HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Gezocht: een tent die alles kan :)

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dag iedereen,

Ik heb al verschillende topics doorgelezen op dit forum over tentvragen. Die hebben me al een heel stuk wijzer gemaakt, maar de meeste van die tenten zijn toch boven mijn budget. Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Ik zoek een 3 seizoens- en (occasioneel gebruik in de winter en in sneeuw) tweepersoonstent voor trekkings in zowel natte als droge omstandigheden. Ik ben persoonlijk echt wel fan van een goed waterdicht grondzeil, dus ik denk dat 5000mm een minimum is. Ben ik juist?

Daarbij wil ik zoals iedereen dat de tent niet te veel weegt (<2,8kg), voldoende ruim is zodat je op een regendag redelijk comfortabel in de tent kan liggen en binnen mijn budget blijft: ± €250
    Een laatste ‘vereiste’ vind ik ventilatie/ condensatie. ’s Ochtends opstaan met een natte donzen slaapzak enkel door condens is reuzestorend. Pakvolume vind ik minder een probleem. Stokken en tentdoeken kan je toch verdelen over de rugzakken. Koepeltenten genieten mijn voorkeur.

Ik ben al volgende tenten tegen gekomen die binnen mijn budget liggen:

– De Jack Wolfskin Skyrocket II. Op papier een tent met goede specs. Misschien een te kleine voortent en niet van een heel gekend tentenmerk zoals Hillenberg. Met de JW Gossamer heb ik persoonlijk wel goede ervaringen.
    (https://www.jack-wolfskin.be/3003631-4130.html)

– Alps Chaos 2: lijkt me een ideale tent, maar ik heb geen idee of je die Amerikaanse tent in een winkel in Vlaanderen (of Nederland) eens kan gaan bekijken… Daarbij vind ik de waterdichtheid nogal slecht, en met een extra grondzeil weegt de tent een stuk meer…
    (http://www.alpsmountaineering.com/products/tents/backpacking-tents/chaos)

– De Mountain Hardwear Optic 2,5: Voldoet aan al mijn verwachtigen, ware het niet dat de fly geen ventilatiegaten heeft. Dan is veel condens onvermijdelijk, zeker?
    (http://www.mountainhardwear.com/optic-2.5-OU9660.html?cgid=equipment-tents-backpacking&dwvar_OU9660_variationColor=456#start=5)

– Ten slotte: Quechua Ultralight Quickhiker 3p, een driepersoons-tunnentent die op papier niet moet onderdoen voor de bovenstaande tenten. Hierover vind je wel wat reviews, maar adhv reviews vind ik het nog steeds moeilijk om deze af te wegen t.o.v. de bovenstaande tenten.
    (https://www.decathlon.co.uk/quickhiker-ultralight-3-hiking-tent-3-man-grey-id_8245651.html)

Dus wat zijn jullie bedenkingen, meningen en aanbevelingen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Sebastiaan

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Sebastiaan,

Volgens mijn bescheiden mening bestaat een tent die alles kan eenvoudigweg niet en al helemaal niet binnen jouw budget. Je zal keuzes moeten maken. Zoals hier al vaker is aangehaald, ga eens langs de tentenshows van de outdoorzaken. Kan je meteen zien of de tent zowieso iets voor jou is. Al vrees ik dat de meeste shows nu afgelopen zijn.

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 73

Zoals Veerle aangeeft is er geen tent die alles aankan. Enkel het mannetje/vrouwtje dat al of niet veel aankan.  Ik interpreteer je vraag dan maar als: wat is de meest allround tent van de vier hierboven vermeld:

– ze hebben allemaal ALU stokken, maar eentje heeft kunststof verbindingstukken

– Material tent doek: dezelfde basis grondstoffen (polyester, nylon), de ene zal mogelijks een dikkere coating hebben, of iets zwaardere uitvoering.

De Jack Wolfskin Skyrocket is de “kleinste” , maar ook de lichtste. Eerst binnentent opzetten, dan buitendoek eroverheen, slechts één ingang

– De Alps Chaos 2 heft van die kunststof Y verbindingen voor de tentstokken. Als er ééntje kapot gaat kan je je tent niet opzetten

– De Mountain Hardwear Optic is ruim en heeft twee ingangen. DAC stokken gaan normal niet zo gauw kapot, dus die ene slechte review ivm de stokken? Eerst binnentent, dan buiten tent eroverheen.

De Quechua Ultralight Quickhiker 3p: Ruim, Binnen tent hangt aan de buitentent, ALU DAC stokken. De stabiliteit (hevige wind/zware regen) hangt af van voldoende scheerlijnen. Qua levensduur: ik heb ooit eind augustus zo een tentenshow buiten aan een Decatlon bezocht. De buitenstof van die UL tenten was volledig “op” onder invloed van 3 maand zonlicht en scheurde direct.  Of  dat nu uitzonderlijk is voor tenten in deze prijsklasse weet ik niet. Je zet normaal je tent geen drie maand overdag op.

Als ik naar het ontwerp, de ruimte en de prijs kijk, zou ik voor de Decatlon tent durven gaan. Als je na 5 jaar en 20 weken trekking een andere moet kopen zou ik daar minder hartzeer van hebben. Als het de Decathlon tent niet word zou ik gaan zoeken waar de Mountain Hardwear in het echt te bekijken is. Ik vind het ontwerp wel origineel: dubbele fly en de twee ingangen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.