HOME FORUM Wandelgebieden GR10

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Gegroet,

Ik ga volgende week een een stuk van de GR10 wandelen en ik zou eens willen informeren wie hier al ervaring mee heeft. De belangrijkste vraag die ik heb is of het nodig is om wandelkaarten aan te schaffen. Ik heb een paar jaar terug een stukje van de GR11 gedaan. Ik heb dat toen met wandelkaarten gedaan maar ben er onderweg achter gekomen dat het vlot zonder kan door de goede markeringen. Is dit ook zo voor de GR10? Is het dus mogelijk om dit zonder kaart te lopen? Ik kijk er namelijk niet naar uit om stafkaarten mee te dragen voor een paar weken wandelen.

Alvast bedankt

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wandelkaarten zijn een must, zoals we in het gisteren gepubliceerde bericht schreven: https://forum.hikingadvisor.be/2014/07/10/hoe-navigeren-in-de-bergen/. In dat artikel zie je trouwens een foto getrokken op de GR10, ik volgde de route enkele jaren terug in de Ariège. Toen zat ik op een grassige kam met heel veel mist. Doordat er geen enkele steen of paal stond met GR-tekens, moest ik het kompas bovenhalen om niet af te dwalen. Ik heb ook het boek van Nick Meynen gelezen (Wandelen met Flora) die ook grotendeels de GR10 volgde en hij had ook wel eens momenten waar de route niet duidelijk was.

De Franse stafkaarten horen tot de beste van Europa qua overzichtelijkheid en de GR- en andere routes staan er perfect op aangeduid. Inderdaad is de GR10 veelal goed bewegwijzerd op het terrein, maar dat betekent niet dat een kaart niet meer nodig is. Je leert enkel maar kaartlezen als je…de kaart effectief leest. Het kan ook van pas komen als je voor één of andere reden moet afwijken van de GR vb. in een noodsituatie (slecht weer, fysieke problemen). Als je dan geen kaart heb, dan sta je daar…

Stafkaarten horen tot de basisuitrusting van een hiker, net als al het andere materiaal dat je moet meedragen in de rugzak. Dat heet ‘hiken’, anders maak je beter korte dagwandelingen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik sluit me aan bij Debby, tenzij een gigantisch goed fotografisch geheugen kan je volgens mij onmogelijk alle info opslaan in het hoofd over de route die je gaat lopen.
    Van markering naar markering lopen dat kan iedereen als de markeringen goed zijn maar je kan je volgens mij onmogelijk situeren binnen het grotere geheel.(bv waterpunten ed)
    Ik kan het allemaal niet onthouden
    Zie je er echt tegen op om een volledige stafkaart mee te nemen dan blijft het mogelijk om copies te maken van die delen die je nodig hebt.
    Je zou de kaart op geoportal kunnen gebruiken waar de gr10 op is ingetekend.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

De GR10 is over het algemeen goed gemarkeerd maar ik zou echt niet zonder kaarten op pad gaan. Als je 1:50.000 kaarten neemt kun je de hele Pyreneeën doorkruisen met 10 kaarten. Ik weet niet hoe ver je gaat lopen? Maar met 3 of 4 kaarten moet je toch wel een heel eind kunnen komen. En dan kun je er meestal ook nog grote delen afknippen.

Vrienden van ons hebben de GR11 helemaal gelopen en daar zitten wel delen in die heel slecht gemarkeerd zijn. Ik vermoed dat je daar met wat geluk een ‘goed’ deel hebt gelopen.

Simon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Dankjewel voor deze duidelijke antwoorden. Jullie hebben natuurlijk volledig gelijk dat het noodzakelijk is om een kaart ter beschikking te hebben. Zoals Debbie en Ivo aangeven weet je nooit in welke situatie je onderweg terecht komt en is een goede voorbereiding essentieel.

Hartelijk dank

nmeynen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Hoi Simon, ik kan enkel bevestigen dat kaarten nodig zijn maar ik bevestig ook dat kopies handig zijn om gewicht te besparen. kleurencopies, tweezijdig, op geowon papier die je in je kaartenhouder steekt: zo deden wij het meestal. nog een tip: neem foto’s van dat ene hoekje op die andere kaart die je maar even nodig hebt – om kosten te besparen. Wel zorgen dat je dan een fototoestel met goede batterij en reserve hebt en zeker niet voor systematisch gebruik, dat verbruikt veel energie. maar het kan de aankoop van een kaart besparen waar je slechts 2km over stapt..

succes

nick

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.