HOME FORUM Tussen pot en pint Gezocht: (advies over) wandelkaarten HRP

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Deze zomer trek ik van het Spaanse Vielha tot l’Hospitalet-pres-de-l’Andorre via de Haute Route des Pyrenees. Volgens mijn Cicerone-gids zijn de Rando Editions Mapa Excursionista hier geschikt voor, maar die zijn nog moeilijk te vinden. Heeft iemand daar toevallig nummer 21 en 22 van liggen en ben je bereid ze uit te lenen?

Anderszijds zou ik liever met 1:25.000 kaarten wandelen, al heb ik me laten vertellen dat deze niet altijd de HRP vermelden. Heeft iemand ervaring hiermee? Of kan iemand me tippen over welke kaarten ik als alternatief op de Rando Editions kan gebruiken?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

De nummers 21 en 22 zijn algemeen verkrijgbaar.
    Of kunnen gemakkelijk worden besteld.
    http://www.altaviatravelbooks.be/sites/default/files/frankrijkrandopyr_0.jpg
    Haal je geen twee uitgeverijen door elkaar?
    Het heeft weinig zin om op zoek te gaan naar 1:25000 kaarten omwille van het grensoverschrijdende van de route. Het mooie van de twee genoemde kaarten is dat ze het grensgebied van beiden landen bestrijken.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Persoonlijk vind ik een combinatie van Franse IGN-kaarten en Spaanse Alpinakaarten wel veel beter omdat deze kaarten veel meer detail bevatten rond het landschap (vooral IGN) en mogelijke wandelroutes (bij Alpina). Maar de HRP staat er inderdaad niet altijd op aangeduid, vooral aan Spaanse kant. Een extra nadeel is dat je zo ook meer kaarten nodig hebt, wat duurder en zwaarder uitvalt.

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

ik treed Debbie bij.  Vind het altijd leuk meer details te zien, dat vind ik meer waard dan het bijhorende extra gewicht.

Ik kan je niet verder helpen met kaarten, heb vooral links daarvan IGN / Alpina kaarten.  Op de IGN 1.25000 staat de HRP wel ingekleurd dacht ik, niet met vermelding HRP, maar er is toch  wel een wandelpad zichtbaar (soms gelijklopend met GR10-11).  Kan me voorstellen dat op 1.50000 deze niet overal aangeduid zal zijn.

Maar wij zaten op onze route grotendeels in Frankrijk, af en toe stukjes net over grens.  Dan kon je je nog redelijk behelpen met de IGN.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je na grondig zoeken de kaarten echt niet kan vinden moet je maar eens kontakt opnemen.
    Wil ze desgewenst wel uitlenen of je maakt copies van het deel dat je wil lopen.
    Met de schematische kaartjes in de gids van Ton Joosten is de route gemakkelijk over te tekenen op de kaart. Verder is het ook handig om evt via de onlinemap de gps coordinaten van wat markante punten op te slaan voor het geval dat je hopeloos verdwaald bent.

zergaloth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Het stuk dat ik wil wandelen, Vielha tot l’Hospitalet, zou mij 5/6 Alpina-kaarten kosten, die dan nog eens een verschillende schaal hebben, van 1:25.000 tot 1:50.000. Dat lijkt me onnozel gewicht. Dan liever twee kaarten van 1:50.000, met de gids van Ton Joosten en wat aantekeningen.

Ivo, ik probeer ze te bestellen via Alta Via, maar ik verwacht hetzelfde antwoord als bij alle andere webshops: sorry, deze kaarten zijn (voorlopig) niet te krijgen. Volgens de uitbater van de kaartenwinkel hier in Gent werd de productie stopgezet. Een scan van je kaarten mogen maken zou me dus diep gelukkig maken.

Ik overweeg de aankoop van een eenvoudig gps-toestel.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Stuur een mail naar ivovanmontfort op maat van een gmail adres
    dan zal ik wat scans maken. Zal voor voldoende overlapping zorgen zodat je ze evt zelf aan elkaar kan plakken met een of ander programma.
    (Niet direkt, omdat ik voor een paar dagen in de voerstreek zit)
    Je zou op die manier ook aan het werk kunnen met de onlinemaps maar daar kruip ontzettend veel tijd in. Willem heeft dat geregeld op die manier gedaan. zie bv
    https://picasaweb.google.com/101015844212945897733/PyreneeenZomer2010#5508982218981093394
    Naast het uitstekend overzicht van de online kaarten van Joery
    Is er hier een gelijksoortige verwijzing (uitgezonderd andorra)
    (ik heb wel niet gecontroleerd hoe nauwkeurig de gps coordinaten worden weergegeven. Andere online maps leveren soms in een ander formaat)

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Je kan  de OSM kaarten van de Pyreneeën downloaden van het internet. Op deze kaarten vind je heel veel paden, waardoor je zelf een goede tracklog kan maken. Zelf gebruik ik geen papieren kaarten meer in de Pyreneeën. Enkel nog de Basemap van mijn GPS in combinatie met eigen gemaakte tracklogs.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Roeland, een nuttige tip maar ik promoot nog altijd het gebruik van papieren kaarten op het terrein en de GPS enkel als back-up. Ik blijf het belangrijk vinden dat mensen kaart leren lezen. Als Initiator Bergwandelen zal jij dat hopelijk ook wel beamen? 😉

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Misschien ben ik van de oude stempel, maar ik heb zelfs geen GPS en sowieso verkies ik de overzichtelijkheid van papieren kaarten om bvb. te zien wat er zich rondom mij bevindt, voor als ik een alternatieve route moet uitwerken, …

roversmountains
    Deelnemer

Ik ben ook oud genoeg om uit een tijd te stammen dat GPS niet toegankelijk was voor het grote publiek. Alleen stel ik vast dat je de moderne technologie niet tegen houdt. Bij de Duitse gidsen is het op dit ogenblik al de norm om een tracklog mee te leveren met de gids. Wie zoals ik lange tochten doet, heeft veel kaarten nodig, en dan wordt een GPS interessant. Bovendien is het handig om mijn reisverslagen te stofferen.

Met een GPS kaart en zeker met de basemap erin, kan je moeilijk op voorhand een inschatting maken van de terreingesteldheid en/of de moeilijkheidsgraad van het terrein, maar met een papieren kaart met een schaal 1/50.000 is dat ook al moeilijk.

Principieel ben ik akkoord met de stelling dat je orientatie eerst met een papieren kaart moet leren. Scandinavië en vermoedelijk ook de landen van het voormalige Oostblok zijn daarvoor goede oefenterreinen.

Als ik het niveau van grammenjagerij beluister in de discussie over rugzakken en tenten, dan denk ik dat een stapel papieren kaarten kunnen thuislaten een goed idee is.

De eerste en beste gewichtsbesparing blijft echter je fysieke conditie…

Woubeir
    Deelnemer

Tegenhouden is één, maar er volledig op betrouwen is iets anders. En een GPS-scherm is niet groot genoeg voor mij en de batterijduur is ook lang genoeg voor mij omdat ik dag na dag, ook na de tocht, uren op de kaart sta te kijken om oa. te zien of ik een alternatieve/mooiere/ … route vindt.

Over gewichtsbesparing en fysieke conditie: ik ben zelf geen lichtgewicht, maar anderen geven aan dat ik hellingen aan een serieus tempo opvlieg. En als ik daarentegen een kilo of 15 – 20 minder weeg, ben ik echt vel over been op het lelijke af (vraag maar aan mijn wederhelft). 🙂

roversmountains
    Deelnemer

Met een GPS doe je je denkwerk en planning thuis. Daar is je scherm ook veel groter (PC).

Door constant op je kaart te moeten kijken, verlies je veel tijd. Vandaar dat er op de HRP een Australier achter mij is beginnen lopen. Die had alle kaarten bij en zag toch dat ik veel sneller mijn beslissingen nam. 🙂

Langste etappe HRP Oost: 42km, 2000m op, 1000m af.

Woubeir
    Deelnemer

Zitten op een tocht van 800 km zoals de HRP alle alternatieven en noodroutes in je hoofd ?  🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Door constant op je kaart te moeten kijken, verlies je veel tijd.

Dan is er iets mis met je kaartleesvaardigheden. 🙂

Bij slecht weer kan het natuurlijk een pak lastiger zijn om je route te vinden op ongebaand of ongemarkeerd terrein. Dan kan een GPS een uitweg bieden als er te weinig herkenningspunten zijn om met kaart en kompas je weg te vinden. Ik vind het als gediplomeerd bergwandelgids erg belangrijk om veel te oefenen met kaart en kompas, en zou me niet kunnen voorstellen enkel maar op GPS te lopen. Vraag maar aan de reddingsdiensten wat zij vinden van de trend ‘enkel-maar-op-GPS-lopen’.

En zoals Woubeir vermeld, heb je een veel beter overzicht op kaart van de uitwegen en omwegen voor het geval je je route moet aanpassen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.