HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen gewicht rugzak naar beneden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Om meer eten mee te kunnen nemen, zou ik het basisgewicht van mijn materiaal naar beneden willen krijgen. Nu zit ik op 9,3kg. Het wordt moeilijker en moeilijker. Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën. Ik zou er in juni in de buurt van Sarek in Zweden mee willen wandelen.

Hier is mijn paklijst van mijn laatse grotere tocht:

Niet in rugzak

Boxershort 1 66
    Zakdoek 1 15
    Sealskinz mid weight,knee length sokken, paar 1 164
    Odlo shirt lange mouw, zonder kraag, light 1 156
    Fjäll Raven Cape Town stretch trousers 1 423
    Saucony Xodus 2 714
    Leki Termolite XL wandelstokken 2 531
    Suunto Vector 1 55
    MYOG Beschermhoes landkaart 1 32
    Landkaart 1 88
    Wandelgids 1 323

Totaal 2567

Rugzak Deuter ACT Lite 50+10 1580

Slapen

Therm-a-Rest Ridgerest SOLite 1 395
    MLD Trailstar 1 708
    MYOG Grondzeil 1 275
    Piketten (10 rode vierkante, 11gele haken, 1ha) 1 80
    Spanriempjes (matje op rugzak) 2 40
    Sea To Summit waterdichte zak Ultrasil 8l 1 37
    Enlightened Equipment Rev. l/w -6° 850 DT 1 620
    Riempjes quilt 2 20

Totaal 2175

Koken

Esbitbrander 1 87
    Kookpot Primus 1,5l 1 141
    Handvat kookpot 1 36
    Deksel kookpot 1 75
    Spanriempje (kookpot dicht) 1 20
    Vodje 1 13
    Tas 1 53
    Lepel 1 10
    Aansteker 1 11
    Hittereflector bodem 1 20
    Windscherm 1 37
    Nalgene 0,5l 1 90
    Nalgene 1l 1 179
    Platypus opvouwbare fles 2l 1 37
    Micropur Forte blister 1 3

Totaal 812

Slecht weer

Jack Wolfskin windstopper 1 580
    Regenhoes rugzak 1 135
    TNF regenjas 1 524
    Berghaus regenbroek 1 233
    Sealskinz, waterdichte handschoenen, paar 1 99
    Sealskinz, waterdichte muts 1 65

Totaal 1636

Kleren ’s avonds

Boxershort 1 66
    Odlo lange onderbroek 1 178
    Odlo shirt lange mouw, kraag en kap, warm 1 264
    Mammut donzen jas met kap 1 515
    Falke TK4 sokken, paar 1 112
    Sea to Summit waterdichte zak ultrasil 12l 1 42

Totaal 1177

Verzorging

WC-papier 1 32
    Handdoek 1 89
    Tandenborstel 1 9
    Tandpasta 1 74
    Nagelknipper 1 23
    Zeep Coghlans Camp Soap 1 81
    Oordopjes in doosje 1 4
    Plakkers 15 9
    Tape voor vingers, hielen, tenen,… 1 49
    Talkpoeder 1 49
    Imodium blister 1 2
    Dafalgan forte 1g blister 1 10
    Lippenbalsem 1 28
    Zonnecrême 1 68
    Deet 1 128
    Sea to Summit waterdichte zak Ultrasil 2l 1 22

Totaal 677

Materiaal

Zonnebril in zakje 1 27
    Landkaarten 2 133
    Black Diamond hoofdlamp met batterijen 1 91
    Reservebatterijen AAA 3 34
    Firesteel 1 27
    Zakmes 1 21
    Aansteker 1 11
    Touwtje 1 18
    Dukteep 1 46
    Karabiner 1 22
    Naaigerief 1 1
    Naamplaatje 1 13

Totaal 466

Documenten

ID 1 5
    BC 1 5
    CC 1 5
    Papieren bus/trein 1 20
    Sea to Summit waterdichte zak Ultrasil 1l 1 18
    Huissleutels 3 30

Totaal 83

Ontspanning

Fototoestel met batterij 1 198
    Reservebatterij 1 24
    Tasje fototoestel 1 60
    Stilo 1 7
    Boek 2 299
    MP-3 met oortjes 1 25
    Laderkabeltje MP-3 1 6

Totaal 641

Daarbij komt nog

Esbit 60x14gr 1 900
    Eten 1 8900
    Water 1l 1 1000

Totaal 10800

Niet in rugzak 2567

Rugzak 1580
    Slapen 2175
    Koken 812
    Slecht weer 1636
    Kleren ’s avonds 1177
    Verzorging 677
    Materiaal 466
    Documenten 83
    Ontspanning 641

Esbit 900
    Eten 8900
    Water 1l 1000

Basisgewicht rugzak: 9247
    Beginnen wandelen met: 20047

Sowieso zie ik zelf al een paar dingen (het trailrunners + sokken-systeem waarmee ik mis zat, het grondzeil (bibak of inner tegen muggen?), de firesteel waar ik niets mee zou kunnen doen, een lichtere esbit-brander,… Maar dat zijn kleinere dingen. Waar of hoe kan ik er honderden grammen, kilo’s, tonnen afkrijgen?

Dank!

WILLY VAN ITTERBEECK
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

Hallo Toon, mijn paklijst ivm met laatste trektocht, inc klimgordel en toebehoren, indien niet nodig gaat het gewicht erg naar beneden ,MVG Willy

Het is gekopieerd uit een exel-bestand, of het lukt ???

WILLY VAN ITTERBEECK
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

Het is blijkbaar niet gelukt, stuur me je e-mail adres en ik stuur het bestand door.

ankercafe@busmail.net

Heb je bericht gekregen via mijn mail-box, mijn antwoord met paklijst is teruggekomen.

MVG

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

indien budgettair haalbaar, zou ik de Jack Wolfskin windstopper 1 (580gr)  vervangen door 1 van de superlichte windshells uit bvb. deze lijst

je kunt ook je rugzak vervangen door een frameless exemplaar, dan gaat er ook nog eens 500-700 gram vanaf…

Abisko
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

9.30 zonder eten voor solo bepakking is normaal.

Je gaat de periode van de middernachtzon. Vorig jaar ben ik eens na middernacht aangekomen in Sarek en dan nog tent opgezet.  Dat is schemerdonker.  Laat die pillamp en batterijen.

Als je niet noordelijker dan Sarek/Ritsem gaat denk ik niet dat je die handschoenen, muts nodig hebt. Binnenland Scandinavie(weg van de Noorse kust) kan gerust 25C worden in de zomer. In de bergen van Sarek is het kun je misschien lichte sneeuw hebben(s’nachts), maar het blijft vrij warm.

Kopieer de pagina’ uit je wandelgids op a4 die je nodig hebt. Recto verso krijg je 4 pagina’s op 1 a4

Het noorden van Zweden is voornamelijk steengrond (moeras en veen niet meegeteld).  Heb je dat onderzeil voor je tent nodig ?

Bij regenweer had ik genoeg aan t-shirt + tnf regenjas. Met 20kg in Sarek moet je lichaam die warmte kwijt.

Herleid wat je nodig hebt tot het minimum en kijk dan wat je extra nodig hebt.

Vraagje: hoe krijg je 20kg in een 55 + 10?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Daar kunnen nog kilo’s bespaard worden Toon! Het is een kwestie van hoever je daarin wil gaan. Ik zal een hoop zaken opsommen waarbij sommige dingen waarschijnlijk te ver voor je zullen gaan. Dus het is maar advies waarmee je doet wat je wil natuurlijk.

Twee zaken kan je doen:

1) Overlopen welke items overbodig zijn en je thuis zou kunnen laten. Duidt eens aan voor jezelf in je lijst hoe vaak je elk item op je laatste tochten hebt gebruikt en denk eens na of je elk item dat je niet of slechts paar keer gebruikt hebt echt nodig hebt.

Volgende zaken zou ik voor mezelf al overbodig vinden:

– Zakdoek 15g

– Vodje 13g

– Hittereflector bodem 20g

– Nalgene flessen 269g > Weet niet waarvoor je die gebruikt. Ik zie het nut er in elk geval niet van in.

– Regenhoes rugzak 135g (zie discussie hieronder)

– WC papier 32g > Ja WC-papier is in principe een luxe item! Je kan leren natuurlijke middelen gebruiken.

– Nagelknipper 23g > Dat is een luxe item!

– Hoofdlamp & reservebatterijen 125g > In juni rond de poolcirkel niet nodig!

– Firesteel 27g > Ben je niet veel mee in combinatie met esbit als je geen vluchtig aanmaakmateriaal mee hebt zoals klein flesje ethanol, potje met drooglint uit de droogkast of watjes gedrenkt in vaseline.

– Huissleutels 30g > Kan je die niet bij iemand achterlaten bij vertrek?

2) Bekijk of je bepaalde items niet kunt vervangen door iets lichtere zonder daarbij betrouwbaarheid/duurzaamheid in het gedrang te brengen. Voor sommige items zou dit een investering betekenen, maar dat hoeft niet zo te zijn voor alles.

– Wandelgids/landkaarten > Heb je de wandelgids echt nodig? Indien je niet zonder kan, bekijk dan of het interessant zou kunnen zijn om de nodige passages te kopieren op papier zoals hierboven al is voorgesteld. Wat ik zelf vaak doe is landkaarten kopieren op A3 formaat recto verso, eventueel op een grotere schaal welke nog leesbaar en bruikbaar blijft. Eventuele passages uit de gids kan je ook zo op de achterkant van een kaart uitprinten.

– Ridgerest Solite 395g > Mijn Solite matje weegt ingekort met 1/3, randen afgerond afgeknipt en inkepingen langs de zijkanten erin gesneden voor de bevestiging van mijn quilt nog 238g. Mijn voeten rusten ’s nachts op mijn rugzak. Je kan altijd eens uitproberen of je deze wijze voor jezelf doenbaar vindt in combinatie met je quilt. Je matje zou ik proberen als koker in het hoofdvak van je rugzak mee te nemen ipv op je rugzak. Zo hoef je die spanriempjes niet mee te nemen en blijft je matje droog. Met een frameless rugzak is dit sowieso de gang van zaken, maar dat terzijde.

– Grondzeil 275g > Een plastiek folie of een paar vuilzakken zouden hiervoor ook dienst kunnen doen. Hierbij kan je onder 100g blijven voor je grondzeil. Die bivakzak (of inner net) tegen midges/muskieten ga je echt wel nodig hebben. Met een goede bivakzak/inner net kan je eventueel overwegen om een grondzeil compleet thuis te laten.

– Al je drybags zou ik vervangen door één grote voor je hoofdcompartiment van je rugzak. Zaken die wel nat mogen worden kan je nog in je andere vakken van je rugzak stoppen of daarvoor ziploc zakjes met dubbele sluiting gebruiken welke lichter zijn dan mini drybags. Zelf gebruikte ik op mijn thru-hike van de Cape Wrath trail vorig jaar zelfs een stevige vuilzak van 33g als rugzak liner en deed het verder zoals hierboven geschetst waarbij al mijn materiaal altijd perfect droog is gebleven. Je rugzak regenhoes kan je zo thuis laten.

– Esbitbrander 87g > Zou ik vervangen door zoiets (brandertje rechts in midden). Weegt slechts 1 à 2g! Dit kan je zelf in mekaar knutselen met titanium of (niet te dun) aluminium folie. Je esbit blokje gaat er ook wat zuiniger en efficienter door branden. Voor je pot ga je dan een systeem moeten bedenken om je pot op je windscherm te laten rusten. Dit kan door één of twee skewer stakes door je windscherm te steken. Lukt wel alleen als je pot niet te groot is.

– Kookpot/deksel/handvat 252g > Je hebt een relatief zware kookpot. Op termijn zou ik hier investeren in een lichte titanium kookpot (bijvoorbeeld van Evernew). Deze wegen grofweg slechts de helft van je huidige pot.

– Spanriempje kookpot 20g > Ik sluit mijn kookpot met shock cord en dat weegt 2g bij mij. Shock cord is heel handig om dingen mee af te sluiten, opgerold thermarest matje mee af te spannen, enz. Bestel een meter 2 of 3mm shock cord bij extremtextil.

– Tas 53g > Heb je dit echt nodig? Kan je kookpot of één van je nalgene flessen ook niet als tas dienst doen?

– Jack Wolfskin windstopper 580g > Zoals reeds vermeld zou ik dit inderdaad vervangen door een ultralight windshirt. Decathlon verkoopt er bijvoorbeeld ook zo één van rond 105g en relatief goedkoop.

– Handdoek 89g > Vroeger nam ik een doekje van 38x38cm mee van 19g als handdoek en dat volstond, maar gebruikte het nauwelijks of nooit. Wanneer ik me heb gewassen trek ik nu nat terug in mijn kledij en voel me al snel vanzelf weer droog. Of je hierin zover wil gaan als ik is natuurlijk ook maar de vraag. 🙂

– Tandpasta 74g > Die tandpasta tube kan zeker nog lichter. Ik heb een mini tube die ik handmatig vul voor elke tocht en vol weegt die ongeveer 15g. Op een lange tocht is die op het einde net leeg.

– Zeep Coghlans Camp Soap 81g > Echt zoveel zeep nodig?

– Esbit 60x14g > Ik breng dagelijks een 500ml water aan de kook en heb daar maar een half esbit blokje voor nodig. Stel dat jij 1L water dagelijks aan de kook brengt, dan zou ik met 900g esbit 2 maanden voort kunnen! Esbit blokjes kan je uitblazen en hergebruiken. Misschien ben je daar niet van op de hoogte? Ofwel ga je de efficientie van je kooksysteem eens moeten bekijken want ik begrijp niet waarom je zoveel esbit meeneemt. Ik vermoed dat je kookpot misschien ook niet de meest optimale is bij het gebruik van esbit. Als je gevriesdroogde maaltijden gebruikt, bedenk dat je ook minder kokend water kunt toevoegen dan aangeraden op de verpakking en je nadien nog met wat koud water kunt aanlengen waarbij je maaltijd meteen niet meer te heet is. Zo bespaar je ook nog wat verder op je brandstof.

Over je kledij en ontspanningsitems ga ik verder geen uitspraken doen vermits dit voor iedereen erg persoonsgebonden is. Juni is vaak in Lapland wel een erg wisselende maand. Het kan inderdaad 20-25°c worden zoals Abisko aanhaalt, maar je hebt evengoed nog invallen van koude arctische lucht waarbij het de hele dag regent en maar 5°c blijft rond 500m boven zeeniveau met sneeuwval boven 1000-1500m. Wat je daarbij nodig hebt aan kledij moet je voor jezelf maar uitmaken.

Alles opgeteld met al mijn extremere maatregelen erbij kom ik zo op een besparing uit van 2580g zonder dat je daarbij teveel grote investeringen zou maken. Als ik je baseweight uitreken zit je dan met al je ontspanningsitems erbij op 6124g.

Alle kleine items tesamen kunnen uiteindelijk wel degelijk een redelijk verschil gaan uitmaken en dan heb je nog geen grote items vervangen door lichtere zoals je rugzak, regenjas bijvoorbeeld. Maar zoals gezegd, je gaat hierin zover als je voor jezelf nog doenbaar vindt!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Aan je paklijst te zien komt het veelal nog op details aan maar ik had alvast twee bemerkingen:

– Je kledingsysteem kan efficiënter: je zit nu met twee vrij zware items nl. je windstopper en je donsjas. Mijn inziens vervang je dat best door twee lichtere exemplaren die je bij kou samen kan aandoen. Er zijn diverse opties. Ikzelf gebruik een woolpower 200 en windshell bij koudere dagen om te wandelen en heb een extra primaloft of lichte donsjas mee voor ’s avonds of tijdens pauzes erbovenop te dragen (en ten allen tijde droog houd). In het slechtste geval doe ik ook nog eens mijn regenjas aan. Ik ben nogal kouwelijk als ik geen inspanning doen. 1 laag thermisch ondergoed is al genoeg, je kan een muts gebruiken in plaats van een kap (of omgekeerd natuurlijk).

– Je kooksysteem: 900 gram aan esbitblokjes meenemen lijkt me erg veel. Ik ga er vanuit dat het over een lange tocht ging, maar vraag me af of een systeem met een heel minimalistische gasbrander en gasbidon dan niet lichter is (en aangenamer in gebruik). Maar ik kan dit niet hard maken.

Verder nog enkele kleine bemerkingen:

– Een trailstar voor één persoonsgebruik lijkt me wat veel. Eigenlijk zit jij met het slaapsysteem die wij voor 2 personen gebruiken (behalve dan dat we elk een bivakzak mee hebben van 200 gram i.p.v. het grondzeil).

– Je neemt inderdaad van die kleine dingen mee die ik zelf nooit zou meedoen (firesteel, naamplaatje, oordopjes, reservebatterijen) en een behoorlijk aantal riempjes.

– Verder zou ik nooit besparen op een lichte muts en een paar lichte handschoenen voor die erg koude momenten, die er in de bergen altijd kunnen zijn. Maar waterdicht hoeven die, mijn inziens, midden de zomer niet te zijn. Dat droogt heel snel.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Voor de mee-lezers, een tijdje terug publiceerden we twee artikels gerelateerd aan dit forumtopic:

dim3nsion
    Deelnemer
    Aantal berichten: 45

wow zo gedetailleerd met gewicht super ik weet dat allemaal zo niet, qua vuurtje mij draaisysteemtje vn 15g en bolletje heb ik genoeg mee 🙂 de rest matje heb je ook lichtere modellen 🙂 zal morgen es checken :))

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

dim3nsion
    binnen dit forum vooral niet besparen op de karakters die ervoor moeten zorgen dat we een leesbare tekst op ons netvlies geprojecteerd krijgen.

Verder vind ik dat Toon heel goed bezig is door zijn materiaal al te wegen en erbij stil wil staan of het ook anders kan.
    Na de toevoegingen van eerdere posters kan ik er niet zoveel aan bijdragen.
    Voor oplossoepen gebruik ik ook minder water dat ik aan de kook breng om dan ’ter afkoeling’ aan te vullen met koud water. Voor gevriesdroogde voedingen heb ik daar minder goede ervaringen mee omdat je toch een bepaalde hoeveelheid vocht nodig hebt om de pasta/rijst voldoende vocht te geven om op te slorpen. Te weinig water zorgt ook voor afkoeling tov de massa droogvoer zodat die toch niet altijd goed gaar geraakt. (waarbij gaar niet het goede woord is om uit te drukken wat ik bedoel.)

dim3nsion
    Deelnemer
    Aantal berichten: 45

hehe, sorry ben niet gewoon van schrijven. Mijn nederlands is niet te best :). Maar zal er rekening mee houden. Groet 😉

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Als ik het goed lees neem je 2 boeken mee van elk zo’n 300 gram. Dit zou je kunnen vervangen door een e-reader ( ik heb de kobo mini, 140 gram, batterijen gaan zo’n 3 a 4 weken mee bij elke dag 2 uur lezen). Volgens mij kost ie zo’n 60 euro mocht je dit ervoor uit willen geven.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Er is al veel opgemerkt over het teveel aan gewicht. Ik zou daaraan willen toevoegen dat het gewicht aan voedsel ook omlaag moet kunnen. Bijvoorbeeld door je tocht te splitsen in twee gedeelten, met de mogelijkheid ven herbevoorrading of een voedseldepot er tussenin.
    Er zijn ook dingen die ik mis. Ik heb in een aangrenzend gebied getrokken en ben daar een paar keer uitgegleden op gladde stenen bij beekdoorwadingen. Het gevolg was een paar behoorlijke schaafwonden waarvoor mijn 3 pleisters niet voldoende waren. Gelukkig had mijn tochtgenoot wel een paar meter Hansaplast bij zich, maar die was weer het ontsmettingsmiddel(jodium, sterilon enz.) vergeten.
    Wanneer je wondjes gaat verwaarlozen, heb je kans op acute bloedvergiftiging. En dan is het zaak om binnen een halve dag in het ziekenhuis te komen. Dan is het fijn als je een tochtgenoot hebt die het transport per helicopter kan regelen.
    Probeer dus ook een paar tabletjes Prednison mee te nemen, op dat spul wonnen ze vroeger ook de Tour de France.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Waw! Weer al eens een berg informatie gekregen van het HA-forum! Iedereen bedankt!

Hier kan ik nu mee aan de slag. Als ik het allemaal herlees, zijn er toch een paar zaken die weerkeren.

Het kooksysteem. Ik schakelde over op Esbit juist voor die vorige tocht. Ik kocht het standaard setje, stak een liter water in de frigo en testte de volgende dag het aantal blokjes dat ik nodig had om die liter aan de kook te krijgen. Ik rekende op 1,5l ’s ochtends en ’s avonds (voor de luxe van thee) en wat reserve en kwam zo op 5x14gr/dag. Ik had al wel een beetje een voorgevoel dat dit veel was -waarom zitten er niet meer in een verpakking?- maar ik kwam in vergelijking met mijn MSR Whisperlite op een 600gr minder uit, zowel op het begin als het einde van de tocht, dus ik nam een kilo Esbit mee… Hier zal ik in ieder geval gewicht op besparen, ook op het vuurtje zelf. Of schakel ik over op alcohol of iets anders? Ik begin er alvast een topic over.

Kleding. Die windstopper is blijkbaar te zwaar. Ook over de donzen jas, de muts, de handschoenen,… zijn er hier en daar twijfels. Vreemd genoeg begint niemand over de regenjas van 524gr, toch ook een zwaar item.

De waterdichte zakken. Het is niet de eerste keer dat ik lees over één grote waterdichte zak in de rugzak. Hierover heb ik twee vragen: als het regent wordt niet de inhoud, maar wel de rugzak nat. Hoeveel water houdt een rugzak vast? Ik begrijp nu ook dat het wat belachelijk is om een regenhoes te gebruiken en dan nog dingen apart in een waterdicht zakje te steken. In één van de twee heb je dan blijkbaar geen vertrouwen. Langs de andere kant, wordt bv. een slaapzak dan los in de rugzak gestort? Heb je niet nog zakjes nodig om je spullen toch een beetje georganiseerd te houden?

Zaken die ik deze keer sowieso zal thuis laten. Hoofdlamp en batterijen (de reservebatterijen gingen mee omdat mijn lamp de gewoonte had overdag de binnenkant van mijn rugzak te verlichten), wandelgids, de nalgene-flessen (die ik voornamelijk meenam om al mijn poedertjes geshaket te krijgen), de firesteel.

Zaken die ik sowieso niet thuis zal laten. WC-papier. 🙂

Een frameless rugzak komt er voorlopig niet. Ik kocht in september die Deuter Act Lite 50+10 en die zal nog even mee moeten. Niet dat het mij stoort. Hij zit me als gegoten. Het geheim om er 20kg in te krijgen was de 9kg eten heel compact te houden, denk ik, en matje en 1kg water hingen aan de buitenkant. Als hij echt vol zit, mag ik niet te snel door de bochten gaan, want dan zwenkt ie wel een beejte uit.
    Waar ik wel een beetje aan begin te twijfelen (ik durf het bijna niet te zeggen) is de trailstar. Debbie haar opmerking is terecht. Ergens in mijn achterhoofd speelt ook de gedachte dat een tarptent misschien handiger is in muskietenland. Maar dat heb ik niet luidop gezegd. Later misschien.

In ieder geval… Als ik het zelf zo snel even inschatte, kwam ik niet op Joery zijn Spartaanse besparing van 2600gr, maar toch rond de 2000gr, wat bijna drie dagen eten is. Dat is al heel mooi. Nogmaals bedankt iedereen. Ik ga er zoals gezegd mee aan de slag en hou jullie op de hoogte. Verse ideeën (zoals de e-reader) blijven altijd welkom.

Groet!

Debbie
    Sleutelbeheerder

De regenjas kan inderdaad lichter, heb eens gecheckt wat er op mijn lijstje staat en mijn 3-laagse GTX-jas weegt 372 gram. Als je dan nog voor een 2,5-laagse jas zou gaan, kan daar misschien nog wat van af.

De MSR Whisperlite is verre van een compacte brander, hé. Voor éénpersoonsgebruik zou ik altijd voor een brander kiezen die je bovenop de gastank schroeft, en er bestaan daar hele kleine versies van.

Ik gebruik ook 1 waterdichte tas in mijn rugzak. Na een regenbui droogt de rugzak heel snel. Als je uiteraard in superslecht weer terechtkomt (dagenlang, voortdurend gietende regen) en je waterdichte tas is niet meer van de jongste, dan kan het zijn dat er een laagje water beneden in je rugzak staat. Nu, de kans zit erin dat je dat met een regenhoes ook voor hebt. Ik steek binnen die ene waterdichte tas alles in plastiek zakken.

Enne, ik neem ook altijd WC-papier mee. Dat is toch net iets efficiënter. 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.