HOME FORUM Materiaal en techniek Golite Jam

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Voor de geintresseerden – ik heb een winkel gevonden in Krefeld, Duitsland welke de Golite Jam verkoopt. Kan je op je gemakje even passen en proberen in te pakken met je eigen rommeltjes. Met toestemming van ons forumbeheer wil ik de verkoper vermelden, hoor graag of dit mag. Anders kan je even mailen naar massimomulders@gmail.com.

Heb deze rugzak sinds een tijdje en ben er super blij mee, al kost het wel wat meer techniek met pakken en dragen en moet je al behoorlijk lightweight bezig zijn alvorens je hier aan begint. (bij >14 kilo is het oncomfortabel, meer is in mijn ogen niet te doen)

Een uitgebreide review volgt nog.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Geen probleem om de winkel te vermelden, dan zet ik die meteen ook in de ‘links’. Zelf ook de Golite Jam en dezelfde ervaringen. 🙂
    Een rugzak die mijn inziens ideaal is voor huttentochten waarbij het gewicht toch onder de 10kg komt. Kampeertrekkings tot een week lukt nog net maar is voor mij persoonlijk wel de limiet als herbevoorrading onderweg niet mogelijk is. De grootste aanpassing voor mij was het feit dat een belangrijk deel van het rugzakgewicht op mijn schouders komt, qua draagcomfort heb ik me dus niet verbeterd als de rugzak volledig geladen is, maar ik ga er vanuit dat het energieverbruik wat minder is door het lagere rugzakgewicht.
    Tips rond het goed laden van een frameloze rugzak zijn altijd welkom. Ik heb nu een TaR Xllite maar zie niet in hoe je zo’n lichtgewicht matje dat kunt inzetten om meer gewicht op je heupen te krijgen zelfs als je er een koker van maakt. Misschien dat ik binnen enkele jaren toch voor een rugzak met een licht frame ga gaan, maar voorlopig houd ik het bij Golite.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik heb ook even gedacht om het spoor te volgen van de frameloze rugzakken maar heb beslist dat dit geen ‘verlichtend’ gedacht gaat worden omdat ik nog altijd blijf vast blijf houden aan kampeertrekkings (zolang het lijf mee wil). Ik gruwel bij het idee dat ik een deel van de lading op mijn schouders zal moeten dragen. Volgens mij is de enige juiste richting dat je in dat geval een rugzak met frame gebruikt aangevuld met ‘loadlifters’.
    Er moet een vrij statische verbinding zijn tussen de loadlifter en de heupgordel.
    Ik zie soms loadlifters verschijnen op frameloze ontwerpen. Volgens mij is dat een onzinnige toevoeging aan het ontwerp. Te dikwijls is bij de ‘UL-backpacks’ het rugpand ook gewoon te kort om enig effekt te hebben.
    Laatst viel mijn oog op een exped lightning die maar een stang gebruikt

Ben hier wat aan het experimenteren met voorgevormde (aan mijn rug aangepaste) stangen om een goede overdracht van gewicht op mijn heup te verzekeren.
    De golite Jam eens bekeken. Zijn heupgordel ziet er dan weer een stuk beter uit dan bv de ontwerpen waar de heupgordel is ingewerkt in de zijpanden zoals bv de ontwerpen van http://www.zimmerbuilt.com/
    (maar zo is nog een hele lijst op te sommen)
    Dat kan niet goed werken om de heup goed te omsluiten.
    Te dikwijls zijn die UL_rugzakken te herleiden tot een balk vorm die ‘onoordeelkundig’ volgepropt de vorm aan beginnen nemen van een cilinder die alles behalve goed aansluiten op de rug.
    Beetje vreemd dat ze dan soms geplooide aluminium stangen in hun ontwerp steken terwijl de zijpanelen recht van vorm blijven en de curve van de stang niet volgen.
    Het gaat volgens mij maximum een 200 a 300gr extra gewicht kosten om een degelijk frame te maken. Voor mij verwaarloosbaar als daarmee het draagcomfort verhoogd gaat worden.
    Laatst viel mijn oog op een wel heel duur harnas (maar het vertaalt wel goed waar voor mij een goed draagstel voor moet staan eenmaal geintegreerd in een rugzak)
    http://store.kifaru.net/bikini-platform-frame-and-suspension-p116.aspx
    Tot zover.
    Moet maar er maar eens een artikel aan gaan wijden op mijn blog.

massimo
    Deelnemer

De rugzak wordt verkocht bij Sack und Pack in Krefeld, http://www.sackundpack.de/.

Kwam bepakt voor 4 dagen zelfvoorzienende solo tocht in de winkel en kreeg met moeite alles in de 50L. Het paste op zich allemaal prima, maar had geen ruimte meer over en de rugzak ging ook erg bol staan naar mijn mening, iets waar je meteen hinder van hebt bij een frameloze rugzak. Voor 80gr extra toch voor de 70L variant gekozen, waarmee dit minder snel gebeurd als je wat meer volume draagt. (mijn andere rugzak was 55+10, waarbij ik nog behoorlijk wat lege ruimte had en de +10 niet had gebruikt)

Dit bleek voor mij een prima keuze, want je kan de rugzak prima kleiner maken met haakjes op de bodem, bandjes aan de zijkant en de rolsluiting bovenop. Ook voor dagtochten neem ik deze rugzak inmiddels altijd mee.

Om de rugzak prettiger te dragen probeer ik hem altijd zo dun en compact mogelijk te pakken, zodat het gewicht het beste in de heupen valt en de inhoud stevig is. Daarmee is het voor mij prima. Op de eerste tocht met deze rugzak had ik 80KM gelopen in twee dagen door de Harz en ik was erg tevreden over de rugzak. Wel heb ik na zulke dagen last van m’n schouders, waar ik met m’n frame rugzak geen last van heb, maar dat is de volgende morgen altijd weg.

Een ding waar ik wel mee zit, en helaas zou dat nog wel eens een showstopper kunnen worden om deze rugzak langer mee te kunnen nemen, is dat ik rode uitslag krijg onder de schouderbanden. Ik draag (uiteraard) een tshirt dat tussen schouderband en huid zit en ook al lijkt de band niet te bewegen of te schuren heb ik er toch last van. Ik denk dat het komt door de beweging in de schouder door het lopen met wandelstokken. Na 80KM werden het allemaal puistjes die pas na een week of 4 vervaagden, dus ik wil niet weten wat de consequenties zijn na een tocht van 3 weken. Al ben ik er inmiddels achter dat dit pas lijkt te spelen bij >30km per dag.

Iemand advies om dit te voorkomen/behandelen? Ik ben bang dat dit inherent is aan het meer dragen op de schouders icm wandelstokken gebruiken…

Ivo,

Als je wilt mag je de rugzak wel een keertje een paar dagen meenemen om te proberen. Ten slotte hoop ik binnenkort jou tarp te lenen! (Is nog bij Veerle, is op vakantie)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Is de rugzak goed van lengte?
    Anders heb je een iets groter kontaktvlak dan nodig.
    Ik zie de ‘puisten’ ook wel in aantal toenemen op een tocht.
    Stuur mij maar eens een mail (te vinden op mijn blog). Ik heb hier een artikel van op backpackinglight waar deze rugzak ter sprake komt.
    Bedankt voor het aanbod maar het wordt volgens mij toch nooit geen goed huwelijk

massimo
    Deelnemer

Hi Ivo,

Rugzak nóg lichter bepakt, geen puist gezien na 2 weken.

Volledig zelfvoorzienend met proviand voor 5 dagen max 9,5 kilo (ex wandelstokken, incl 1l water), gewicht nam natuurlijk af naarmate er gegeten werd 🙂

Bij 9,5 kilo draagt de rugzak heerlijk, ik zou er (bij dit gewicht) geen framerugzak meer voor in de plaats willen.

Nu weer op zoek naar iets met een licht frame voor het winterwerk… 😎

Fre
    Deelnemer
    Aantal berichten: 16

Hmm… Ik was aan het kijken voor een Golite Jam rugzak of zelfs een Shangri-La tentje, maar de zaak lijkt failliet verklaard!

http://bizwest.com/despite-retail-failure-golite-founder-hoping-for-comeback/

Zijn er waardige alternatieven voor lichtgewicht rugzakken? Ik heb een geweldig exemplaar gevonden bij Laufbursche, maar die kost een fortuin. http://www.laufbursche-gear.de/products/huckepack/

Exped heeft inderdaad enkele betaalbare lichtere (geen lichtgewicht) rugzakken tot 60L. Ook Berghaus heeft een hele mooie van 80L (1000g!), wat wel een beetje veel is.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Ikzelf heb de Exped Lightning 60, met wat tweaken en customizen weegt de mijne 1060 gram. Niet superlicht, wel duurzaam en erg comfortabel. Het enige wat hij nog mist, is een mesh-net aan de voorzijde; erg handig om een natte tent/regenkledij in op te bergen. Al lijkt het mij niet zo moeilijk dit zelf te maken.

Hoewel ik UL vrij hoog in het vaandel draag, zie ik niet bepaald een meerwaarde in een frameloze rugzak. Zoals Ivo hierboven al terecht opmerkte, heb ik geen zin om een groter deel van het gewicht op mijn schouders te dragen.

Indien je toch een frameloze rugzak wil, zijn de modellen van Six Moon Designs en Ultralight Adventure Equiment best de moeite waard. Hier is het ’try-before-you-buy’ (wat ik zeker zou aanraden met een rugzak)-mantra wat moeilijker te verwezelijken aangezien je die rugzakken niet in België zal vinden, maar een website zoals ultralightoutdoor.co.uk heeft een erg liberaal terugstuur-beleid.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hoi Fre, mooi om je hier terug te zien. 🙂

Golite is inderdaad vorig jaar failliet gegaan. Als je een Golite Jam rugzak erg ziet zitten, kijk dan eens naar de Nigor ZeroG, buiten het top lid en de aluminium stangen is die rugzak helemaal een kopie van de Jam. De aluminium stangen zijn verwijderbaar zodat je er ook een framloze rugzak van kunt maken zoals de Jam.

Voor de rest kan je eens kijken bij Granite Gear, Gossamer Gear, ULA, Six Moons Designs, Pajak, Hyperlite Mountain Gear, enz natuurlijk en dan een online shop vinden met een degelijk terugzendbeleid.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Houdt er ook rekening mee dat vaak het opgegeven volume het totaal, inclusief zijvakken en zo en dat het hoofdvak zelf een stuk kleiner in volume is.

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

Ik ben best tevreden over mijn Lowe Alpine Attack 45:55. Niet super light maar wel ‘onverwoestbaar’. Rugzak is wel heel erg ‘basic’. En in de herfst kom ik toch ook rond de 12 kg alles erin voor 4 dagen (tent, eten, water, waterfiltersysteem..). Alles is relatief hé. Maar die Nigor Zerog ziet er ook niet slecht uit…

Woubeir
    Deelnemer

De nieuw voor 2016 Montane Ultra Tour 55 lijkt, op de stof na, pas echt op de Golite Jam.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Ik heb de Montane Ultra Tour 55 hier vers van de pers aangekregen (maat M/L). Kan hem pas over een paar maanden echt ten volle testen maar we zouden hem eens naast een Golite Jam moeten leggen om het verschil minutieus uit te pluizen. Het rugpand lijkt me in ieder geval wat stijver dan dat van de Jam, de topsluiting is anders als ik me niet vergis (twee mogelijkheden) en het voorvak bestaat volledig uit heerlijke stretch. Oh, en hij is mooier : )

55 liter blijft nog altijd wel echt een grote tas. Zo op het zicht lijkt het zelfs alsof Montane de zijzakjes en het voorvak niet in de berekening van hun totaal volume heeft meegenomen, want als ik mijn Sea to Summit 60L drybag er naast leg zie ik weinig verschil. Nu ja, het is ook “maar” een verschil van 5L, maar toch. In ieder geval benieuwd of ie me gaat bevallen in de toekomst…

Woubeir
    Deelnemer

… Montane de zijzakjes en het voorvak niet in de berekening van hun totaal volume heeft meegenomen,

Voor zover ik weet, doen grote merken dit bijna nooit (en persoonlijk vind ik dat goed want ik zou er een hekel aan hebben om een rugzak te krijgen die een stuk kleiner is dan gedacht omdat in het volume eigenlijk ook de volumes van alle zijzakjes en voorvakken zijn meegeteld die ik niet percé altijd maximaal wil gebruiken).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.