HOME FORUM Materiaal en techniek Gasbrander in Noorwegen

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo allemaal!

Een vriend en ik vertrekken binnenkort naar Noorwegen. We gaan trekken op de Hardangervidda.

Ik heb al veel informatie gevonden op dit forum, maar een enkele vraag bleef onbeantwoord!

We hebben een probleem omtrent onze gasbrander. Ik heb een campinggaz bekken, maar aangezien je geen gascartouches mag meenemen op het vliegtuig zitten we zonder gas.

Ons vliegtuig komt aan om 12u35 in Gardermoen en onze trein vertrekt daar om 14u45. Tijden het opzoeken hebben we gemerkt dat er daar weinig tot geen mogelijkheid is om gas/kookstellen aan te kopen.

In Olso zelf dan weer wel, maar we hebben maar 19 minuten voor onze volgende trein daar vertrekt naar Finse. We komen daar aan omstreeks 19u30. Over aankoopmogelijkheden in Finse zelf hebben we niet veel gevonden.

Dus mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring met aanschaffing van gascartouchen in Finse/Noorwegen. Of heeft iemand alternatieven om water op te warmen?

Groeten

Sanderos

Yves
    Deelnemer
    Aantal berichten: 13

Campingaz-cartouches zijn vrijwel nergens verkrijgbaar in Noorwegen, dus ik vrees dat je een nieuwe brander zal moeten kopen. Bijna alle andere gasbranders op de markt werken immers met schroefdraadcartouches (bvb. van Primus, Coleman of MSR). Deze kan je meestal vlot verkrijgen in alle Noorse buitensportzaken en sommige tankstations. Een goed alternatief is een alcoholbrander. Die kan je eventueel zelf maken uit een drankblikje (instructies hierhier, of hier). Hier vind je nog wat meer informatie over alcoholbranders. Brandalcohol is in Noorwegen in vrijwel elk tankstation of doe-het-zelf-zaak verkrijgbaar onder de naam “rod-sprit” en ziet er ongeveer zo uit. Als de verschillende brandstofnamen wat verwarrend worden, kan je hier eens kijken.

Plaatsen waar je gas en/of brandalcohol kan kopen:

• In Finsehytta (de DNT-hut van Finse, vlak naast het station) zit een klein winkeltje, waar ze normaal gezien ook gas en alcohol verkopen. De hut is nog bemand t.e.m. 20 september, dus ik vermoed dat de winkel ook nog tot dan open is. Hier vind je hun contactgegevens, als je zeker wil zijn.
    • Op de luchthaven van Gardermoen hebben ze regelmatig (half lege) achtergelaten gascartouches bij het informatieloket, naast de hoofdingang. Je mag ze daar gratis meenemen, maar wellicht hebben ze er niet altijd op voorraad.
    • In het tankstation (Statoil) op de grote parking, net voor de ingang van de luchthaven, hebben ze zeker rod-sprit en vermoedelijk ook gascartouches. Als ze daar zijn uitverkocht, kan je nog het tankstation aan de uitrit van de parking proberen.
    • In het stationsgebouw van Oslo zit een sportwinkel van de keten G-Sport, waar ze sowieso gas en brandalcohol hebben. De trein van Gardermoen naar Oslo is echter vrij duur, dus ik zou eerst de andere opties proberen. Op de grote baan, net ten noorden van het station, is er alleszins ook nog een tankstation.

Veel succes en goeie reis.

Sanderos
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Beste Yves

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! We gaan voor alcoholbranders die we zelf fabriceren, maar nemen ons bekken mee en polsen eens eerst op de luchthaven (je weet maar nooit!).

Cheers!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.