HOME FORUM Wandelgebieden Gebied voor sneeuwschoentocht in Noorwegen of Zweden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Kan er iemand een wandelgebied aanraden in Noorwegen/Zweden dat goed bereikbaar is met het openbaar vervoer… Wij zouden graag in de periode rond maart/april willen gaan. Ik kom enkele verslagen van Dovrefjell tegen maar aangezien we er september pas zijn geweest willen we toch wel een ander gebied aandoen… We willen liefst van treinstation naar treinstation wandelen. Of een mooie luswandeling mag ook altijd. Het is de bedoeling om een 7-tal dagen te gaan stappen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Mag het wild zijn, of had je een huttentocht in gedachten?

Kasper
    Deelnemer

We hadden in gedachten om met de tent te gaan πŸ˜‰ we hebben een degelijke tent dus waarom niet. Kan je iets aanraden?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Midden maart gaan we naar Sarek.
    We baseren ons op een tocht die Steve er heeft gelopen.

Een mogelijke etappe indeling vind je ook op
    http://www.positionjokkmokk.se/eng/default.asp?UID=328&menu_item=1
    Nu ben ik er recent ook geweest maar zo in de winter zal het toch een totaal andere ervaring zijn terwijl ik me dan een stuk veiliger voel omdat ik het terrein al wat ken.
    Heen en terug zal het toch twee dagen langer reizen zijn dan richting Dovrefjell.
    Niet van station naar station maar van bushalte naar bushalte.
    Daar zijn ook wat kortere tochten mogelijk.
    Mooie foto’s heb je trouwens afgeleverd van jullie tocht in Dovrefjell

Kasper
    Deelnemer

Merci Ivo πŸ˜‰ het was ook het perfecte weer om te fotograferen.

Wij gaan in augustus/september naar Sarek. Het lijkt me nu misschien wat hoog gegrepen om hier al naar toe te trekken in de winter. We hebben wel al zitten denken aan een stuk van de Kungsleden of een tocht in de buurt van Abisko.

Mag ik eens nieuwsgierig zijn, welke tent nemen jullie mee?

Groeten
    Kasper

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je vindt heel wat ideeΓ«n in dit overzicht: https://forum.hikingadvisor.be/2013/11/09/bestemmingen-voor-ervaren-winterhikers/. En er staan ook reisverslagen bij.
    Zelfs in een streek die je kent, zal het gevoel helemaal anders zijn omdat alles onder een dikke sneeuwlaag bedekt is. Je hoeft je dus niet perse tegen te houden om terug te gaan naar een streek die je al in de zomer kent. Ik ken er die van Rondane doorgetrokken zijn naar Dovrefjell. Deze streken zijn erg gemakkelijk bereikbaar.

steve
    Sleutelbeheerder

Een mooie inleiding op het hoge Noorden is van Abisko naar Nikkaluokta langs de in de winter met kruisen gemarkeerde Kungsleden. Perfect te doen in een week. Dat is van Abisko station tot Nikkaluokta bushalte (en zo rechtstreeks terug naar Kiruna station).

Kun je perfect eigen etappes indelen en overal kamperen. Als het echt stormachtig wordt, kun je uitwijken naar een hut. En een sauna πŸ™‚

Zeer mooie tocht.

Qua tent neem je best een vierseizoenstent (geodetische vorm tegen de steeds veranderende windrichting) met een binnen- en buitenlaag en stevige, gekruiste tentstokken en flappen die je onder de sneeuw kunt graven.

Kasper
    Deelnemer

@ Debbie
    Ja het landschap zal er wel totaal anders uitzien maar liefst had in toch wel eens ander gebied aandoen.

@ Steve
    Ik ga me de route eens bekijken maar de regio klinkt ons al goed. Zou een Hilleberg Nammatj 3 ook niet gaan deze hebben we namelijk. En deze is sinds we onze trailstar hebben niet meer gebruikt geweest. Wat toch wel zonde is van zo een goede tent denk ik hè. En het is toch een vier seizoenstent. We meende gewoon muurtje rond de tent te maken :).

steve
    Sleutelbeheerder

Nammatj will do the drill for sure! Idd wat sneeuw rondomrond ophopen. Gaan met die banaan!

Kasper
    Deelnemer

OkΓ© we hebben beslist zojuist dat wordt hem πŸ˜‰
    Deze is perfect doenbaar voor ons πŸ™‚
    En dan zal de Nammatj content zijn dan wordt hij ook nog is gebruikt.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een filmpje dat afgelopen weekend getoond is. Kwestie van in de sfeer te komen:

Kasper
    Deelnemer

We kunnen al niet meer wachten tot in maart πŸ™‚ Is dit de Kungsleden?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ja

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Zelf neem ik de Soulo kloon mee die ik aan het bouwen ben.
    Tunneltenten zijn goede tenten voor dergelijke tochten.
    Er circuleert een copy van deel een
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/tunnel_tents_part1.html
    op internet
    (google op Tunnel Tents Tutorial and State of the Market Report)

Kasper
    Deelnemer

Lijkt jullie de route die Steve voorstelde lawinevrij genoeg. Op het vlak van lawinekunde hebben we namelijk nog niet teveel ervaring. We willen een cursus gaan volgen volgend jaar.
    En zou het nodig zijn om lawinepieper en sonde mee te nemen of gaat dit overbodig gaan zijn?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.