HOME FORUM Materiaal en techniek GPS aanschaffen

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Vaak vind ik het wel handig om vooruit te denken en de route al een beetje in je hoofd te hebben, bijvoorbeeld “stel er komt nu mist of slecht weer opzetten, welke kompaskoers of hoogte of terreinkenmerk kan ik dan blijven volgen?”. Ook denk ik meestal even na over een ‘exit route’ voor het geval je echt compleet gedesoriënteerd zou raken, bijvoorbeeld pal west blijven lopen tot een rivier of dalen tot een bepaalde hoogte en dan… etc.

Heel herkenbaar en ook mijn stijl. Ik vind navigeren met kaart en kompas ook één van de leukste elementen van een trektocht. Op voorhand je al helemaal in de kaart verdiepen, proberen in te schatten wat je kunt verwachten. En onderweg ‘voorspellend’ kaart lezen, weten wat je gaat zien ( rivier aan linkerhand, steile rotsen rechts enz.). Zo gaat het landschap echt leven en weet je altijd waar je bent op de kaart. Hierbij is alleen lopen voor mij een voordeel want je wordt niet afgeleid.

Ik heb eens mensen ontmoet die GPS gebruikten en daarbij veel misten. Ze keken niet meer naar het landschap. Zo gingen ze zigzaggend door veengebied terwijl je in de verte een meer kon zien waar je prima koers op kon houden. Maar ieder zijn stijl, ik denk niet echt dat er een goede of foute manier is.

Uit ervaring weet ik nu wel dat deze manier voor mij werkt, ook met minder goed kaartmateriaal ( Spanje/ Turkije, slechte kaarten kunnen extra leuk zijn, moet je nog meer kijken!) of in desolaat gebied. Ben nog nooit verdwaald 🙂 ( afkloppen).

Maar nu toch een GPS als back-up. Met als doel hem zo min mogelijk te gebruiken…

Saskia
    Deelnemer

Je hebt gelijk indien je er van uit gaat dat je effektief op elk moment weet waar je bent op de kaart,  maar ik ken weinig wandelaars die nog nooit eens verloren gelopen zijn .

Daar ga ik inderdaad van uit. Ik zou niet op mijn gemak kunnen lopen als ik dat niet weet…..

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Een GPS nemen we ook maar mee als back-up maar er zijn toch al enkele situaties geweest waar we die een lange tijd hebben mogen gebruiken:

• In het Rilagebergte in Bulgarije waar de kaart en het terrein onvoldoende was om de zomerroute in winterse omstandigheden te volgen. Uiteindelijk zijn we toch nog mogen omkeren.
    • Al enkele keren in een white-out, opnieuw in de winter dus, waar ons gevoel van boven en onder, links en rechts begint te vervagen.

En ook in zomerse condities kan een potdichte mist vb. op een golvend plateau zonder pad of herkenningspunten het navigeren heel moeilijk maken.

Afhankelijk van je plannen, is het dus mogelijk dat je je GPS nodig hebt om een route te kunnen blijven volgen. En dan is het handig dat je weet dat de batterijen pakweg een halve of volledige dag kunnen meegaan, terwijl je GSM opgeladen blijft voor noodgevallen of andere telefoontjes.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Nog nooit een wandelaar gekend die niet verloren is gelopen ?

Wel, dan ken je er nu wel één. Misgelopen wel; verloren gelopen nooit. Maar ik heb dan ook wel het voordeel dat ik een ingebouwde GPS heb. 🙂

erwin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Ha zo … verloren gelopen of misgelopen … subtiel verschil natuurlijk en voor interpretatie vatbaar, voor mij komt dat min of meer op hetzelfde neer.

Een ingebouwde GPS is natuurlijk het beste hé, goedkoop , niet afhankelijk van batterijen, geen software upgrades …

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het verschil tussen mislopen en verloren lopen is niet altijd zo subtiel. Bvb. onderweg zijn met twee en door het babbelen met elkaar missen dat je ergens af moest, noem ik mislopen. Je kan echter gewoon blijven wandelen en wandelen tot je daadwerkelijk niet meer weet waar je bent, en dat noem ik dan echt verloren gelopen. Maar kom, dat is muggeziften over woorden, hun betekenis en zo. 🙂

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Als je een GPS koopt dan dan eentje waar je zelf kaarten kan opzetten. En geef geen geld aan duur betaalde kaarten.  Er zijn uistekende gratis kaarten van zowel  Schotland als de Pyreneeën.  Zelfs Gramin verkoopt nu fiets GPS’en met kaarten op basis van OSM kaarten.

Een Etrex 20 of Dakota 20 is dus het minimum. En ga eens naar een winkel en pak die dingen echt eens vast. Het scherm van een Etrex is echt wel klein.  Een tweedehands Oregon kan ook een optie zijn. Vindt je ook makkelijk voor minder dan 100€.

Een GPS zonder ingebouwde barometrische hoogte meter geeft ook de hoogte weer, maar dan op basis van de satelieten die hij ontvangt. en zo ver zit die er niet naast. Zonder je toestel regelmatig te eiken zal die barametrische hoogtemeter weinig toevoegen.

Idem voor een ingebouwd kompas. Zo lang je in beweging bent zal de gps keurig weten waar het noorden ligt. Eens je heel traag gaat (kan je instellen vanaf welke snelheid) of stil staat zal het kompas overnemen. Enkel als je stilstaat zal het ingebouwd kompas zijn echt nut bewijzen. Als het toestel geen ingebouwd kompas heeft verliest het toestel letterlijk “het noorden” en kan je je nog moeilijk orienteren want de kaart op je gps zal het “noorden boven zetten” en niet meer in de wandelrichting.

Voor je een toestel koopt zou ik proberen eentje te lenen, of proberen op je smartphone, met bijvoorbeeld de gratis versie van OSMAND (kan je gratis ook nog eens 10 TOP kaarten downloaden.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Hi Saskia,

Ook ik heb enkel met kaart en kompas gelopen, maar in de winter is dit niet altijd meer haalbaar, met name bij langdurige en volledige white-out. Ieder gevoel voor richting gaat dan verloren, zoals Debbie al beschreef heb je soms geen idee of je naar boven/onder/links/rechts loopt. Hier is een GPS basisuitrusting, maar nooit een vervanger voor kaart & kompas.

Omdat ook ik het extra meesjouwen en investeren in een GPS nogal een obstakel vind zette mij dit aan het denken hoe ik dit efficiënt op kon lossen. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om mijn telefoon in te zetten als camera, muziek speler, GPS, dagboek en bewaar ik daarop digitale kopieën van mijn reisdocumentatie. Met een app van een paar euro download ik gratis open source kaarten die uiterst duidelijk leesbaar zijn en in 3d weergegeven kunnen worden. Wanneer het koud genoeg is werkt de touchscreen vrijwel altijd met alle handschoenen die ik heb, inclusief dik gevoerde gtx handschoenen met leren binnenhand. Als de dagen kort zijn in de winter heb ik als bijkomend vermaak dat ik onderweg meteen de foto’s kan photoshoppen… 🙂

In de zomer kan ik op deze manier 3 dagen voor het toestel leeg is, in de winter ongeveer 2 dagen. Om dit verbruik in stand te houden maak ik gebruik van een zonnepaneel en accu, of op kortere tochten alleen de accu. De accu kan het toestel 2x volledig opladen, dus ik kan 6 tot 9 dagen vooruit zonder zonnepaneel / stopcontact. Tevens laad ik mijn hoofdlamp ook op met dezelfde accu, iets dat mij erg beviel in december in Noorwegen.

Zonnepaneel, accu & alle benodigde kabeltjes wegen tezamen iets minder dan 600 gram. Op een mooie zonnige dag laad ik de accu in 1 dag op, maar over het algemeen is binnen 6-9 dagen een stopcontact vinden om daar de accu op te laden een toereikende oplossing zonder zonnepaneel. Accu alleen weegt ongeveer 400 gram.

Zo werd mijn zoektocht naar een GPS dus afgerond met de aanschaf van een accu en zonnepaneeltje en ik ben tot op heden erg happy met deze combinatie.

Succes met je zoektocht!

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Zelf ook opzoek geweest en eerst de boek aangekocht van gpsadventures.
    http://www.gpsadventures.be/GPSj30/index.php/hikashop-menu-for-products-listing/product/1-garmin-gps-gids-recreatief-2-0

Zelf ga ik voor de 64s gaan.
    Maar ik hou me dan ook niet graag bezig met het op voorhand uitzoeken op de kaart en vanalles plannen 🙂

Saskia
    Deelnemer

Zojuist de Garmin Etrex 30 aangeschaft. De hoogtemeter heeft de doorslag gegeven voor de 30 ipv 20 ( ik heb geen horloge met hoogtemeter, vandaar). Nu kijken of ik het apparaat onder de knie krijg en anders een cursus volgen. Bedankt voor jullie advies!

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Vandaag is een zonnige dag om eens een ontspannende wandeling te maken en te prutsen met dat ding 🙂

Mits een beetje ge-google, vind je wel gedetailleerde en geïllustreerde “howto’s” van je toestel. De etrex reeks is ook heel gebruiksvriendelijk, vind ik.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Kwestie om aan de slag te gaan had ik voor mijn gps me eens een handleiding geschreven: https://bergkonijn.wordpress.com/2011/03/13/wgs84-en-ed1950/ doorklikken op hier.
    Map datum moet je waarschijnlijk nog instellen.
    In die handleiding heb ik een test beschreven om op de kaart en met de gps hetzelfde coordinaat te vinden met een belgische stafkaart.

Welk kompas gebruik je? Ik heb dit Silva kompas https://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/5598404619/in/set-72157626469387660 met dito cm indeling in een kleine lat. Om op de kaart af te passen.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

MrGPSNL (Youtube’en die handel) heeft erg interessante filmpjes waarin hij de instellingen van de eTrex uit de doeken doet.

Installeer ook zeker Garmin Basecamp. Zonder Basecamp mis je de helft van de mogelijkheden, en het maakt het plannen van routes en tochten veel leuker.

Wat kaarten betreft: FreiZeitkarte maakt zeer mooie en overzichtelijke kaarten gebaseerd op OSM-kaarten. Hetzelfde kan worden gezegd van MappasAlternativas.

Als er vragen zijn, ik heb zelf een Oregon 600 en een eTrex 20. Ik beantwoord ze met erg veel plezier 🙂

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.