HOME FORUM Wandelgebieden GR 58

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

hallo zijn er mensen die ervaring hebben met de GR58 in de alpen ergens begin juli? heb nog geen ervaring met sneeuwvelden( kan ik dit nog aanleren?) ik heb wel al de GR 107 gedaan zonder enige problemen als dit een richtpunt kan zijn. hopelijk komen er hier wat reply’s die me een zicht kunnen geven op eventuele voorbereiding en op informatie (verslagen?)

mvg

de onwetende

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

kan je wat specifieker zijn?  Ik heb een groot stuk tour de Queyras gedaan (af en toe wel via variant) en tour de mont viso er aan gebreid.  Zou het moeten opzoeken maar dacht half – eind jun ergens.

Dus blijf je bij de hoofdroute of heb je varianten in gedachte?  Wou je tour Mont Viso ook doen of links laten liggen?  Wijzerzin of tegenwijzerzin?

docsje
    Deelnemer

Hallo Jef ,

De bedoeling is om een weekje de rust op te zoeken en alles weer naar default modus te plaatsen in het koppie. We zouden willen starten op een plaats waar een camping is (waar ik mijn camionette kan stallen)en zo de GR58 te wandelen de hoofdroute denk ik want het gidsje is nog niet binnen.7dagen max zou moeten kunnen denk ik. Graag had ik de tocht met de tent gedaan maar hoe zit het met ild kamperen ginds? En wat met sneeuw want hier heb ik nog geen ervaring mee? moet ik crampons meehebben of is dit niet nodig ? vragen genoeg dus som ik maar de meest voor de hand liggende op

mvg

ps Ik denk te starten in Ceillac en tegenwijzerzin te lopen ,goed idee ?slaapzak Tot-4 ?of is het extreem koud op grote hoogte?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Hey Docsje,

ik herinner mij ineens dat wij die ook voor een groot stuk hebben gedaan (wel een jaar of 10 geleden).

Eerst gekampeerd (en daar ook auto achter gelaten) op Camping Bel Iscle nabij Chateau Queyras. Vandaar de GR-5 tot waar die de GR-58 ontmoette en dan vandaar naar Ceillac. Vanaf toen de GR-58 zelf + Tour de Mont Viso. Wildbivakkeren was op zich niet echt een probleem. Koude denk ik was nooit een probleem voor ons (wel augustus).

Woubeir
    Deelnemer

Ieder jaar is anders natuurlijk, maar toch een aantal foto’s gezien van begin juli waarbij er op de hogere delen van het pad wel nog redelijk wat sneeuw lag (was wel misschien alleen dat jaar en uitzonderlijk).

docsje
    Deelnemer

Dus best crampons aan doen ? Wie o wie kan mij hieromtrent helpen ? vragen vragen pfff

Woubeir
    Deelnemer

Je hebt nog 4 maanden en dus zou ik gewoon nog wachten. Ik heb het al geweten dat van een col die ik over wou, gezegd werd dat steile sneeuwvelden een zekerheid waren. Wel, ik heb amper sneeuw gezien.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

idd, het ene jaar is het andere niet qua sneeuw.  Twee jaar geleden wilden wij in de Hohe Tauern een toer doen begin juni.  Kort na Pasen leek dat geen probleem, rond Pinksteren viel er dan ineens heel veel sneeuw en konden we het wel schudden…  lang genoeg wachten dus.

ivm GR58, wij deden die tegenwijzerzin vanuit Chateau Queyras.  GR5 naar Ceillac, GR58E en GRP naar ref de la Blanche, GR58 naar Agnello, Pain de Sucre en dan 58C naar ref Vallante, tour Mon Viso tegenwijzerzin, vervolg 58C en 58B naar Echalp, dan 58D en 58A terug tot in Chateau Queyras.

We hebben dus heel weinig GR58 gedaan, vooral de variantes.  Dit vooral omdat de 58 ons wat kort leek en de variantes zeker mooie punten aandeden.  Zes nachten in de bergen geslapen denk ik waarvan 1 op camping, 1 wild (in Italië), 2 aan refuge, 1 in hut en 1 in abri.

crampons niet meegenomen of nodig gehad (we hadden wel stevige bergschoen, geen trailschoen), stokken zou ik zeker wel meenemen.  Vooral sneeuw gehad boven de 2800m (GR58C voornamelijk).  De tunnel was niet open, dus daar moesten we over de pas.  Koud om slapen was het niet, maar afhankelijk van waar je tent opzet natuurlijk.  We zijn toen wel enkele meren tegengekomen die bevroren waren eind juni…

Als je graag een verslag ervan leest (2011), dat kan ik doormailen als ik je adres krijg.

docsje
    Deelnemer

Hey Jef Dr

Super initiatief van u,waar ik graag op in ga.

Ik kan er altijd iets van opsteken van uw verslag, onder de noemer van waar moet ik rekening mee houden en zo. Het enige die me het meeste zorgen baart zijn de eventuele sneeuwvelden die kunnen aanwezig zijn. Maar ik bekijk het nog even, het is toch nog een poos vooraleer we er zijn he wat betekent: Er is nog voldoende tijd om info op te slaan he bedankt voor de info.

Hier alvast mijn mail waar je het verslag kunt naar toe sturen

messeinedidierattelenetpuntbe    at en punt vervangen he !

mvg

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

hallo docsje, op de landenpagina staan mijn 3 verslagen (Rudi Holans) van de hele queyras (hoofdroute + alle varianten), wel altijd in september gedaan, dus zonder sneeuw, afhankelijk van het traject dat je voor ogen hebt, mogelijks nog sneeuw op de cols

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Didier, mooie vooruitzichten. De Queyras zijn vrij zuidelijk gelegen en krijgen veel zon. Het is een goeie bestemming om begin juli te doen want er zullen minder sneeuwvelden te vinden zijn dan meer noordelijke gebieden van de Alpen. Dit artikel ga je nuttig vinden, denk ik.

Intussen is er de voorbije maanden veel sneeuw bijgevallen, en veel zal dus afhangen van het voorjaar hoe snel het gaat smelten. Ik zou gewoon afwachten en zo nodig je route aanpassen of omkeren. Sneeuwvelden vind je in schaduwrijke geulen en noordzijde van cols. Vooral bij steile stukken kan het was lastiger zijn. Je route goed op kaart bekijken is dus zeker een aanrader, kijk ook naar eventuele alternatieven.

Je bent altijd welkom op het lenteontmoetingsweekend, dan kunnen we samen eens naar de kaarten kijken. 😉

docsje
    Deelnemer

@Rudi bedankt maar deze had ik al doorgenomen ,mede door uw verslag is de kogel halflings door de kerk gevlogen om naar ginds te trekken, ware het niet van het sneeuwprobleem!

@debbie
    waneer is die lenteontmoeting (lees kijken of mijn agenda hiermee compatibel is!) en wat kan ik daarvan verwachten? ps hopelijk zijn me kaarten en topo-gids dan al binnen (altoplano laat blijkbaar op zich wachten ,iemand ervaring met die patatjes?)

verder wil ik alvast iedereen bedanken voor jullie posts ! dikke duim voor jezelf

mvg

ikke

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is op 16-17 april. Meer info vind je hier, er zijn nog enkele plaatsen vrij. Ik zal je laten weten als er nog een plaatsje vrijkomt. Ik heb zelf de kaarten in huis. Altiplanobooks is een goeie online boekhandel maar wordt in bijberoep gerund en daarom kan het wel even duren.

Woubeir
    Deelnemer

Wel, zelf diep in de zomer kan je ineens overvallen worden door een sneeuwbui. Dat zijn nu eenmaal de bergen. Ik herinner me dat we toen we de TMB deden (al ergens in augustus) we na een paar dagen mooi weer in de regen kwamen, die overging in sneeuw, we daardoor zelfs een paar dagen vast zaten (zelf een Schot vond het toen “bloody cold” 🙂 ), en uiteindelijk het ‘pad’ hebben verdergezet met de eerste uren in bar weer met overal sneeuw. Wel, we hadden ook niets bij van piolet of stijgijzers of zo. Gewoon voorzichtig zijn, was genoeg.

rudi
    Deelnemer
    Aantal berichten: 52

GR58 topo gids ligt thuis in de kast, kan wel een uitleenbeurt verdragen mocht het nodig blijken – Rudi

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.