluut geen probleem was (dat was rond Hardangerjokulen, was al blij als ik afgelopen winter even een plekje uit de wind vond, al waren er toen geen muggen natuurlijk :).

Ten slotte inderdaad van het ergste uitgaan… Valt het hopelijk mee 🙂

O en LFone, leuk idee van die surfschoentjes, ik ga eens kijken als ik bij de Decathlon ben!

Liz
    Deelnemer

Sorry voor de véél te late reactie! Heel erg bedankt voor al jullie tips en adviezen! Ik heb ‘normale’ wandelschoenen (misschien ga ik nog eens over op de trailrunners, maar voorlopig probeer ik het even zo lang mogelijk te doen met de spullen die ik al heb ;)). Ik ga zeker even naar surfschoentjes of Teva’s kijken en met een muggennetje en deet op zak maar hopen dat het meevalt met de muggen! 🙂

Het is heel fijn om van jullie, ervaren hikers, wat tips te mogen krijgen. We gaan binnenkort onze route  een beetje uitstippelen en we willen ook snel een weekend in de Ardennen doorbrengen om alvast ‘warm te lopen’.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.