HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen gezocht: zonneoplader

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

Ik ga komende zomer met 3 vrienden naar Albanië om daar in het Noorden een 6-daagse hike te ondernemen. Ik heb eigenlijk al mijn materiaal al bij elkaar aangezien ik wel vaker hike. Vorig jaar heb ik op Vancouver Island de North Coast trail gelopen met een vriend (ook een 6-daagse trail, alleen was deze langs de kust). Aangezien ik graag kleine reisdocumentaires maak met mijn gopro leek het me handig om deze keer te zorgen dat ik niet meer zonder stroom kom te zitten net als de vorige keer. En ook voor het opladen van mijn telefoon voor foto’s of eventuele noodgevallen. Nu weet ik dat er een breed scala aan zonneopladers te koop is, maar ik heb hier geen ervaring mee. Kan iemand me tippen over een goede, maar betaalbare zonneoplader, liefst zo licht en klein mogelijk? Ik weet dat er veel worden aangeboden die als het er op aankomt niet zo denderend opladen in de zon. Dus graag eentje die dit wel doet en zo mogelijk enigszins betaalbaar is.

Alvast bedankt!

P.S. hieronder de link naar mijn hike langs de North Coast trail, mocht je daar interesse in hebben.

http://tv-idee.nl/opreis/north-coast-trail/

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Klein en goed gaat meestal niet goed samen als het over zonnepanelen gaat omdat, hoe meer oppervlakte, hoe meer energie er gevangen kan worden. Belangrijk om te weten hoe krachtig het paneel moet zijn, wat dan weer afhankelijk is van het verbruik.
    Dan speelt nog de soort zonnecel mee die het rendement bepaalt. De plooibare, dunne film zonnecellen hebben een lager rendement
    dan de zonnecellen die je op daken aantreft.
    Dan hebben we het nog niet gehad over de ideale positie van het paneel tov de zon.
    Het grootste probleem van heel wat besprekingen is dat het voornamelijk heel subjectieve waardeoordelen zijn omdat er zelden effectief een en ander wordt gemeten vandaar dat een vergelijking moeilijk wordt.
    Probeer anders eens op zoek te gaan naar sites waar er effectief en onafhankelijk een en ander wordt getest.
    Misschien komt de volgende een beetje in de buurt
    http://www.srf.ch/konsum/tests/kassensturz-tests/solarladegeraete-im-test-kleine-stromlieferanten-fuer-unterwegs
    Als het kan zou ik, zeker voor zo’n korte tocht, eens zien of door aankoop van extra accu’s het aankopen van een paneel kan vermeden worden. Dikwijls kom je gunstiger uit qua gewicht

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Akkoord met Ivo.

Vorig jaar heb ik een Goal Zero Nomad 7 uitgeprobeerd in Zwitserland en dat was een behoorlijk frustrerende ervaring; opladen van een 2600 mAh-powerbank duurde lang, heel erg lang. De zon zit ook nooit in een ideale positie en in schaduw/slechte lichtomstandigheden duurt (hoewel Goal Zero anders claimt) het opladen nog veel langer.

Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar draagbare powerbanks. Degene die ik nu bij me draag is een xTorm Powerbank van 9000 mAh (kan ik tot vijf keer een iPhone volledig mee opladen), die weegt een 179 gram op mijn weegschaal; een grote verbetering ten opzichte van de 590 voor de Nomad 7 (exclusief powerbank).

xTorm is de moeite om eens te bekijken wat powerbanks betreft: licht, niet al te duur en stevig materiaal.

Adam
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dag Antoine,

Ik heb vorig jaar een BeeSun, 5000 mAh powerbank met zonnelader gekocht, waarmee ik mijn telefoon 2 tot 3 keer kan opladen als hij vol is. Hij past ook aan je computer. Ik laadt hem in 2 dagen helemaal vol via de zon, dus ik kan sowieso iedere dag mijn telefoon opladen als ik hem meeneem tijdens hiken of fietsen. Je krijgt er ook een karabijn bij waarmee je hem aan je tas kan hangen tijdens het hiken. Weegt bijna niks en is shockproof en water resistant. Ben er overall dus zeer tevreden mee. De prijs viel ook wel mee, 35 euro geloof ik.  Hier de link waar ik hem gekocht heb mocht je interesse hebben.  www.bee-sun.com

Nou, succes met uitzoeken!

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Mocht je nog voor zonneladers willen gaan (heeft meestal niet veel nut) begrijp dan goed wat de opbrengst is. Ga zelf aan het rekenen. Hierbij enkele tips:

Reken altijd in Wattuur (Wh). Dit is Volt x Ampereuur. De interne spanning van de meeste interne lithium-ion batterijen is 3.7 Volt of hoger(spiegelreflexcamera’s) en is vaak ongelijk aan de uitgangsspanning.

Bij het overbrengen van de zonne-energie naar een batterij gaat altijd energie verloren.  Ga gerust uit van 25%

De capaciteit van batterijen gaat na verloop van tijd ook achteruit.

Zoals hierboven genoemd is haal je nooit een hoog rendement aangezien het paneel loodrecht op de zon moet staan. Dit zal nauwelijk voorkomen. Denk daarna nog aan bewolking, regen etc. Je zult dus altijd powerbanks mee moeten nemen. Je zult dus rekening moeten houden met:

1) je energiebehoefte per dag ->  vermogen zonnepaneel 

2) de opbrengst/efficiëntie die je kan behalen (klimaat, zonneuren en bevestiging aan rugzak) -> vermogen zonnepaneel

3) de buffer die je wilt hebben bij bewolking (verbruik groter dan inkomende energie) -> capaciteit powerbanks

Ik ben vorige zomer zelf aan het rekenen geslagen (vandaar bovenstaand verhaal). Hieruit trok ik de conclusie dat een gewichtsbesparing t.o.v. enkel powerbanks bijna onmogelijk is. In beboste/bewolkte gebieden moet je er niet eens aan beginnen. Wellicht is het wel lichter als je overdags enkele uren een siësta houdt en het zonnepaneel efficiënt kan richten. De belangrijkste reden om een zonnepaneel mee te nemen is de onafhankelijkheid die je creëert. Dit kan zijn dat je geen dag wilt stoppen in een dorpje om je powerbanks bij te laden of omdat er geen elektriciteitsnetwerk is.

Enkele toekomstbeelden die wél bruikbaar kunnen zijn:

Draagbare waterkrachtcentrale voor ’s nachts opladen (afhankelijk van gebied)

Opladers dmv waterstofcellen (Brunton of Minipak). Ik ben echter nog niet helemaal overtuigt van de gewichtsbesparing.

Oplader dmv gaspatronen

Bij de gaspatronen en waterstofcellen is het belangrijk om na te gaan of deze per gewicht een hogere energiedichtheid hebben en hoe zwaar de hydrolizer/kraftwerk weegt. Bovenstaande energiebronnen worden itt lithium-ion batterijen niet beïnvloed door temperatuur en hebben geen zelfontlading.

KennyTheHiker
    Deelnemer
    Aantal berichten: 97

Ik heb een paar weken geleden een verslag hier gepost over de Xtorm Lava Solar.

Antoine
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb ze allemaal vergeleken en ben uiteindelijk voor die lader van bee-sun.com gegaan. Die paste qua prijs/kwaliteit het beste aan bij mijn wensen.

Heb nu al zin om hem te gaan gebuiken, Albanië here I come!
    Nogmaals, bedankt voor het advies allemaal!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.