HOME FORUM Wandelgebieden GR20: Vraag naar tips

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Beste allen,

Ik vertrek zaterdag 27 juni richting Corsica om de GR20 te avonturen. Het is echter mijn eerste grote tocht en ik ga hem meteen solo doen.

Ik heb niet veel tot geen ervaring met zulke lange tochten. Vandaar mijn vraag. Tips zijn meer als welkom. Kledij, eten, materiaal, gps… Iemand ervaring met deze tocht?

Omdat ik alleen ga raden velen mij toch aan een tracker mee te nemen. Bijvoorbeeld de Delorme inReach.

Suggesties steeds welkom…

Alvast nen dikke merci

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Lees dit al eens.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Alleen ga je al zeker niet zijn blijkbaar :p
    Dus je kan gewoon aan 1 van de tientallen mensen hulp vragen mocht dat nodig zijn :p.

Check voor gsm ontvangst, dan is zo een tracker mss niet nodig.
    En anders kan je goedkoper één huren bij verreweg.be
    Zij verhuren ook een PLB.

Woubeir
    Deelnemer

Dus je kan gewoon aan 1 van de tientallen mensen hulp vragen mocht dat nodig zijn :p.

Dat zou wel eens lelijk kunnen tegenvallen. ’t Is niet omdat er aan de hut hopen mensen zijn, dat je onderweg mensen tegenkomt. Wij vaak niet althans. 🙂

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Ligt je vervoer naar Corsica al vast? Want dat zal waarschijnlijk je vertrekpunt bepalen en dan kan ik daar nog wel wat extra info over geven. Zoniet, zou ik opteren om vanuit het Zuiden te starten (vliegen met Ryanair naar Figari of nog plezanter: met de TGV naar Marseille om dodo te doen op de nachtboot naar Porto Vecchio).

Je uitgangspunt: je wil zo weinig mogelijk in je rugzak.

Ook in het andere topic vermeldde ik de drie opties die je hebt om te slapen. Om gewicht te besparen kan je best je eigen tent thuis laten. Ik checkte daarjuist even de pagina waarop je reservaties doet: http://www.parc-corse.org/vad/ en blijkbaar krijg je bij de tentjes van de refuges zelf ook een matje. Een lichte slaapzak (ik had er één bij tot -5°C, maar die was te warm) is dus voldoende voor zowel slapen in de refuge en slapen in één van hun tentjes. Persoonlijk zou ik voor dit laatste kiezen. Ik slaap niet graag samen met dertig anderen.

Wat betreft eten, is de lichtste optie om al je eten in de refuges te kopen. Je kan er niet alleen een menu of à la carte dineren, ontbijten en lunchen, maar er is ook telkens een winkeltje waar je allerhande lekkers kan kopen voor onderweg. Bij de refuges zijn er ook altijd gasvuren voor wie zelf wil koken met de gekochte spullen of meegebrachte ingrediënten. Soms, maar ik ben niet zeker of dit altijd is, zijn er zelfs potten en pannen. Je zou dus kunnen koken als die mogelijkheid er is en anders ‘op restaurant’ gaan. Op deze manier moet je behalve een heel dikke portefeuille helemaal niets meenemen om te eten. Wanneer je wel eten meeneemt, zou ik als eerste zaken meenemen om overdag onderweg te eten: nootjes, abrikozen, rozijnen, misschien wat sportbars,… Veel koolhydraten!

Geld afhalen of met kaarten betalen is trouwens niet mogelijk, dus neem voldoende cash mee.

Kledij… Veel heb je niet nodig. Ik had enkel één lange broek mee. Veel te warm! Neem er twee korte mee, dan moet je ook niet als een onnozelaar rondlopen in je natte broek als je ze dan al eens uitgewassen hebt. Twee paar sokken. Eén of twee T-shirts. Zelfde verhaal als de broek, maar een natte T-shirt is niet zo onnozel. Een warmere laag voor ’s avonds. Enkel een regenjas of een poncho waar je rugzak mee onder gaat, niet nog een windwerende laag ook. Geen regenbroek. Als je al regen hebt, zal het waarschijnlijk in de vorm van een onweer zijn. En dan kan je dus beter zorgen dat je ergens beschermd zit. Heel lang duren ze toch nooit. Vergeet geen pet, eventueel met bescherming voor de nek, of hoed en vergeet geen zonnebril. Je gaat veel meer last hebben van de zon dan van de regen. Insmeren! Flipflops had ik niet bij, maar waren handig geweest. Het liefst heb je allemaal spullen die snel drogen. Zorg dat je schoenen goed ingelopen zijn.

Materiaal. Wandelstokken! Al vind ik het op de steilere stukken soms gemakkelijker zonder. Mijn coördinatie is niet het van het en ik ben tevreden als ik mijn twee voeten al juist geplaatst krijg zonder dat ik nog eens moet zien of mijn stokken niet staan op een plaats waar ze toch maar weg gaan schuiven als ik er gewicht op ga verplaatsen. Geen GPS! De GR20 is zeer duidelijk aangegeven. Als je even geen rood/wit hebt gezien, ben je zeker dat je fout zit. Ga terug naar het laatste signaal en kijk nog eens goed rond. Waarschijnlijk heb je een haarspeldbocht in het pad niet gezien, omdat je een beetje aan het dromen was. Neem een wandelgidsje mee met de routebeschrijving en wat kaartjes erin en je hebt ruim voldoende. EHBO. Ik zag veel mensen met schaafwonden, dus misschien kan je daarvoor iets meenemen.

Over de tracker spreek ik me niet uit. Op veel plaatsen, maar niet overal is er ontvangst voor de GSM. Er zullen toch wel mensen in de buurt zijn. Trouwens nog een voordeel van de route van Zuid naar Noord te wandelen: je bent met minder. De meest mensen die je overdag tegenkomt, wandelen in tegenovergestelde richting, dus zijn de contacten korter dan wanneer je met een hele bende samen in dezelfde richting wandelt.

Als je nog vragen hebt, laat maar weten. Als ik nog iets bedenk, zal ik het laten weten.

Woubeir
    Deelnemer

Als je al regen hebt, zal het waarschijnlijk in de vorm van een onweer zijn. En dan kan je dus beter zorgen dat je ergens beschermd zit. Heel lang duren ze toch nooit.

Euh, definieer ‘heel lang’ ? Wij hebben toen namelijk een onweer en een stortbui gehad die zeker de halve namiddag hebben geduurd.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ik zou die sms doos thuis laten. Ziet er goed uit, Iridium en 2-weg communicatie. Maar dat spel is 200g zwaar en op 4 dagen plat. En als er communicatie mogelijk is dan is het thuisfront alleen maar ongerust wanneer je niets laat weten.
    Op het zuidelijk gedeelte had ik bij iedere hut ontvangst. En ook op iedere plaats waar je het dal kon zien. Dat viel nog mee.
    Ik had een old school gsm bij die overdag afstond. Gaat de hele gr20 mee. Opladen kan niet.
    Neem 1000 euro mee. Geldautomaten kom je niet tegen. En alle prijzen van eten en vervoer zijn best prijzig.
    Hutten reserveer je best. Ook als je een tent huurt, ook als je jou eigen tent er neerpoot. Of dat je nu op de juiste gereserveerde dag daar bent; daar trekt geen kat zich iets van aan. Ook de huttenwacht niet. Als je niets gereserveerd hebt dan betaal je ter plaatse.
    Als je aan de hut aankomt; direct aanmelden en een paar blikjes cola kopen. En je avondeten reserveren. Als je er geld staat te spenderen wordt de huttenwacht ineens een beetje vriendelijker.
    Eten; in de hut eten ’s avonds en ’s morgens. De meeste hebben ook nog wat te koop voor overdag. Check wel het gr20 boekje. Om te weten bij welke hutten je niets kan kopen. Sleur geen eten mee.
    Gas; ook aan de hut te gebruiken. Sleur dat niet mee.
    Tent; ook niet meesleuren. Maak gebruik van de decathlon smijttenten die er staan op gesteld.
    Het gr20 forum http://corsica.forhikers.com/forum
    Ik heb ook dagen gehad waar het veel geregend heeft. Meer dan de helft van de tijd. Check het weerbericht vlak voor je vertrek.
    Veel succes, en laat wat fotoke’s zien als je terug bent.;-)

toon
    Deelnemer

Wat betreft de regen was mijn info inderdaad niet correct. Maar ik zou er nog altijd geen regenbroek voor meenemen.

oeyenflip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Amai, merci voor alle tips alvast.

Ik ga ‘m van Noord naar Zuid doen. Vlieg op Calvi. Normaal kom ik daar tegen de avond aan. Moet ik ergens nog een overnachting zien te versieren. Er zou aan het vertrek een B&B zijn. Maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord van gekregen. Of kan ik daar ook al ergens een tentje opstellen? Na de tocht trek ik met het openbaar vervoer verder naar het zuiden van Sardinië.

Is het echt nodig om te reserveren voordien? Ik zou eventueel een tent kunnen meenemen. Want bij reservatie dient er een juiste datum van vertrek en aankomst doorgegeven te worden. Als ik ergens iets vertraging oploop komen de data natuurlijk niet meer overeen….

Foto’s komen zeker! 🙂

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

bonne chance

je kan niet alles plannen
    dan kan je evengoed gaan werken

ignacio

toon
    Deelnemer

Tussen Calvi en Calenzana is er geen openbaar vervoer. Ik meende ergens gezien te hebben dat dit in Juli en Augustus wel is, maar ik ben er helemaal niet zeker van en voor jou is dat al niet relevant. Wanneer je ’s avonds in Calvi aankomt en dan nog naar Calinzana zou willen, lijkt een taxi mij de enige optie. Overdag kan je wandelen met uitgestoken duim (deed ik met succes), maar zeker ’s nachts is de weg naar Calenzana gevaarlijk. Teveel blinde bochten, geen verlichting en vanop de camping aan de gîte d’etappe heb ik ’s nachts twee keer een auto weten beginnen aan een race: er werd afgeteld en dan stoven ze met een rotvaart weg. De taxi gaat dan weer heel duur zijn. Wanneer ze een rugzak zien, weten die chauffeurs ook wel hoe laat het is…

In Calenzana is inderdaad een gîte d’étape met, maar helemaal geen toffe. De duurste van heel de trip, uitgebaat door de gemeente, geen tentjes ter beschikking, geen winkeltje, vergeven van de mieren,… Er zijn ook minstens 4 hotels in het centrum en wat chambres d’hôtes in de buurt en wat bars en restaurants voor een laatste avondmaal.
    Zorg dat je voldoende tijd hebt wanneer je uit Calenzana vertrekt. Je gaat direct een pak moeten klimmen (1400m) en er zit al een stukje bij waarop het trager zal gaan dan verwacht, zeker moesten de rotsen wat nat en glibberig zijn.

Ik denk dat wat @bergkonijn bedoelt, is dat je niet teveel op de datums moet letten bij de reservaties: wanneer de gardiens zien dat je betaald hebt, zal er wel een plaats voor je gevonden worden. Zo zie ik op de reservatiesite (calendrier des disponibilités) dat er zondagavond in je eerste refuge nog maar 5 bedden, 9 kampeerplaatsen en 3 tentjes gereserveerd zijn. Wanneer je later aankomt zal de situatie er natuurlijk al heel anders uitzien. Maar als je al betaald hebt, moet je die cash al niet de berg mee opnemen…

Moest je per sé toch je eigen tent willen meenemen, zorg echt wel dat ie klein en licht is. Heel klein en heel licht. Denk aan het uitgangspunt: je wilt zo weinig mogelijk in je rugzak.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ter aanvulling van Toon.
    In de zomermaanden is er inderdaad een bus van Calvi naar Calenzana, maar die is er dus nog niet eind juni. Wij hebben, toen we uit Ajaccio kwamen aanreizen, de kusttrein genomen naar Calenzana Lumio en de rest gelift.

Ikzelf heb geen slechte ervaringen met de gîte d’étape in Calenzana, maar het is uiteraard al 10 jaar terug. We hebben daar onze tent gezet.

De route is goed bewegwijzerd en je bent niet alleen. Als je vroeg genoeg vertrekt, zullen er altijd mensen die na je komen en kan je dus daaraan hulp vragen indien nodig. En als je zelf je kampeeruitrusting bij je hebt, kan je, in het slechtste geval, een nachtje overleven, mocht je je moeilijk kunnen verplaatsen na een ongeval. Als er iets ernstigers gebeurt, kan zo’n noodbaken natuurlijk wel het verschil maken.

toon
    Deelnemer

Op de officiële blog van het park, staat nu een fotoreeks van de alternatieve route tussen Ascu Stagnu en Tighjettu. (Even naar boven scrollen.) Blijkbaar is ie zo goed als klaar en zou de weg duidelijk moeten zijn.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Hikers,

wanneer ik dit zie dan kan ik alleen maar dankbaar zijn dat deze blog bestaat, want op die manier komt er wel heel belangrijke informatie naar de hikers.

Zoals jullie kunnen lezen op de blog van die Franse mensen is de ‘Cirque de la Solitude’ op dit moment gesloten om de ‘bergdiensten’ in alle rust hun werk te laten doen én daarbij op termijn ook nieuwe zekeringen aan te brengen…
    de omweg die beschreven wordt is zeker geen ‘makkie’… wie conditioneel niet al sterk is zou ik dit stuk dan ook eerder ontraden… je zal maar krampen krijgen in je kuiten of quadriceps door al die technische stappen…

De zomer nadert… hoogtepunt voor alle bergwandelaars… a.u.b. wees heel voorzichtig… in de bergen hebben we niets ’te bewijzen’. Je moest eens weten hoeveel keer ik en mijn maatje ooit zijn omgekeerd… om het jaar daarna die ‘missing link’ te trachten voltooien…
    We hebben nu ook nog altijd ‘missing links’ in voorraad… beschouw ze als een meisje/jongen waar je ooit heimelijk verliefd op was … maar waar je nooit de stap hebt gezet… je kan er na al die jaren nog altijd van dromen hoe mooi het zou kunnen geweest zijn…

Zondagse groeten,

Ignacio

tess
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Beste ,

mijn vriend en zijn broer zijn gisteren begonnen aan de gr20. Ik heb ze s morgens nog gehoord maar sinds dan niet meer. Ik weet dat de verbinding daar wat moeilijker kan zijn. Maar heeft iemand ervaring met de etappes waar ze betere verbinding hebben?

alvast bedankt

mvg

tess

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.