HOME FORUM Tussen pot en pint Gezocht: (advies over) wandelkaarten HRP

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Daar treed ik Woubeir en Debbie in bij: ik laat tegenwoordig mijn Oregon zelfs thuis. Voor lange tochten neem ik geprinte kaarten mee (1:25 000) en een (enkele) overzichtskaart(en) (1:100 000).

Werkt perfect voor mij, zelfs op lange tochten. Er is veel meer overzicht en het geeft meer voldoening tijdens het stappen.

Ik merk dat ik zonder GPS een stuk meer zeker kan wandelen, omdat ik niet meer bij de minste twijfel naar dat apparaat grijp.

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ik heb zo’n knalgele Etrex 10 met monochroom scherm. Ik gebruik die enkel om op kaart te kijken waar ik precies zit en of ik te weinig visuele herkenningspunten heb (bos, mist, …)

Aan mijn pols heb ik al 18 jaar een Casio Protrek. Als ik vertrek schiet ik even een asimut en ook op mijn kompas dat rond mijn nek hangt.

Ervaring was dat ik bv liep met iemand die zei dat hij perfect kon kaartlezen en GPS na een tijd wist te zeggen dat we volgens mij teveel naar rechts waren uitgeweken.

Die maar op zijn GPS en kaart kijken en verifiëren en tot conclusie komen dat we inderdaad uit de richting aan het lopen waren.

Volgens mij, iemand die goed kan kaartlezen weet ongeveer al een halve dag hoe hij/zij moet lopen. Iemand die enkel op GPS werkt en GPS werkt niet meer, is  volgens mij ook direct, euh, het Noorden kwijt.

Gewoon even weten waar je bent en naar waar je naar toe moet, is toch wel belangrijk. Is gisteren zelf nog op het nieuws geweest, van toeristen die enkel op hun GPS met de wagen rijden..

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

GPS lijkt mij inderdaad een waardevolle aanvulling, maar er alleen op betrouwen voor oriëntatie zou ik niet doen. Heb tot nu toe steeds genoeg gehad aan mijn kaarten, kompas en hoogtemeter. (trouwens ook geen van die laatste 2 zaken elektronisch en zeker gescheiden apparaten) en heb bijgevolg geen GPS.

Is gisteren zelf nog op het nieuws geweest, van toeristen die enkel op hun GPS met de wagen rijden.

Bedoel je dat voorval in Mol ? Want dat was geen toerist.

En op de sporen gaan rijden, kan je moeilijk op de GPS steken.  Je moet vaak verdomd veel moeite doen om ûberhaupt op de sporen te raken en daar lijkt me dus meer aan hand dan  ‘gewoon de GPS gevolgd’.

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Na dat fragment van Mol. Vlak erna.. De redactie GPS

Woubeir
    Deelnemer

Ah dat. Inderdaad niet blindelings die zomaar volgen. Wij overrulen die alvast vaak. Vooral in steden stuurt die je vaak langs straatjes en in buurten die wij toevallig kennen, moeten wij die te vaak overrulen dus omdat we een (veel) betere weg kennen. In auto’s heeft dat vaak ook te maken met het kaartmateriaal dat verouderd is en de huidige verkeerssituatie niet kent.

Trouwens, van jezelf beweren dat je perfect kaart kunt lezen, maar dan zo’n fout maken, is echt wel een flater (en uit het feit dat die toegeeft (al goed dat hij dat al durft) dat hij er naast zat, maak ik dus op dat die afwijking niet bewust was. 🙂

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Zitten op een tocht van 800 km zoals de HRP alle alternatieven en noodroutes in je hoofd ?

Niet in mijn hoofd, wel in mijn GPS. Zoals ik al zei: “Ik doe mijn huiswerk thuis”.

Probeer het maar eens die 42km HRP

Dag 05-06: Roncesvalles-Col Bagargui

41.2km                         +2031                  -1659

met je papieren kaarten. Mijn Australische tochtgenoot heeft het zelf kunnen vaststellen… Ik ben sneller in mijn beslissingen. En snelheid is in de bergen vaak ook een vorm van veiligheid.

Woubeir
    Deelnemer

Misschien lag dat aan die Australiër ? Want ondanks dat ik kaarten meezeul, kan je mij zeker niet traag noemen in mijn beslissingen. 🙂

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.