HOME FORUM Materiaal en techniek GPS aanschaffen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi,

Ik overweeg een GPS aan te schaffen. Tot nu toe zoek ik altijd met kaart en kompas mijn weg en dat gaat uitstekend maar in de toekomst wil ik naar Schotland en Pyreneeën  ( en van de gebaande paden af) en dan zou ik er graag 1 hebben als back-up. Dus eigenlijk alleen om mijn positie bij twijfel te bevestigen ( in mist bv).

Ik heb op de website van de bever gekeken en daar zijn er een paar flink afgeprijsd. Ik wil een zo goedkoop mogelijk model met weinig poespas.

Deze lijkt mij wel wat: http://www.bever.nl/garmin-gps-etrex-10-2452d10001?id_colour=5806

Iemand nog tips over de aanschaf of over functies die toch wel heel handig zijn, of kan iemand een bepaald model aanraden? Ik ben niet handig met zulke apparatuur ( heb er eigenlijk afkeer van) dus jullie weten zeker meer dan ik.

Groetjes Saskia

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is een eenvoudig toestel, zelf heb ik een iets meer geavanceerd model. De duurdere modellen zijn niet altijd moeilijker in gebruik, ze hebben gewoon meer functionaliteiten. Nu, ik gebruik ook maar de basiszaken.

’t Is misschien ook nuttig om je licht eens op te steken op de Garminstand op de Fiets- en Wandelbeurs in Antwerpen eind deze maand? Of gewoon eerst een cursus volgen om te weten wat je aan een GPS hebt en waarop je dus moet letten bij de aankoop.

Onderaan deze pagina staan enkele opleidingsverstrekkers vermeld en de voorbije forumtopics.

Jennes
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ik heb zelf de etrex-20: http://www.bever.nl/garmin-gps-etrex-20-2452d10002?id_colour=

Deze is ook flink afgeprijsd. Ik ben er erg tevreden mee vanwege de mogelijkheid om geheugen toe te voegen voor extra kaarten. Aan de etrex-10 kun je geen kaarten toevoegen en de basiskaart is erg karig.

PS, Ik maak op uit je tekst dat je nog geen ervaring hebt met een GPS en niet zo goed bent met technische dingen. Een goed boek en tekst en uitleg van een ervaringsdeskundige kunnen je dan wel op weg helpen. Evenals kennis van kaart en kompas, welke nog steeds onontbeerlijk is.

JelleIJ
    Deelnemer
    Aantal berichten: 19

Ik heb een Oregon 450t. Erg tevreden mee: gedetailleerde en grote kaart; hoogtemeter is spot on; nooit verdwaald. Zit bij mij ook een sd-slot op dacht ik.

http://gps.toptenreviews.com/recreation/garmin/garmin-oregon-450t-review.html

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Met Garmin ga je in ieder geval niet gemakkelijk een miskoop doen.

De etrex-reeks is uitstekend. Maar ga inderdaad voor de etrex 20: je kan er kaarten opladen. Met de etrex 10 kunnen louter vooraf uitgetekend/gedownloade gps-routes (dus weergegeven op een blanco kaart). Een belangrijke toegevoegde waarde van kaarten: indien je moet afwijken van de geplande route.
    Misschien ga je, gegeven je enthousiasme over de toestellen, nu nog niet meteen kaarten oplaten, maar tegen een kleine meerkost heb je dan toch die – toekomstige – optie. Ik zou er voor gaan.

Een interessant kenmerk van de etrex is dat het met 2 AA-batterijen werkt (lees: gemakkelijk vervangbaar onderweg). Kies idealiter voor oplaadbare Eneloop batterijen indien lange uitstappen gepland zijn.

Ik ben geen grote liefhebber van modellen met aanraakscherm: kan vloeken worden in slechte weersomstandigheden.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Voor zo een beperkt gebruik kan je misschien ook eens kijken hoever je komt gewoon met je gsm. Google maps kan met offline kaarten werken, er zijn verschillende gratis apps die je coordinaten tonen die je dan naar een kaart kan overzetten, tot navigatie apps met offline topografische kaarten met een hele hoop toeters en bellen erbij.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Als je op bivaktocht gaat, is een gewone GPS wel interessanter omdat de batterijen langer meegaan dan bij een GSM met GPS-functie.

Saskia
    Deelnemer

Bedankt voor alle tips. Ik denk na jullie reacties dat het misschien een goed idee is om er een te nemen waar je ook kaarten in kan laden. Misschien ga ik dat in de toekomst wel gebruiken en dan heb ik het alvast. Ik had nog een handboek liggen over navigeren en heb het hoofdstuk gps doorgenomen dus weet nu een beetje wat een aantal functies inhouden. Eigenlijk best interessant, wie weet ga ik het toch wel een leuk apparaatje vinden ;). Een cursus lijkt me leuk en nuttig om te doen, eerst zelf een basis leggen en dan bijleren, leuk.

Ik zal binnenkort een knoop doorhakken, het gaat nu tussen de etrex-20 en 30, de 30 overweeg ik ook vanwege het opslaan van waypoints, maar dat hoofdstuk ga ik vandaag lezen om te kijken of dat wat is. Het prijskaartje wordt wel steeds hoger maar ik koop hem voor het leven en zie het maar als een investering.

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Ik heb de mijne gekocht met de ECO-cheques van het werk. Onder de noemer: fietsaccessoire.

Het inladen van gratis OSM-kaarten, tracks & waypoints wil ik niet missen. Ik gebruik Eneloops als batterijen en kom er een dag mee toe als het enkel voor het loggen is en kijken op de kaart. Is het enkel als af en toe kijken of het overeenkomt met je kaartbepaling,kom je makkelijk een week toe. Wordt ook gebruikt voor wat geocaching doorheen het jaar. Maar eeen papieren kaart hebben we steeds bij. Samen met een GPS is dat een onverslaanbaar duo.

Wij hebben een Oregon 450 met een MicroSD-kaartje van 16Gb.

erwin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hallo,

Ik heb zelf de e-trex 30. Groot voordeel tov de e-trex 20 is ook dat dit toestel een barometrische hoogtemeter heeft en een electronisch kompas.

Als je in de bergen wandelt is de hoogtemeter een belangrijke toegevoegde waarde .(Ik heb de mijne destijds eigenlijk gekocht omdat mijn hoogtemeter stuk was.)

Grootste toegevoegde waarde van de GPS , naast de hoogtemeterfunktie , is vooral dat je steeds je positie kent (en jezelf kunt situeren als je een goede kaart bijhebt), en dat je de tracking funktie kunt gebruiken zodat je desnoods altijd je weg terug kan vinden naar je vertrekpunt. Voor dergelijke zaken heb je geen gesofisticeerd toestel nodig.

mvg,

Erwin

Saskia
    Deelnemer

Ik heb zelf de e-trex 30. Groot voordeel tov de e-trex 20 is ook dat dit toestel een barometrische hoogtemeter heeft en een electronisch kompas.

Dat had ik ook gezien ja. Maar ik heb altijd een plaatkompas bij mijn kaart in een kaarthoes om mijn nek hangen die ik regelmatig check. Een hoogtemeter heb ik niet maar als je je locatie op de kaart weet ( met of zonder behulp van GPS) dan weet je toch ook je hoogte? Die kun je weer van de kaart aflezen.  Of denk ik te makkelijk?

erwin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Je hebt gelijk indien je er van uit gaat dat je effektief op elk moment weet waar je bent op de kaart,  maar ik ken weinig wandelaars die nog nooit eens verloren gelopen zijn .

Je mag er ook niet op rekenen dat jouw kaart altijd heel recent en heel correct is.  Hangt er een beetje van af waar je gaat wandelen natuurlijk maar Spaanse en Italiaanse kaarten bvb zijn al vaak minder correct. Wegen en hoogtelijnen staan soms verkeerd ingetekend, bestaande paden staan niet op de kaart of omgekeerd zijn ingetekende paden niet meer te vinden op het terrein …

Een hoogtemeter is uiteraard belangrijker voor iemand die beklimmingen doet , en van de gemarkeerde paden afwijkt, dan voor iemand die enkel goed aangeduide wandelpaden volgt.

(Als je altijd mooie en goede satelliet ontvangst hebt met je GPS (wat in de bergen niet altijd zo is) heb je ook nog altijd de hoogte die je GPS bepaalt aan de hand van je positie trouwens.)

JelleIJ
    Deelnemer

Hoogtemeter vind ik handig om in te schatten hoever ik zit in een klim/afdaling. Nog groter voordeel vind ik dat wanneer de oriëntatie lastig gaat met de kaart, de hoogtemeter een directe indicatie kan geven van je standplaats.  Doordat de Garmin modellen werken met barometrisch (digitaal) en gps hoogte werken, corrigeren deze elkaar. Hierdoor heb ik ervaren dat ik de hoogtemeter zelden hoef te kalibreren. Mijn horloge kon dit niet, en ben daardoor de gps erg gaan waarderen.

JelleIJ
    Deelnemer

http://www.gpsinformation.org/penrod/dakota/dakota.html

@ Saskia: op basis van mijn bovenstaande relaas over de hoogtemeter zou mijn advies zijn om voor zo een model te gaan. Zeker ook voor Schotland, waar je met veel hoogteverschil te maken kan hebben.

Ik zag de Dakota 20 in de sale bij de Bever. Volgens mij is dat een prima apparaat die ook deze functie heeft (zie in de link). Qua prijs onverslaanbaar lijkt mij. Anders zou ik gaan voor een Etrex 30, of gps map.

LFone
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Als het voor nood is zou ik het zo simpel mogelijk houden. Een coördinaat aflezen en op de kaart plotten is dan toch voldoende? Dan heb je ook geen lange batterijduur nodig en is een telefoon of hele simpele gps genoeg.

In plaats van met een kaart je hoogte bepalen zoals je omschrijft kun je een hoogtemeter ook gebruiken om je positie op de kaart te bepalen. Als je op hoogte x zit, zit je dus ergens op die hoogtelijn op de kaart. En als je op een pad loopt sta je dan dus op het punt waar je pad die hoogtelijn kruist.

Persoonlijk vind ik het veel prettiger om te navigeren met kaart en kompas (en hoogtemeter in de bergen). Ik heb ooit zo’n e-trex gehad maar mis toch het overzicht en eerlijk gezegd ook de noodzaak. Vaak vind ik het wel handig om vooruit te denken en de route al een beetje in je hoofd te hebben, bijvoorbeeld “stel er komt nu mist of slecht weer opzetten, welke kompaskoers of hoogte of terreinkenmerk kan ik dan blijven volgen?”. Ook denk ik meestal even na over een ‘exit route’ voor het geval je echt compleet gedesoriënteerd zou raken, bijvoorbeeld pal west blijven lopen tot een rivier of dalen tot een bepaalde hoogte en dan… etc.

‘Echt’ navigeren (sorry gps gebruikers 😉 kan heel leuk zijn. In de praktijk heb ik eigenlijk nog nooit een gps als backup nodig gehad (afkloppen!), maar het kan natuurlijk wel van pas komen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.