HOME FORUM Materiaal en techniek Goede allround wandelschoen voor rondreis in Australië?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hoi iedereen,

In juli en augestus zal ik een rondreis maken in Australië. Wegens beperkingen qua baggage (ruimte en gewicht) ben ik op zoek naar een goed paar allround wandelschoenen.

Gedurende 6 weken in Australië  zullen we een aantal trektochten doen in variërende omstandigheden. Zoals Bvb de frisse temperaturen op Tasmania (misschien zelfs sneeuw) maar ook in het noorden bij temperaturen van 30 graden. Echt bergbeklimmen staat niet op de planning maar rotsachtige heuvels zullen sowieso de revue regelmatig passeren.

Ik heb al heel wat websites bezocht maar zie het bos door de bomen niet meer. Wat voor een klasse schoenen is voldoende? A/B? B?

Ik was het volgende paar tegen gekomen: https://www.asadventure.com/nl/p/dachstein-schoen-hochkoenig-dds-3729C60001.2205.html

Zou dit een optie zijn? Hebben jullie suggesties en/tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp om mijn zoektocht hopelijk wat eenvoudiger te maken ?!

Gr

Chopjoy

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hallo Chopjoy,

Deze video heeft ook al veel info : https://www.youtube.com/watch?v=LYBoBLyzMyA

Zijn wel 2 uitersten voor een schoen natuurlijk (sneeuw VS 30 C).

Hangt ook af van je voeten en enkels en hoe sterk die zijn. Ik zou bvb mijn trailrunners meenemen maar das niet het juiste advies voor iedereen.

Maar denk dat je met een B niet veel verkeerd kan doen zeker als er veel rotsachtige paadjes op de tocht zullen zijn.

Qua merken/types is het heel simpel: passen, ieder merk heeft een andere pasvorm en dus heel invidueel.

Nu de schoen die je opgeeft heeft een membraam om waterdicht te maken, maar bij 30 graden zou ik alvast zo geen schoenen aandoen want zal veel te warm zijn.

Mvg

Bjorn

Chopjoy
    Deelnemer

Hoi Bjorn,

Bedankt voor je antwoord en de link naar de video. De video gaf inderdaad wat handige info.

Het is inderdaad het grote verschil van omstandigheden dat het nog extra moeilijk is. Ik vrees dat het ook geen optie is om 3 paar schoenen 6 weken mee te slepen 🙂

Als ik kijk naar onze trip dan zullen we +- 1 week in Tasmanië zitten waar het dus frisser is de andere 5 weken zullen we in temperaturen rond 20 graden zitten en hoogstwaarschijnlijk droog weer (Het is dan het droge seizoen in Australië). Het lijkt me dan beter om een goed ademende schoen te hebben in plaats van een waterdichte. De plaatsen met echt veel sneeuw zullen we ook niet bezoeken.

gr.

Chopjoy

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Waar ben je bang voor ? Natte voeten ?

Chopjoy
    Deelnemer

Hoi Woubier,

Bang is een groot woord ?

Het is gewoon iets dat ik wil vermijden indien mogelijk zij het door sneeuw, zij het door warme/zweterige voeten. Zelf heb ik er niet veel ervaring mee vandaar mijn vraag op dit forum ?

Gr…

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@Chopjoy

persoonlijk draag ik tijdens het wandelen altijd mijn (niet-waterdichte) trailrunners, of het nu warm is of koud, of het nu droog is of nat, of er nu geen of wel sneeuw ligt, … Natte voeten is geen probleem want die zijn op een tel weer droog als de nattigheid weg is en doordat mijn schoenen zo goed ademen en draineren, is het lopen met natte voeten zelf eigenlijk lang niet zo onaangenaam.

Voor als ik verwacht dat soms het wel eens te nat en/of te koud zou kunnen zijn, zijn er andere manieren dan voor die omstandigheden die zich dan maar misschien eens voordoen, mijn schoenen voor heel die tocht te gaan afstemmen op die momenten die zich eventueel maar gaan voordoen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Het is nu het ideaal seizoen om te experimenteren. Zo heb ik het ook aangepakt toen ik met schoenen (trailrunners) begon te lopen zonder waterdichte laag. Mijn trailrunners heb ik wat ruimer gekocht om zo te kunnen spelen met verschillende diktes van sokken.

zie ook: https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/sokkenstrategie-met-trailrunners/

of de ervaringen van willem

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.