HOME FORUM Materiaal en techniek goeie schoenen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Hoi! ik vertrek binnen een kort naar de pyreneeen, en daar mn lowe’s helemaal versleten zijn dacht ik eens een niieuwe schoen te kopen.

ik zat te denken aan de meindl island MFS. heeft iemand hier ervaring mee? of heeft iemand een betere schoen in dezelfde prijsklasse?

ik wil een semi-stevige zool, ik heb buigbare stijgijzers dus dat zou mooi meegenomen worden (mijn activiteiten zijn vooral wandelen, en hier en daar wat sneeuw, dus een volledig vaste zool is misschien wat over the top.

bedankt!
    M

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Heb je de schoenen al gepast ? En wat is binnenkort ?

En waarom een semi-stevige zool ? Voor die stijgijzers ? Want die draag je natuurlijk meer dan die schoenen.

Al gedacht aan lage schoenen ? Kan perfect, ook in de bergen, en met medium tot zware bepakking. Doe ik al jaren.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

nog niet. plan ik ergens deze week te doen.
    binnen een kort is 17 juli.

stevige zool omdat het toch over ruig terrein zal gaan en idd zware bepakking.

nu, in elk geval, alle tips welgekomen, ik stond nog niet stil bij lage schoenen, lijkt me altijd wat minder ‘veilig’ ofzo. ik sla wel rap eens mn poot om 😉

Woubeir
    Deelnemer

Wel, ik had meer problemen met mijn oude Meindl Island’s wat kans op omslaan betreft, dan met mijn lage schoenen (waarvan ik me zelf niet eens kan herinneren dat zelf maar kans op omslaan al gebeurde).

Stevige zool voor ruig terrein: ik weet na al die jaren dat wat voor terrein ook met nog eens een vrij zware rugzak er echt geen probleem was voor mijn lage schoenen.

En tracht het gewicht van de schoenen zelf zo laag mogelijk te houden. Er is die uitspraak (die ook al bewezen is) dat elke kilogram extra aan je voeten er vijf bij in je rugzak zijn.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

bedankt voor de info!

wat voor schoenen heb je dan?

Woubeir
    Deelnemer

eigenlijk maakt dat niet uit want ieder zijn/haar voeten zijn anders en het is niet omdat iets mij goed past, dat dat daarom ook zo bij jou is.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Om een goede nieuwe schoen te kiezen moet je vooral in de winkel gaan passen. Hier kan niemand advies geven welke schoen bij jou het beste gaat passen. Wandel lang genoeg in de winkel met de best passende schoenen rond en met de sokken aan die je op trektocht ook zult dragen. Vergeet niet je schoenen voor aanvang van de tocht ook nog verder in te lopen.

Vergeet Woubeir zijn (echt wel slecht!) advies om nu naar lage schoenen te kijken (Woubeir maakt van zijn eigen ervaringen weeral eens een wet zonder hier met de ervaringen van anderen rekening te houden). Op zo’n korte termijn lage schoenen aankopen is een risico waarbij je je hele zomer om zeep kunt helpen als het slecht afloopt. Overschakelen naar laag schoeisel als je dat niet gewoon bent te dragen, trek je best wel wat tijd voor uit waarbij je alles langzaam aan opbouwt zonder daarbij meteen te grote tochten te maken, zeker als je weet dat je enkels hebt die wel eens gemakkelijker omslaan. Niet alleen ieder zijn/haar voeten, maar ook ieder zijn/haar enkelgewricht is anders.

Woubeir
    Deelnemer

Ik geef het toe: ik heb er maanden of jaren over gedaan om lage schoenen en wandelen zodanig te vertrouwen dat ik er ook met zware bepakking de bergen mee durfde intrekken. Dus een tijd heb ik mijn lage schoenen en mijn zware, hoge schoenen nog in parallel gebruikt tot ik er genoeg vertrouwen in had dat ik mijn lage voor alles kon gebruiken. Dus op korte termijn de hoge compleet verlaten, zou ik inderdaad niet doen. Maar een extra paar lage schoenen kopen om te zien of je op langere termijn  de hoge deels of volledig kunt vervangen, raad ik absoluut aan (en ik ben niet alleen met die ervaring, maar er zijn er zo op zijn minst honderden).

Schrik voor een grotere kans op blessures in zo’n lage schoenen. Wel, er is GEEN ENKEL onderzoek dat ik al doorgenomen heb (en ik heb er veel doorgenomen) dat stelt dat de kans op verstuikingen en welke andere blessures ook afhangt van of je schoen nu hoog of laag is.

PS: het idee van ook lage schoenen niet uit te sluiten, was niet zozeer om die dan maar direct aan te raden aan iedereen vanaf dat je de oude kan weggooien en er nieuwe dient aan te schaffen (als ik die indruk heb gewekt, sorry daarvoor), maar wel om ook eens dergelijke schoenen te overwegen en niet automatisch van de ene hoge naar de andere hoge te gaan omdat dat nu eenmaal het advies is dat je meestal hoort.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Beiden bedankt voor jullie persoonlijke mening!

mijn oog is ondertussen gevallen op de La Sportiva Trango S Evo, omdat ze lichter zijn dan de meeste en ik er veel goeds over lees, qua grip, waterdichtheid, stevigheid, etc.

groeten!

Woubeir
    Deelnemer

Mmm, de Trango-modellen zou ik dan weer vermijden. Redelijk licht inderdaad, maar ook vrij stijf.  Een apinisme-schoen pure sang. Je kan anders ook eens kijken naar AB’s/Light Hikers/… Lichter en vooral ook flexibel. Mijn vrouw draagt er zo al jaren.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Ik had tot nu toe de lowa renegades. ik zoek iets stijver omdat ik die in 4x kapotgelopen heb. er zit geen steun meer in de zool (ik ging vorig jaar de pyreneeen in begin juli, lag vol met sneeuw, ik kon wel wat stijvere schoenen gebruiken want sommige stukken voelden nogal onverantwoord aan).

Scan-130711-0009
    het is ook de bedoeling dat ik nog zo’n tochten ga doen, zonder risico’s en met het juiste materiaal 🙂

Woubeir
    Deelnemer

Zo’n terrein doe ik, wel met jaren ervaring, gewoon op mijn lage schoenen 🙂

Trango’s zijn daarvoor niet nodig. B’s of AB’s zijn daarvoor ook ok.

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

Trango’s lijkt me inderdaad wat overkill, ik zou voor dergelijk terrein echter opteren voor zeker een B, maar misschien best B/C of C.

het is een andere visie dan Woubier, maar wat mij betreft heb ik graag wat stevigheid aan enkels en voetzolen. Als je dan een pak tochten gedaan hebt, stapzeker bent (wat inderdaad belangrijker is om je enkels niet om te slaan dan hoge schoenen) en vertrouwd met stappen op verschillende ondergronden, kan je de overstap naar A-schoenen gelijdelijk overwegen als je dat een meerwaarde lijkt.

En het blijft een cliché, maar als het op schoenen aankomt geldt er eigenlijk maar drie regels, namelijk passen, passen en passen. Een model kan ok lijken qua beschrijving, maar eens aan je voeten zijn ze misschien net te smal of te breed, krijg je je hiel niet goed vastgezet, …

Woubeir
    Deelnemer

het is een andere visie dan Woubier, maar wat mij betreft heb ik graag wat stevigheid aan enkels en voetzolen.

Het is eigenlijk een foute perceptie, ook logisch want eindeloos gevoed, dat hoe hoger de schoen, hoe meer steun de enkel krijgt. Niet de schacht is daarvoor verantwoordelijkheid. maar de hielhouder en je kan ook goede hielhouders hebben in lage schoenen en slechte in hoge schoenen.

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Ik zweer toch ook nog altijd bij hoge schoenen.

Al aan de Scharpa Kinesis Pro gedacht? Een vrij lichte B/C schoen met brede voorvoet.

Of waarom ga je niet op zoek naar hetzelfde model dat je had?

Maar zoals iedereen hier: passen en instappen.

Groetjes,

Werner

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.