HOME FORUM Materiaal en techniek Grootte rugzak

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hoi!

ik plan een tocht van 10 dagen in Jotunheimen. Ik plan te overnachten in een tent en voor 1 week voeding mee te nemen uit Belgie. 2 jaar geleden deed ik iets gelijkaardigs met een 55liter rugzak maar deze bleek hier veel te klein voor. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe rugzak en heb mijn oog laten vallen op de Osprey Xenith serie. Ik twijfel nog tussen de 75l en 88l. Kan iemand met zeggen of 75l voldoende is gegeven dat ik een tent, slaapmatje, slaapzak en voor 1 week eten meesleur? Of dat ik in zo’n geval toch beter voor de 88l ga? Thanks!

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Hangt er natuurlijk van af wat je allemaal mee neemt, hoe groot en zwaar je materiaal is, seizoen…voor mij persoonlijk zou 88l sowieso véél te groot zijn. Voor een zomertrekking zou 75 l zelfs al aan de ruime kant zijn denk ik.

Goodman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

@caersbart bedankt voor je reactie!

Standaardkledij, gas, gasvuur, ehbo kit, handdoekje, kookspullen, tent, slaapzak, slaapmat,… Allemaal vrij standaard maar wat het grootste volume inneemt, is het eten. Pas op het einde van mijn laatste tocht (als het eten op was) vond ik dat de rugzak van 55l goed genoeg was voor wat er nog inzat. Bij het begin van de tocht woog de zak 20-25kg. Tochten in de toekomst zullen meestal wel zomerse tententochten zijn van 7 tot 10 dagen maar een wintertocht sluit ik niet uit.

Zoveel duurder is de 88l niet in vergelijking met de 77l. De vraag is dus of een grotere rugzak dan noodzakelijk specifieke nadelen heeft. Mensen zeggen soms dat hoe meer plaats je hebt hoe meer (onnodige) zaken je meeneemt, maar laat ons uitgaan van een lading van 25 kg: zijn er redenen waarom ik toch beter ga voor 75l ipv 88l?

nordschleife
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Neem alles wat je denkt mee te nemen mee naar de outdoor-winkel en kijk welke genoeg is.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Zoals hierboven is gezegd is alles meenemen naar de winkel een goed advies. Kies een rustig moment uit om te winkelen. Je zou thuis ook het volume kunnen bepalen van al je gerief wat je denkt mee te nemen. Groot probleem is een beetje dat de liters die op een rugzak staan niet altijd overeen komen met zijn werkelijk volume. Merendeel van de tijd gaat er minder in dan opgeschreven staat. We zijn hier achter de schermen bezig met het maken van een artikel rond aankoop rugzak. Advies rond volume is een heel lastige. Ik weet niet hoe op termijn je materiaalkeuze gaat veranderen (zie je vraag over tent, welke slaapzak heb je momenteel synthetisch, dons?, soort slaapmat…). Als ik ook hoor dat je in de toekomst evt wintertochten wil gaan lopen met volledige bepakking en als die in duur vergelijkbaar gaan zijn met wat je nu in de zomer doet dan zou ik persoonlijk toch niet te krap rekenen (meer kledij,grotere slaapzak…)

Als ik lees dat al je gerief (met uitzondering van eten) wel in de 55L rugzak ging dan zou je enkel volume van je eten als extra moeten tellen. Waar spreken we dan over? Met de natte vinger: ongeveer 1,2 a 1,5 liter per dag aan eten? Ik heb het eigenlijk nooit gemeten. Iemand wel?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als ik lees dat al je gerief (met uitzondering van eten) wel in de 55L rugzak ging dan zou je enkel volume van je eten als extra moeten tellen. Waar spreken we dan over? Met de natte vinger: ongeveer 1,2 a 1,5 liter per dag aan eten? Ik heb het eigenlijk nooit gemeten. Iemand wel?

Ja.
    Droge voeding (muesli, trail mix, toerbrood en gedroogde maaltijden) voor één dag (totaal 900g) neemt een volume van 2,1L in beslag (en dan is alle voeding ook zo compact mogelijk op mekaar gepropt).

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik reken per dag 1.9 liter, met 700g droogvoeding, esbit en wc-papier, per dag. Herverpakt in diepvrieszakjes, en op elkaar gepropt.

FrankB
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Ik heb liever een te grote rugzak dan een te kleine. 85 l is voor mij optimaal met luxes  die ik wens 🙂 met minder zou ik niet goed kunnen… maar ik neem ook altijd teveel mee aan voeding…. die onderweg vaak vers bijgetankt kan worden – al is die zwaarder (en alleen al die Alpine (karne)melk bij de herder/ boer.. en die onmisbare kazen)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.