HOME FORUM Tussen pot en pint Gezocht wandelgenoot voor tocht door Sarek

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Komende zomer (eind juli/begin augustus wil ik een tocht maken door de Sarek. Het plan is om vanuit Ritsem de boot te nemen naar Anojalme en dan via Ruohtesvagge, Alggavagge naar Staloluokta te  lopen. Ik heb hier 8 dagen voor gerekend (7 dagen plus 1 dag extra), ik ga dan uit van 12 of 13 km per dag. Vanuit Staloluokta neem ik de helicopter naar kviikkjokk of Ritsem.

Ik heb weinig Hiking ervaring. De ervaring die ik heb dateert van 2 jaar geleden toen ik de padjelantaleden van Kvikkjokk naar Ritsem heb gelopen. Ik ben toen ook nog vanuit vlakbij Kisuris een dag Sarek in getrokken. De tent heb ik toen laten staan en heb toen alleen mijn rusgzak met een klein beetje eten meegenomen en ben toen om Gisuris heen gelopen.

Omdat ik zo onervaren ben lijkt het mij een goed plan om niet alleen te gaan daarom zoek ik iemand die met me mee wil. Mocht ik niemand kunnen vinden dan denk ik toch dat ik ga want het trekt me toch heel erg.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Jeroen,

ik hoop dat je een wandelmaat vindt. Zelf had ik daar eerst een HA-club aktiviteit willen organiseren maar het kwam niet uit met andere plannen. Dat zal voor een ander jaar zijn. Waarom ik reageer is dat, mocht ik zelf beschikbaar zijn, de helicopter rit op het eind toch wat afbreuk zou doen aan de eigen beleving. Ik zou de route nog eens herbekijken. Met twee dagen extra zou je voldoende ruimte hebben om door de centrale vallei te lopen tot Aktse om daar op de kungsleden aan te sluiten. De delta (en de toppen nammasj,skierffe) is toch een plaats die bijzonder is zeker als je hem vanaf hoogte kan bekijken. Het terrein is echt niet lastiger dan het eigen plan wat je hebt en omdat je de route tot de niak al kent is het zelfs een veilige aanloop.

jeroenvz
    Deelnemer

Hoi Ivo, zo had ik het nog niet bekeken. Het klinkt interessant maar het zijn natuurlijk ook 2 extra wandeldagen plus extra voedsel meenemen.  Het idee bij mijn plan was dat ik voor het eerst een wandeltocht door de Sarek maak  en dat 7 a 8 wandeldagen meer als genoeg is. Ik weet niet hoe goed die hutten op de kungsleden bevoorraad zijn maar met het geld dat ik uitspaar door niet met de helicopter te gaan kan ik natuurlijk eten kopen bij de hutten. Weet jij of de route rechts van Nammas en Tjahkelij goed begaanbaar is?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Aktse zou een winkeltje hebben met levensmiddelen. In sitojaure naar het noorden is niets te krijgen.(om daar te geraken moet je opnieuw een boot nemen). Daarna is het nog een dag lopen tot saltoluokta

Volgens het boek van sander van der werf is het omwille van het onoverzichtelijke van het terrein beter om vanaf de nammasj de boot op te roepen met de walkietalkie om je door de delta naar aktse te brengen (hij zou, als het niet veranderd is om 10-15-17u varen.) Zelf zijn we na een bezoek aan de nammasj de volgende dag doorheen het bos in noordelijke richten getrokken tot boven de boomgrens om dan rechtstreeks naar de skierffe te trekken. Zo konden we de tocht door de delta vermijden.

Zie daarvoor het verslag en filmpje op mijn blog. Ook kasper is via die route gelopen (hij nam zijn tijd dus verschiet niet van het aantal dagen dat hij aan zijn tocht spendeerde

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; line-height: 20px;”>Volgens het boek van sander van der werf is het omwille van het onoverzichtelijke van het terrein beter om vanaf de nammasj de boot op te roepen met de walkietalkie om je door de delta naar aktse te brengen (hij zou, als het niet veranderd is om 10-15-17u varen.)</span>

Dat waren wij enkele jaren geleden ook van plan na enkele extreem natte dagen (het idee van een warme hut sprak toen wel erg aan). Toen we na een hele dag ploeteren bij de walkietalkie aankwamen, hing er gewoon een briefje dat die door omstandigheden niet beschikbaar was. Dus geen mogelijkheid om de boot op te roepen. Dan maar rechtstreeks richting Skierffe te trekken en eenmaal boven de boomgrens tent op te zetten. Achteraf gezien wel een geluk aangezien we de volgende dag stralende zon hadden en de mogelijkheid om alles te drogen.

Hieronder zie je grofweg de route die wij toen gelopen hebben, hebben er toen 9 dagen over  gedaan. Moest ik het opnieuw doen, zou ik in aktse zeker richting Saltoluokta trekken ipv naar Kvikkjokk; ik vond dat stuk een beetje saai na een week boven de boomgrens, en het stuk Saltoluokta-Aktse heb ik later eens gedaan op de sneeuwscooter en dat leek me ook wel de moeite om te voet te doen 🙂

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Dit is de toch die mijn vriendin en ik maakten in 2010. Inclusief twee slecht weer dagen waarbij we eigenlijk wel hadden kunnen doorstappen, was dat nodig geweest. Alles op het gemakje gedaan; de bedoeling was enkele toppen mee te nemen, maar door slechter weer op die dagen is dat er niet van gekomen.

Foto’s vind je hier. Aanloop was dezelfde als die van jou.
    Ter hoogte van Alep Spadnek zijn wij uit Rapadalen geklommen, om zo rechtstreeks naar Skierffe te gaan. Zorg wel dat je op de linkeroever van de Lulep Vassjajagasj naar boven gaat (er loopt een pad dat niet is aangegeven op de kaart), anders zal je behoorlijk moeten omlopen om de kloof die het riviertje heeft uitgesleten te omzeilen (vraag maar aan den Dzjow). Wij vonden de Kungsleden tussen Aktse en Kvikkjokk niet saai (was wel eens een welkome afwisseling na die dagen boven de boomgrens), maar hebben er ook wel een behoorlijke omweg langs Parek aangeplakt.

Het winkeltje in Aktse had gas, gevriesdroogde maaltijden en eten in blik; geen vers fruit, geen brood of krackers. Het seizoen liep wel al op zijn einde, misschien dat er in het hoogseizoen meer voorraad is…

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

De bootdienst van Nammasj naar Aktse vaart al enkele jaren niet meer uit (tenzij op reservatie, heb ik mij laten vertellen – Google is je vriend voor verificatie). Reden: gezondheidsklachten van de schipper. Ter volledigheid: de bootdienst over Laitaure voor de Kungsleden-wandelaars gaat wel nog, nu verzorgd door de Zweedse bergsportfederatie (STF).

De suggestie voor Rapadalen i.p.v. Alggavagge kan ik alleen meer onderschrijven. Het zal de tocht veel gevarieerder maken. Bovendien blijf je dan grotendeels over een (vaag) pad lopen, niet onbelangrijk indien relatief onervaren (op de BD10-kaart staat ook een pas ingetekend. In realiteit quasi onbestaand). Enkel de klim uit Rapadalen vergt wat zoekwerk, maar tegen dan ben je gerodeerd.  Hier een link naar het gpx-bestand van de route die ik hiervoor nam : https://drive.google.com/file/d/0B-zP74TMXj4AOF9FUHlQVURTMnM/view?usp=sharing  (merk in het begin mijn zoektocht naar en pad op :-). Maar eenmaal gelokaliseerd stond ik een kwartier later boven de boomgrens). Vanaf Skierfe is er terug een pad, richting Kungsleden.
    Dan inderdaad beter naar Saltaluokta i.p.v. Kvikjokk. Ook logistiek veelal een betere optie.

Verwacht eind juli-begin augustus minstens +/- elk uur een groep tegen te komen op de grote corridors van Sarek, vooral op de  Ruothesvagge – Rapadalen -corridor, en in mindere mate in Alggavagge en Bastavagge. Zolang gezond verstand gebruikt wordt is een wandelpartner – vanuit veiligheidsoogpunt – geen echte must in deze valleien, is mijn inschatting.

Indien alsnog gekozen wordt voor de helikopter-optie is mijn aanbeveling om naar Staluokta te vliegen. Kwestie van de wet van Murphy voor te zijn (lees: annulering van de vluchten op het einde van je tocht, met alle gevolgen & stress van dien).

Wim

jeroenvz
    Deelnemer

Bedankt iedereen voor jullie info en prachtige foto’s, dit stimuleert mij echt om naar Aktse te lopen ipv Staloluokta. Arvid, was jullie bepakking niet ontzettend zwaar met voor 16 dagen eten in de rugzak?

jeroenvz
    Deelnemer

Is 10 dagen voor Ritsem – Aktse – Saltoluoka te doen of zou ik er verstandig aan doen om nog een dag extra in te plannen? Niet dat ik haast heb ofzo maar elke dag extra is natuurlijk ook extra eten meenemen.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Jeroen,
    Ja, waarschijnlijk waren onze rugzakken wel zwaar. Gelukkig hebben mijn vriendin en ik blijkbaar een stevig gestel, gecombineerd met een zekere koppigheid. Daardoor trekken we ons die extra kilo’s niet te veel aan. En hoe meer je eet, hoe lichter je rugzak wordt 🙂
    Het is al lang geleden, maar ik denk dat we voor 13 of 14 dagen eten mee hadden. Muesli, tourbrood, vriesdroog en zelf-gedroogde maaltijden, vriesdroog soepjes, noten, gedroogd fruit en tenslotte koekjes. In Aktse voor 1 of 2 dagen bijgekocht, en in Kvikkjokk op restaurant in het berghotel.

10 dagen voor Ritsem – Aktse – Saltoluokta lijkt mij zeker haalbaar. Maar misschien voor de zekerheid een extra dagje inplannen (reserve bij slecht weer of wat extra tijd om een topje mee te pikken)

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

KISS Keep it Simple

Is zowat het belangrijkste principe in Sarek. Dus hou je plannen eenvoudig.

http://www.amazon.de/Reise-Know-How-Wanderf%C3%BChrer-Sarek-Trekking/dp/3831720878

(verkrijgbaar bij Atlas & Zanzibar Gent)

Ik ga eind augustus, begin september, dus minder muggen 🙂

RoVer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.