HOME FORUM Wandelgebieden Grand Veymont in de winter

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Hallo allemaal,

Komende winter in december is de bedoeling de tourlanglaufski’s onder te binden en een trekking in de Vercors te maken van een dag of 5-6. Het idee is om ook de Grand Veymont op te gaan.

Heeft iemand ervaring/tips over de route naar boven en beneden? Vanaf welke zijde? Kan dit met de ski’s, of gaat dit beter met sneeuwschoenen of stijgijzers?
    Iemand nog tips over de aanschaf van backcountry ski’s/schoenen (type,wax-nowax etc)?

Alle hulp is welkom.
    Alvast bedankt,

Groeten,
    – Charissa en Fred

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Misschien ken je hem al, de enige expert die ik weet is “den dzjow” de auteur van
    “Pulk wintertrip on the Vercors Plateau” bij http://www.dzjow.wordpress.com Uit eigen ervaring moet ik je langlaufen met een gedragen middelzware rugzak afraden, het is hondsvermoeiend en de balans blijft een probleem. Mogelijk ligt dat bij gebruik van sneeuwschoenen anders.
    Over een beklimming durf ik helemaal niets te zeggen, behalve dan dat er rekening gehouden moet worden met sneeuw, ijs, invallende mist en maar een korte tijd daglicht.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hallo Fred & Charissa,

Om in december al een wintertrekking met tourlanglaufski’s te ondernemen moet je wat geluk hebben. Vaak ligt er zo vroeg in de winter nog niet genoeg sneeuw en dat geldt ook voor de Vercors. Februari-maart is de beste periode.

Dat gezegd zijnde, zoals Boelo aanhaalt heb ik Grand Veymont inderdaad eens beklommen tijdens de winter (maar dat was tijdens een andere tocht dan deze op mijn blog). De berg is veel te steil voor tourlanglaufski’s, zelfs voor sneeuwschoenen. De zuidelijke kant is veruit de gemakkelijkste kant tijdens de winter. Neem stijgijzers mee en een pickel. De beklimming bestaat in de winter meestal uit erg harde sneeuw of zelfs ijs. Daarnaast bedacht zijn dat in bepaalde omstandigheden de route niet vrij is van lawinegevaar. Er vormen zich ook corniches hoger op de kam. Veel succes!

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Afgelopen week hebben we onze Vercors tocht geprobeerd. Helaas kregen we materiaalpech op onze eerste dag waardoor we terug moesten keren naar de auto. Een dag later hebben we het nogmaals geprobeerd, deze keer met minder materiaal en zonder pulka. Door weinig zicht en een gemiddelde windkracht 6 hebben we het niet aangedurfd te starten. Alle wintersport faciliteiten waren dicht, dus dagtochtjes maken vanuit een pension was geen optie.
    Redelijk teleurgesteld zijn we teruggereden naar ons kikkerlandje. Onderweg zagen we nog een mooie witte deken liggen bij onze zuiderburen. Een halve dag later zaten we alweer in de auto, op weg naar de Hoge Venen. Toch nog twee-en-een halve dag een trektocht met langlaufski’s kunnen maken in de Hoge Venen, nog net voor de dooi zich inzette. Joery, dank voor je tochtverslag Hautes Fagnes trail, waar we een klein stukje van gelopen hebben.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.