HOME FORUM Wandelgebieden GR 11

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Hallo,

volgende zomer plannen we een deel van de GR 11 te lopen tussen Candanchu en Colomers. Afgelopen zomer stond de Alta Via 2 op het programma en het jaar daarvoor zeven dagen van de Via Alpina in Zwitserland vanuit Engelberg.

Uit wat ik tot op heden aan informatie kon vinden lijkt me het naar zwaarte tussen beiden in te zitten en ik wou wel weten of dit een juiste inschatting is.

Als ik het juist begrijp is er op deze tocht regelmatig een rivier(tje) over te steken en op dit punt is het me helemaal onduidelijk wat ik me daar bij moet voorstellen. In Ijsland nog tussen Skogar en Lamannalaugar gelopen en daar moesten een aantal vrij brede rivieren met soms een behoorlijke stroming gekruist worden; toen was het in groep, nu slechts met twee en hierdoor wil ik wat voorzichtigheid inbouwen. Dus is de vraag hoe moeilijk die crossings zijn.

Over de markering vind ik ( in de Cicerone alleen al ) tegenstrijdige berichten : soms lijkt het pad zeer goed bewegwijzerd, op andere plaatsen ben je blijkbaar gedoemd om verloren te lopen omdat er helemaal geen markeringen zijn. Kan iemand duidelijkheid brengen over de signalisatie?

De GR 11 komt niet langs de Brêche de Roland; lijkt me anderzijds wel spectaculair. Is het al dan niet een must om die zij uitstap vanaf Goriz naar de Brêche te doen?

Af en toe een andere wandelaar tegen komen ervaren we als leuk, de hordes die we bijvoorbeeld in de buurt van de Pordoi op de Alta Via 2 tegen kwamen was een stuk minder. We plannen na 20 augustus te gaan; komen we dan nog van die meer toeristische trekpleisters tegen?

In de Cicerone wordt tussen Biados en Puen de Chaime een tweedaags alternatief langs Refugio d’Angel Orus voorgesteld als een veel spectaculairder traject dat zeker moet overwogen worden indien je de tijd hebt en het weer oké is. Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten?

Een hele waslijst aan vragen, maar wat extra informatie zou ons helpen.

Alvast bedankt,

Geert

Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Dag Geert,

Ik heb de afgelopen 2 zomers heel wat tijd doorgebracht in de Pyreneeën, voornamelijk de HRP (combinatie van GR10, GR11 en andere routes).

Wat betreft de bewegwijzering:

Ik heb zelfs op de HRP weinig routeproblemen ondervonden, enkel bij dichte mist was het soms noodzakelijk even goed te oriënteren. GR10 en GR11 zijn in theorie heel wat beter bewegwijzerd. Wat de GR11 betreft kan ik dan zeggen dat er iets minder frequent markeringen worden aangebracht en dat ze minder goed worden onderhouden (overschilderd)  in vgl met de GR10. Voor mij persoonlijk nog meer dan voldoende want ik heb weinig nood aan een markering om de 10 meter (bij wijze van spreken). Bovendien vind ik de Cicerone’s goede handleidingen.

Soms had ik wel het gevoel dat men bij de GR11 het zich vaak makkelijk heeft gemaakt qua routekeuze (lees: niet de mooist mogelijke route). Met als resultaat soms saaie stukken over brede dirtroads. Dat brengt me bijvoorbeeld bij de Ordessa en je vraag over de Brèche.

De GR11 loopt hier gewoon volledig over de bodem van de canyon, no fun in that :). Zeker als ik lees dat je net hordes toeristen wenst te vermijden (die worden namelijk met de bus tot halverwege de canyon gebracht). Als je de Brèche er wil bijnemen zou ik niet eerst helemaal tot Goriz gaan. Je kan in de canyon al proberen te stijgen naar één van de zogenaamde faja’s en zo naar de Brèche trekken, vandaar kan je dan gewoon de route naar Goriz nemen en de GR11 vervolgen. Zo hoef je geen ‘omweg’ te maken.

Hierover kan je ik wel geen info geven want ik heb het zelf niet gedaan, wel weet ik dat er routes zijn die ‘clavijas’ bevatten (ijzeren pinnen en kettingen in de rotsen) om je te ondersteunen, je moet dus voor jezelf bepalen of je dit wenst te doen. Misschien dat iemand hier meer kan over vertellen? (Debbie? :))

Wat heb ik dan wel gedaan? In Gavarnie heb ik de HRP (daar GR10) verlaten en ben ik via de echelles des Sarradets naar de Brèche getrokken (ik wou de Brèche namelijk ook graag meepikken en deze lag ook niet op de route van de HRP), wegens slechter weer ben ik niet overgestoken naar Spanje, maar heb ik een omweg gemaakt naar Bujaruelo (ligt op de GR11), vandaar heb ik dan de GR11 gevolgd richting Goriz. In de canyon ben ik dan gestegen naar de Faja Pelay (andere zijde van de canyon dan de Brèche), hier heb je ook een prachtig zicht op de Brèche en de Taillon en dergelijke, maar je komt er dus niet in de buurt. Van Goriz ben ik dan terug via de Brèche naar Gavarnie getrokken om daar de HRP te vervolgen.

Ik zou je hoe dan ook aanraden om af te wijken van de GR11 en hoogte te zoeken  in de canyon, dit is zoveel mooier en indrukwekkender.

Vanaf Viados (of Biados) kan je inderdaad een route volgen naar Angel Orus (goed zicht op de Aneto en mogelijkheid tot beklimming). Ikzelf ben langs de andere zijde gepasseerd (en beklimming Aneto vanaf Renclusa), dus ook hier kan ik je niet meer info over geven.

Dan rest ons nog de riviertjes :). Ja mag er van uit gaan dat je op de GR routes geen zware stunten zult moeten uithalen, de riviertjes zijn dus geen kolkende watermassa. Bij slecht weer wordt het echter een ander verhaal en kunnen sommige riviertjes nogal stevig aanzwellen om het zo te zeggen (zelf heb ik dit ervaren op weg van Ibon de Astanes naar Candanchu.). Het is dan kwestie van gewoon extra voorzichtig te zijn, maar dat zal je dus op het moment zelf moeten inschatten. Laat je er zeker niet door afschrikken op voorhand.

Misschien nog een extra tip: onderweg ben ik een Schots koppel tegengekomen die de hele GR11 aan het volgen waren, ze deden hun beklag over de tijdindicaties in hun Cicerone, die waren namelijk zeer strak. Ik ben dan eens gaan vergelijken met samenlopende routes in mijn Cicerone van de HRP en inderdaad in hun boekje werd dezelfde route als gauw een uurtje sneller ‘afgewerkt’. Staar je dus niet blind op de tijden in het boekje, anders geraak je misschien gedemotiveerd 🙂

Veel succes ermee!

Groeten,

Wim

Geert D
    Deelnemer

Dag Wim,

bedankt voor de uitgebreide reactie; we hebben hier zeker iets aan.

Mochten nog anderen willen reageren, graag.

Geert

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Dag Wim,

ik ben zeer weinig thuis in de Spaanse Pyreneeën ( nog maar twee keer enkele dagen geweest) maar ik kan je als bijkomende info het boekje ‘Wandelen met Flora’ van Nick Meynen aanbevelen.
    Hij en zijn vrouw en hun jonge kind Flora hebben de ganse route ( 1000 km) gelopen);
    dit boekje is zeer geschikt als achtergrondinformatie.
    ISBN 978 94 91297 51 9 uitgeverij EPO
    En geniet alvast van je tocht…
    laat eens weten hoe het was

Ignacio

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Algemeen is het een aanrader om de Alpina-kaarten te kopen omdat je zo veel meer opties hebt van wandelroutes. Opgelet, de routes die op deze kaarten met stippeltjes zijn aangeduid, zijn vaak ongebaand terrein, maar de duidelijkere onderbroken lijnen zijn regelmatig duidelijke paden. Het gaat je toelaten een interessantere route uit te stippelen want af en toe durft de GR11 eens saaie kronkels doen.

Ik heb een groot deel van je route in diverse reizen bewandeld:

• Tussen Refugio de Respomuso en Embalsa de Bachimaña Alto: route goed bewegwijzerd, Collado de Tebarrai o de Piedrafita niet te onderschatten (pittig laatste stukje met steil en los grint waarop ik niet graag een groep zou begeleiden: tredzekerheid vereist!), verder geen moeilijkheden
    • Als je houdt van stevig terrein, kan je tussen Bachimaña Alto naar Rio Ara de route door de Circo de Bramatuero volgen. Vanaf de stuwdam van Bramatuero Alto heb je enkel steenmannetjes en is het terrein erg ruw. De afdaling vanaf Collado de Letrero is ook erg pittig.
    • Om in te haken op de tip van Wim, vanaf de Ordesavallei is het inderdaad de moeite om bovenlangs te passeren. Via de Salarons (onderaan staat de splitsing tussen de moeilijke clavijas en het pad aangeduid) klim je naar boven en kom je bij Circo de Carriata. Vanaf daar kan je de wondermooie Faja de les Flores volgen. Je volgt die tot Circo de Cotatuero. Via Llanos de Millaris (bivakmogelijkheden!) wandel je dan naar de Brèche. Vanaf daar kan je dan doorwandelen naar de Goriz-hut.
    • Daarna zou ik van de GR afwijken (als je genoeg tijd hebt) en de route volgen die wij gedaan hebben: Collado de Añisclo – Faja de la Tormosa – Lago de Marboré – Breche de Tucarroya  (pittige colletje) – Lac des Gloriettes – Hourquette de Héas – Refuge de Barroude – Hospital de Parzan  – elektriciteitscentrale van Barroso.
    • Vanaf de elektriciteitscentrale van Barrosa naar Camping Aneto (nabij Benasque) is de route duidelijk en mooi.
    • Ik raad aan om het stuk van de GR11 vanaf Camping Aneto tot Refugio de Corones met de bus te doen (jawel, er rijdt een bus) want de grintweg is enorm saai. Vanaf dan is de route tot Hospital de Vielha goed gemarkeerd en aangenaam wandelen. Ook daarna richting Aigues Tortes is dat het geval.
    • Ik raad aan om in natuurpark Aigues Tortes niet te strikt de GR11 te volgen maar een variante daarvan nl. de GR 11.18 via Port de Rius en Port de Caldes o de Colomèrs.
    ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Nu we toch over afwijkingen op de gr11 bezig zijn om saaie stukken te vermijden en een zoektocht naar “de mooiste route”.
    Eenmaal in het dal na de afdaling vanaf Port de Barroude is het saai lopen tot Paso de los Caballos over een jeep pad. Je zou dat kunnen vermijden door vanaf Port de Barroude de grens te volgen zoals ik heb gedaan op dag drie .Het maakt de route een stuk langer.
    Verder zou je vanaf Viados kunnen overstappen op de HRP tot Hospital de Vielha.
    Zo moet je niet de bus op tot refugio de Coronas al vond ik de daarop volgende route tot panta de Senet best aantrekkelijk.

Geert D
    Deelnemer

Debbie,

hoe lang is het volgens jou stappen van refugio Bujuarelo via de route die je aangeeft via de  Brêche de Roland tot aan de refuge de Sarradets?

Wim en Ignace,

Tx voor de tips.

Geert

Debbie
    Sleutelbeheerder

Daarvoor moet je zeker een lange dag voorzien.

Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 11

Nog even inpikken op een aantal zaken die hierboven zijn aangehaald (vooral vanuit eigen ervaringen).

Je kan inderdaad besluiten om vanaf de Brèche over te steken naar Frankrijk, refuge van Sarradets zie je liggen vanaf de brèche. Ik ben aan deze refuge geweest voor mijn rondje Ordessa en refuge Goriz en erna om terug in te pikken op de HRP vanaf Gavarnie. Dit was niet mijn oorspronkelijk plan. Mijn eerste plan was om zoals Debbie beschrijft vanaf Goriz via de breche de Tucarroya (onbemande hut in de breche) terug in te pikken op de HRP richting Heas. Dit heb ik moeten wijzigen omdat het daar nog volledig was ondergesneeuwd (half juli), enkele mensen van het CAF hebben mij ten stelligste afgeraden die route te nemen zonder het gebruik van touwen. Vandaar dat ik dus een 2de keer langs de brèche de roland ben gepasseerd. De sneeuwcondities (checken op voorhand) kunnen hierbij dus een rol spelen.

In ieder geval is de HRP richting Parzan via Hèas en Barroude (tot aan de Port de Barroude zoals Ivo zegt) en heel mooie route en een goed alternatief voor de GR11 vanaf Goriz (mooie uitzichten op de cirque van Gavarnie). Ook de lacs de Barroude (en de beroemde ‘muur’) zijn een prachtige locatie om je tent neer te zetten.

Let wel: ik heb afgelopen zomer van enkele mensen op de pic de Carlit vernomen dat de refuge van Barroude is afgebrand na een blikseminslag, reken dus niet meer op deze refuge om te overnachten (weet iemand hier nog meer over?)

Vanaf de Port de Barroude tot aan de Paso de los Caballos is het inderdaad zeer matig zoals Ivo aanhaalt, maar het deel Parzan – Paso de los Caballos heb je sowieso ook aan je broek als je de GR11 blijft volgen. Laat dat dus geen rol spelen in je keuze voor HRP of GR11.

Ivo haalt ook aan dat je vanaf Viados de HRP kan volgen tot aan Vielha, dit is inderdaad één van de mooiste delen van de HRP, maar technisch zeker niet te onderschatten. Als je ergens Alpiene indrukken krijgt is het hier wel. Informeer je hier dus ook weer goed over de sneeuwcondities op dat moment, want aangepast materiaal kan wel eens noodzakelijk zijn.

Nog even dit: ik ben dus 2x aan de refuge van Sarradets geweest en er waren opmerkelijke verschillen. De eerste keer was dit voor 14 juli (Franse nationale feestdag) = een rustige, aangename sfeer in een prachtig decor. De tweede keer was het na 14 juli en weekend en de sfeer was er ronduit degoutant. Heel druk, iedereen komt van de nabij gelegen parking om naar de brèche te kijken. Bijgevolg, veel alcohol en het bijhorende kabaal en roekeloze gedrag. Snel verder was de boodschap 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Op de website van de Refuge Barroude staat inderdaad hetzelfde bericht: http://www.refuge-barroude.fr/.

Geert, wil je altijd in hutten overnachten? Want de Pyreneeën zijn wel een heel mooi gebied om te bivakkeren, maar dan moet je soms wel wat onweders erbij nemen. 😉

Geert D
    Deelnemer

Dag Debbie,

bedoeling is inderdaad om steeds in hutten te overnachten. Bivakkeren deden wel al op groepsreizen ( bv Ijsland ), maar voor de stapreizen met twee verkiezen we indien het mogelijk is wat meer comfort, wat minder te dragen. En de sfeer en de contacten in een berghut zijn voor ons ook een meerwaarde. Ik begrijp dat bivakkeren extra mogelijkheden opent, maar ik heb zo het vermoeden dat voor een eerste keer Pyreneeën we best ook door mooie gebieden zullen komen waarbij we van hut naar hut trekken.  In de toekomst wagen we ons misschien toch eens aan een tent.

Geert

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Huttentocht, dat is inderdaad een keuze. Het heeft wel tot gevolg dat hutten zoals goriz en sarradets geboekt moeten worden om zeker te zijn van een plek.
    Om alleen in de breche te staan zou ik niet naar Sarradets trekken.Het is waarschijnlijk echter de enige optie om over de faja de las flores te lopen. Een andere optie is misschien om twee dagen bij goriz te blijven overnachten om dan in een stevige dagtocht een rondje te lopen voor een grondige verkenning.
    Iets avontuurlijker is om in de grot te gaan overnachten bij aguas tuertas maar dan moet de slaapzak en mat mee en dat was misschien niet de bedoeling.
    Ik weet niet hoe je had willen eindigen na colomers. Een mooi eind zou zijn om door te trekken naar val gerber om daar in de bivakhut te gaan slapen (best toch erg vroeg aankomen om plaats te hebben). In het dal heb je dan weer verbinding met openbaar vervoer voor de weg terug naar huis

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.