HOME FORUM Materiaal en techniek Getten voor trailrunners

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Hallo allemaal,

Ik ben al enkele jaren op zoek naar de ‘ideale’ getten/gamashen om te gebruiken met trailrunners. Wat ik reeds heb geprobeerd komt niet laag genoeg, is niet slijtvast of komt los. Ik wil ze gebruiken voornamelijk in dichte onderbegroeiing en op puinhellingen.

Welke raden jullie aan? Functionaliteit en stevigheid zijn belangrijkste criteria; waterdichtheid of ademend vermogen zijn minder belangrijk.

Bedankt!

Willem

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Zelf nog geen ervaring mee, maar wel al veel goed gelezen over Dirty Girl gaiters. Misschien is dat iets?

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Zouden deze kunnen passen? Zie: http://eu.berghaus.com/yetiextrem-pro-gore-tex-gaiters/421338.html?dwvar_421338_color=MJ1#q=gaiters&start=4 … die ‘overkappen’ quasi de ganse schoen. Of zouden ze omhoogschieten omdat je geen stijgijzervaste zool hebt?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Ik ben daar ook nog niet uit en ik merk bij mezelf dat ik ze meer en meer thuis laat.
    Heb me wel eens een stel gemaakt uit cordura 500 iets zoals de dirty girl gaiters.
    Grootste probleem op langere termijn is dat de velcro op de hiel op de duur vol met stukjes gras komt te zitten en ze alsmaar minder goed gaan kleven (en je toch nog kleine stukjes natuur zit weg te plukken/wat je anders toch ook doet als je zonder getten loopt.
    Trap je al eens met de achterkant van de schoen over iets heen dan geraakt de get gemakkelijk los
    zeker omdat er geen riem langs de onderkant is geplaatst doe de get laag houdt.
    Ander zwak punt is dat de verlijming van de velcro op de schoen goed moet gebeuren.
    Ik zie dan ontwerpen waar er een simpele elastiek is geplaatst langs de onderkant maar dan ben je weer verplicht om reserve elastiek mee te nemen omdat die toch geen lang leven hebben.
    Daar zijn wel zwaardere uitvoeringen.
    De ideale get zou best geen binding hebben die langs de zool van de voet doorloopt naar de ander kant.
    Niet geprobeerd of het zou kunnen werken maar een volgend idee lijkt een alternatief te kunnen zijn.
    http://cache.backpackinglight.com/backpackinglight/user_uploads/1372528998_84041.jpg
    Soms heb ik wel eens de gedachte gehad om van een oud stel dikke sokken de voet af te knippen en ze over de te dragen sokken te schuiven om zo de overgang extra af te dichten zodat er minder vuil in de “spleet” tussen sok en schoen komt. Dit nog niet uitgeprobeerd.
    Heb je volgend artikel al eens kunnen doornemen?
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/rietveld-ul-gaiters-sotmr.html#.VGcqWMlOlcQ

aanvulling:
    geef hieronder de favoriet voor Rietveld
    “Overall, my favorite gaiters in the group are the Mountain Hardwear Scree and the Montbell Stretch Semi-Long Spats. The MH Scree Gaiter performs well without an underfoot cord; however if I want an underfoot cord I can add one, using one of the modifications pictured above. The Montbell Spats protect the underfoot cord in a durable tube to minimize wear problems. Both gaiters are made of very durable stretch fabric that stays in place, and the tops don’t sag in use.”

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Deze zien er wel interessant uit. Geen binding onderaan de zool.

Ik gebruik de Montane Trailblazer Gaiter; erg licht en behoorlijk duurzaam. Alleen die binding… time will tell.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134
    veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik heb een paar INOV 8 DEBRIS GAITER. Heb ze nog maar 2 keer gedragen maar lijken me wel redelijk robuust. Ze sluiten in elk geval mooi aan en dragen makkelijk.

Yves
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Ik wil hier niet negatief klinken, maar de Inov8 Debris Gaiter zou ik eerder mijden. De dubbele laag stof neemt erg veel water op en droogt daardoor traag. De elastiekjes langs de onderkant knapten bij mijn exemplaar al na een paar kilometer doormidden en de merinowollen rand aan de bovenkant wordt na een paar wasbeurten ruw en stug. Ze zijn wel relatief stevig, maar dat komt vooral door de dubbelgevouwen stof. In die buitenste laag zitten bij mij alleszins al een paar gaten. Ze reiken ook maar tot net boven mijn enkelgewricht, komen niet laag genoeg en zitten redelijk krap (ik heb schoenmaat 44).

De elastiekjes zijn bevestigd met een velcro lusje en kan je dus makkelijk vervangen, maar naar mijn ervaring gaat alles behalve kevlartouw en dik prusiktouw vroeg of laat kapot. Ik maak de getten nu vast met een strookje velcro op de hiel van mijn schoen, zoals Ivo hierboven al aanhaalde.

Ik ben dus ook dringend op zoek naar iets beters 🙂

Die Dirty Girl Gaiters zien er even kwetsbaar uit als de tientallen andere ‘loopschoengetten’ op de markt.

Outdoor Research maakt blijkbaar wel een paar robuuste lage getten: Bugout Gaiters, Rocky Mountain Low Gaiters en Flex-Tex Gaiters.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

+1 Inov8 debris gaiter. De dubbele stoflaag neemt uiteraard meer water op, maar zorgt meteen ook voor stevigheid (er zitten bij mij inmiddels al enkele gaten in de buitenlaag, maar de getten zullen nog wel even meegaan).

Ik heb twee vijzen geboord in mijn zolen, telkens aan de buitenzijde  (dus 1 vijs per schoen). De elastiek wordt daaraan bevestigd, dus zonder onder de zool te gaan, wat de duurzaamheid uiteraard bestendigt. Wel neem ik alsnog reserve-elastieken mee, want vroeg of laat springt de elastiek hoe dan ook.

Misschien wil Veerle haar paar wel van de hand doen voor een democratische prijs?

Geen ervaring met Dirty Girl Gaiters (lijkt m.i. moeilijk om er vanuit Europa aan te geraken zonder disproportionele douane(afwikkelings)kosten. Maar over de plas staan we wel hoog aangeschreven.

PS: heel jaloers op die geplande Nieuw Zeeland trip van jou

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! De versies met een elastiek onder de zool lijken me inderdaad niet geschikt voor langere tochten, vooral omdat ik ook erg veel op puin verwacht te wandelen. De oplossing met de vijs in de zool kende ik niet, maar lijkt wel het overwegen waard.

Veel van de hier genoemde modellen inderdaad jammer dat ze van over de plas moeten komen. Ik heb ze ook al op redelijk korte termijn nodig (ca. 3 weken).

Veerle, zie jij het zitten om zaterdag je Debris Gaiters eens mee te nemen?

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ik ga ze niet van de hand doen 🙂 maar wil ze zaterdag wel meebrengen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Naar mijn ervaring en mening zijn de lagere getten uit rekbare stof de betere zoals er hier al een aantal zijn vernoemd. Deze sluiten het beste aan op trailrunners. Als je veel en zwaar zou gaan bushwhacken zullen lagere getten anderzijds wel een compromis worden. Zelf draag ik ook al jaren Inov8 Debris gaiters en kan daar weinig negatiefs over vertellen. Bij mij sluiten ze perfect aan op mijn trailrunners en is de rek zo groot dat ze zelfs goed op de schoen blijven zitten zonder bevestiging onder de zool.

Dirty Girl Gaiters zijn wegwerp getten. Er bestaan veel betere gelijkaardige alternatieven als je die richting wil uitgaan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.