HOME FORUM Tussen pot en pint Gevonden gewei…meenemen?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

In juni 2015 ga ik een 8 daagse tochten maken over de Hardangervidda. Mocht ik daar een gewei vinden is het dan wettelijk toegestaan deze dan mee te nemen naar Nederland? Ik kan me voorstellen dat ik dan toch tegen wat regels aan loop…iemand hier meer kennis over?

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Ligt eraan. Ben je met de wagen? In de koffer steken en naar huis rijden.
    Als je met het vliegtuig bent dan mag dat niet in de handbagage wegens te puntig en te groot. Je zal het dus in de valies moeten steken. Daar moet het in kunnen. Of je checkt het in in een 2e valies. Kan zijn dat je ervoor moet bijbetalen.
    Of je verpakt het in een doos en stuurt het op met de post naar huis.

Ik weet wel niet of je het over de grens mag nemen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Voor Zweden hadden we geen enkel probleem om tal van geweien in de rugzak te steken.
    We hebben het wel gevraagd bij het inchecken omdat er een omwille van de omvang langs de buitenkant gehangen moest worden.
    Met karton en flink wat tape hadden we wel de punten afgeschermd.
    Ik ga ervan uit dat dit ook zo voor Noorwegen zal zijn.
    Hebben ze bezwaar dan heb je het gewei voor niets zitten mee te sleuren maar verder zal er geen gevolgen hebben.

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Geen idee wat de specifieke vraag betreft, ben in juni 2014 op Hardangervidda – naast veel zon & sneeuw – weliswaar heel wat rendieren tegengekomen, maar geen losliggende geweien.

Zie:

Foto’s: https://www.flickr.com/photos/filip_claeys/sets/72157649463658897/

Verslag: https://filiphaclaeys.wordpress.com/norway-2014-hardangervidda/

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Indertijd heb ik heel wat gewei in de Saltfjellet zien liggen. Het landschap is daar, ook midden in de zomer, bijzonder leeg. Ik denk dat hierin dan ook het probleem ligt, Hardangervidda is nu eenmaal een must voor vele toeristen en daarvan zullen weer velen een gewei willen meenemen.
    Persoonlijk zou ik dat niet willen, een gewei hoort in de natuur thuis. Tenzij natuurlijk je ego dicteert om zoiets thuis aan de wand te hangen.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Internationale wetgeving (het CITES verdrag) verbiedt handel en wandel van (delen van) bedreigde diersoorten. Voor soorten en meer info zie: https://mijn.rvo.nl/cites-soorten-in-nederland-en-de-eu

Het rendier is geen bedreigde soort en wordt in Europa vooral gehouden in half-gedomesticeerde herden. Van bedreiging is dus geen sprake. Aangezien geweien en stangen jaarlijks op natuurlijke wijze worden afgeworpen kan je het als een afvalproduct zien. Voor het bemachtigen hiervan schaad je geen dieren. Natuurlijk kunnen de alarmbellen van een douanier afgaan bij het zien van een dierlijk product. Je zult hem of haar er dan van moeten overtuigen dat het niet in strijd is met het CITES verdrag.

Over het meezeulen van een groot mannetjesgewei moet je je meer zorgen maken 😉

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Wij hebben ooit eens een gewei meegenomen in de rugzak. Geen enkel probleem ondervonden op de luchthavens. Het hangt nog steeds als een mooi aandenken aan onze garage en roept leuke herinneringen op.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.