HOME FORUM Materiaal en techniek Gevoerde wandelbroek

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Dag forum

Ik wandel op dit moment van Maastricht naar Aken met overnachting in De Veurs (jeugdherberg Voeren). t Is maar dat ge t weet.

Ik dacht: ik ga mijn zomerwandelbroek niet aandoen. want als zr veel wind is, wordt dat een koude wandeling. tegelijk vind ik het nog te warm voor lang en thermisch ondergoed.

Vraag. wat dragen jullie op een moment als dit? een winddichte broek misschien?

Dank

Johan

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ha Johan,

Ik draag zelf te pas en te onpas Fjallraven broeken, eigenlijk vooral om de pasvorm. Door de stevige stof van Fjallraven is het redelijk winddicht.

Als je een (te) lichte broek aan hebt voor de omstandigheden is een regenbroek ook lekker winddicht. Ik neem aan dat je die bij je hebt met dit weer? ๐Ÿ˜‰

Wandel ze ๐Ÿ™‚

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Net terug uit de Kempen. Nu draag ik nog een gewone stretchwandelbroek, die is nog altijd warm genoeg. In winters weer gaat een schoellerbroek aan. Vooral het bovenlichaam wordt in dit weer warmer aangekleed met thermisch ondergoed, een fleece, ev. regenjas bij veel wind en een muts.

JohanP
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Okay bedankt

Morgen naar de Kalmthoutse Heide – het wordt de regenbroek!

Johan

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

@JohanP

heb jij daar al lange tijd met gewandeld want ik vind die persoonlijk te zweterig om zo met te wandelen ?

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik wandel anders veel met alleen mijn regenbroek, vind ze prettig zitten en van zweten heb ik geen last (moet nu ook wel zeggen dat ik niet het zwaar transpirerende type ben ๐Ÿ™‚ ).

Is wel een deftige broek die goed ademt, als ik zo een fietsregenpak aantrek is het ook kletsnat vanbinnen.

Woubeir
    Deelnemer

Los van hoe zweterig die broek is, een ademende regenbroek werkt pas goed door de DWR. En als je die gaat gebruiken als wandelbroek, gaat die DWR-laag sneller/makkelijker verslijten en bij een regenbui, dus op het moment dat je die broek nodig kan hebben, is het ademend vermogen grotendeels/volledig weg.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Tot op heden heb ik daar nog geen last van gehad maar er zit wel iets in. Doe ze ook niet constant aan, enkel bij regen of twijfelgevallen, neerslag of niet. Liever dan twee broeken mee te zeulen. Voor de waterafstootlaag zet ik er jaarlijks wel eens een nikwax product op. Tot nu toe geen problemen en een aangename wandelervaring met mijn regenbroek. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring.

Woubeir
    Deelnemer

@caersbart

Ik vrees dat 1 keer per jaar wel eens niet genoeg zou kunnen zijn ๐Ÿ™‚ Uit onderzoek is namelijk gebleken dat zelf al na een km of 50-75 die DWR-laag vaak niet echt meer werkt.

Over 2 broeken die mee zouden moeten: mijn regenbroek gaat zelden mee; alleen op meerweekse tochten eigenlijk. Bij dagwandelingen op (korte) meerdaagsen eigenlijk nooit. Ja, daardoor kan mijn normale wandelbroek nat worden, maar 1) zolang ik het niet koud krijg, is dat geen probleem en 2) die droogt snel.

bjodes
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 56

Hey,

Je hebt idd een paar opties.

bvb een dun thermisch ondergoed kan helpen tegen de koude maar beter is het de wind tegen te houden door een broek met een dichter geweven stof.

In koude omstandigheden ga ik ook eerder naar een Schoeller broek of naar m’n Lundhags broek.

Als het nog kouder (lees dan moet het al vriezen) is dan ga ik voor een softshell broek.

Wat voor mij vooral belangrijk is dat mijn bovenlichaam warm heeft, het al dan niet hebben van koude benen maakt niet zoveel uit voor mij.

Zelf ook geen fan van regenbroeken, das enkel als het niet anders kan. Ik ben iemand die niet snel koud krijgt en al eens wat durft te zweten. Plus die durven ook al aan de fragielere kant zijn dus ook al een persoonlijk nadeel.

Als tussenoplossing durf ik wel eens ย ademende gamachen te gebruiken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.