HOME FORUM Wandelgebieden Glocknerründe of alternatief (Oostenrijk)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Aangezien jullie me met mijn Vogezen-vraag enkele maanden geleden zéér goed hebben geholpen, ben ik hier weer:

Mijn vrouw en ik (beide ervaren met uitgebreide dagtochten, geregeld meer dan 25 km) overwegen komend jaar half augustus richting Oostenrijk te trekken voor een avontuurlijke huttentocht.

De Glocknerründe lijkt ideaal, maar mogelijk zijn er nog wat alternatieven, die jullie ons kunnen adviseren. Iemand wat feedback over ‘het weer’ in augustus op bvb de Glocknerründe, of een aangeboden alternatief?

Een beetje nuttige info

– We hebben geen last van lange afstanden en stijgen/dalen.
    – Mijn partner heeft het wat moeilijker op de erg smalle paadjes waarbij 1 misstap ervoor zorgt dat je enkele honderden meters naar beneden valt. Die vormen geen probleem zolang er wat vaste grond is. De Sentier des Roches in de Vogezen was bvb geen probleem, maar Angel’s Landing in de USA wel.
    – Klettersteigmateriaal nemen we niet mee, en gaan we ons niet aan wagen.
    – Bij voorkeur hebben we niet te veel regendagen, of wolken die een ganse dag lang al het zicht wegnemen.
    – We sluiten ons volgend jaar ook aan bij de bergsportfederatie.

Zodus:

Glocknerründe goeie keuze? Welke alternatieven? Is Stubaier Hohenweg een betere keuze?
    Hoe zit het met het weer in augustus?
    We zoeken nog een berghotelletje in een regio met ‘garantie’ op een prachtige bergzon en heerlijke views, met mogelijkheid tot een wandeling of een fietstocht. Iemand ideeën/voorstellen?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Maarten,

Garantie op goed weer kunnen de Oostenrijkse bergen niet bieden, anders moet je naar de Côte d’Azur. 😉 Augustus is overwegend goed maar bij pech kan je ook dagenlang slecht weer hebben.

Ik ken deze tocht niet, maar Op Pad is vrij duidelijk hierover: http://www.oppad.nl/?bestemming=glocknerrunde-wandelroute-rondom-de-grossglockner. De Stubaier Höhenweg ken ik wel, en die is ook niet onderschatten. Wat mij betreft, is het verschil tussen je eerste tocht in de Vogezen en deze alpiene bergwandelroutes te groot om in één keer te overbruggen. Ik zou voor je tweede tocht gaan voor eenvoudiger bergwandelterrein. Als je meer kans op goed weer wilt, raad ik aan om de GR5 of 52 te volgen in de Mercantour (Franse Alpen). Ook de Dolomieten in Noord-Italië zijn een optie, zolang je maar van de klettersteigs wegblijft.

Wil je toch liever naar Oostenrijk, dan is dit overzicht van Op Pad interessant, zeker de tochten met moeilijkheidsgraad 3 lijkt me voor jullie een goed begin.

burgernfries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Debbie,

Bedankt voor de informatie. Oppad was inderdaad mijn bron. Ga ik zeker nog wat dieper onderzoeken.

Ik had misschien wel moeten vermelden dat ik in Peru reeds 2 (begeleide) trekkings gedaan heb op hoogte, met wel enkele etappes van meer dan 20km. De afstand was nooit een probleem, het vele op/af ook niet, maar, dat was 3 en 4 dagen, waarna we toch wel ‘uitgeteld’ waren. Dat + de techniciteit van de Glocknerrunde lijkt me de grootste hindernis. Ik ga zeker mijn beste Duits bovenhalen, om er wat meer over te ontdekken.

Je Mercantour-advies is zéér nuttig. Absoluut iets om verder te onderzoeken. Bedankt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.