HOME FORUM Wandelgebieden Gezocht tips voor huttentocht + ezeltocht in Frankrijk met kinderen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo,

Voor de zomer van 2015 (1-25 augustus) willen we met ons gezin (papa, mama, 2 zonen van 9 en 5,5 + 1 dochter van 7,5) een trektocht maken in Frankrijk: 3daagse ezeltocht (regio nog te bepalen)+ 3daagse huttentocht in Parc des ecrins. Hiervoor zoek ik volgende info :
    – tips voor tocht + kindvriendelijke refuges in Parcs des Ecrins
    – tips voor regio + ezelverhuur voor een drie à vierdaagse ezeltrektocht met kamperen, om met ons hele gezin te maken.

Als voorbereiding wandelen we nu streek GR Hageland in verschillende etappes met dagrugzak.(eventueel in lente bivakkeren op een bivakzone in Zoutleeuw)

Alvast bedankt voor de feedback !

ldm
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

hey,

Ik denk dat het voor de zomer van 2016 zal zijn zeker.?

Op volg site vind je het verhuur van ezels in frankrijk, op verschillende plaatsen, en bij sommige staan er de moeilijkheids graad van sommige routes op vermeld.

http://www.ane-et-rando.com/conseil-pour-randonnerende

ben zelf vorig jaar 8 dagen in de pyreeen weesten trekken en wildgekampeerd met 2 ezels vrouw  en 3 kinderen van 2.5j , 3.5j, en 5jaar, de twee ezels waren elk beladen met ongeveer  20 kg voedsel en materiaal, en elk een kind, dat een gewicht maakte van 40kg per ezel, de derde zat in een draag rugzak bij mijn vrouw en zelf droeg ik nog een rugzak van ongeveer 25kg, had zelf een volledige route uitgestippeld maar deze is aangepast door de eigenaars van de ezels die kijken of het mogelijk is.

Het waren tochten tot 15km per dag dat we deden,  het fysiek vrij zwaar, wandelen is niks maar door dat er heel wat bij komt kijken, van tenten opzetten, afbreken, ezels borstelen, alles opzadelen, afzadelen, afspanning maken voor ezels dat ze kunnen grazen s nachts,en was ook heel warm bij ons boven de 30 graden elke dag, en elke dag is  ook op het tempo van de kinderen, dat zij het plezant blijven vinden, en genieten. De ezels zijn een plezier voor de kinderen,

Indien je nog meer informatie nodig hebt laat je het maar weten,

indi

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste,

mag ik jullie aanraden ook al in Vlaanderen eens een dag met ezel en bagage op trektocht te gaan.
    Zelfs één dag met langoor op stap kan jullie al heel wat bijleren.
    Er zijn in Vlaanderen verschillende locaties waar je een ezel (muilezel) kan huren.
    Scan het internet maar eens.
    Op de wandelbeurs in Antwerpen (op zaterdag) en op reismarkt in Brugge kan ik jullie zeker ook live een aantal tips geven.
    In het parc des Ecrins bij mijn weten een ezelverhuurbedrijf actief.
    Zoals bovenstaand antwoord al aangeeft, focus niet op afstand maar op beleving.
    Weet ook wel dat Parc des Ecrins een heel stevig gebied is, (veel steile padenà
    Ik zelf zou met jonge kinderen eerder opteren voor het gebied van Gran Paradiso (daar heb ik met kinderen heerlijke wandelingen gemaakt en de Vittorio Sellahut is zeer kindvriendelijk… maar ja… wie ben ik… geniet in elk geval van jullie tocht en onderneming.
    Laat niet na nog meer info te vragen.

Ignace

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In ons speciaal dossier ’trekking met kinderen’ vind je ook een filmpje van een ezeltocht in de Drôme (geboekt bij http://www.ane-et-rando.com/): https://vimeo.com/95938551. Kan inspiratie bieden. Je kan aan Bart Smets (te vinden via facebook) vragen stellen, hij is nu wel nog de ganse maand in het buitenland.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Nog een site met een overzicht van ezelverhuurders per departement in Frankrijk: http://www.bourricot.com/Selection/Selection.html (op eerste zicht dezelfde database als de hierboven reeds gegeven link, welke een betere interface heeft)

Als je een beetje zoekt vind je van alles in Frankrijk, gaande van begeleid of volledig voorbereid (traject, boekingen, …) op eenvoudig terrein, tot individueel (met korte begeleiding van een half uurtje om je op weg te zetten), volledig zelfvoorzienend in het hooggebergte (gebaande paden, te steil en rotsig vind de ezel niet leuk). De eigenaar van de ezel zal steeds de route met je overlopen, mogelijke alternatieven aanduiden, enz… Hou er rekening mee dat de ezel een extra kleuter is om op te letten. Daarnaast heb je ezels in verschillende maten, met verschillende karakters, en met verschillende wandelsnelheden. De ezel die wij meekregen ging niet sneller dan 3km/u en om 16u gaf hij er de brui aan…

Ik vind mezelf helemaal terug in de uitleg van ldm hierboven. Na de zorg voor de ezel(s) en de kinderen, blijft er geen tijd meer over voor jezelf (je zal mentaal waarschijnlijk moe-er zijn dan fysiek). En zoals Ignace aangeeft: focus niet op afstand, maar op beleving.

Als je er tegenop ziet om zelf te organiseren, de gekende trekking-reisorganisaties bieden ook (individuele) ezeltochten aan (veelal in de lagere delen van de Queyras, als ik het mij goed herinner).

Katia Verheyen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bedankt allemaal voor de tips.

De beslissing is gevallen. De zomervakantie 2016 (augustus) zal starten in de Vogezen met enkele dagwandelingen om de beentjes los te lopen. Nadien rijden we door naar de Jura voor een vierdaagse ezeltrektocht (3 overnachtingen)(http://vudenhaut.ane-et-rando.com/node/438). Na deze tocht gaan we luieren op een viersterren camping met aquapark (nog in de Jura). Nadien reizen we door naar Lac de Serre-Pon§on en gaan we nog wat dagtochten doen in parc mercantours met eventueel 1 overnachting in een refuge.

Ivm ezeltocht in Vlaanderen heb ik geïnformeerd bij het bolhuis in Diest. Heel waarschijnlijk gaan we dit doen in de lente (april-mei).

Nogmaals bedankt en zeker en vast tot op de fiets-en wandelbeurs in Antwerpen! Daar kom ik nog even informeren over het plannen van de ezeltocht (welke kaarten, benodigdheden, enz…)

Katia

Robert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Beste Katia,

ik plan een vakantie naar park Mercantour volgend jaar. Heb jij er uiteindelijk een ezelstocht gedaan met 1 overnachting in een refuge? Zoja, via welk adresje heb je dit geboekt?

dank je wel!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.