HOME FORUM Wandelgebieden Franse Pyreneeën GR10 Lescun-Gavarnie

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Hallo allemaal,

In september (start op 9/9) zou ik samen met een vriend een stuk van de Franse Pyreneeën willen verkennen. We dachten aan een stuk van de GR10 (tussen Lescun en Gavarnie), geïnspireerd door dit reisverslag: https://www.oppad.nl/?bestemming=gr10-franse-pyreneeen-praktische-informatie, maar nog open voor discussie, afhankelijk van jullie antwoorden ;-).

We zitten met ‘enkele’ vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen?
    – Openbaar vervoer: we zouden met de auto tot in Pau rijden en dan met het openbaar vervoer naar Lescun en terug naar Pau vanuit Gavarnie. Lukt dit vlot?
    Zijn er eventueel betere opties?
    Is er bijvoorbeeld een ander vertrekpunt dat met de auto te bereiken is en waar we ook terug naartoe geraken met het openbaar vervoer van op het eindpunt?
    Stel dat we het halfweg ergens gehad hebben (je weet nooit) zijn er dan opties om met openbaar vervoer terug naar Pau (of ons vertrekpunt) te geraken? Bvb.: vanuit Gourette, Arrens-Marsous, Estaing?

– Overnachten: in welke mate moet je de gîtes/refuges op voorhand reserveren vanaf 9/9?
    We willen niet graag veel op voorhand reserveren omdat we dan ook verplicht zijn om bepaalde etappes op bepaalde tijdstippen te stappen.
    En hoe zit het met de cabanes? (is https://www.pyrenees-refuges.com/#8/42.446/0.360 een betrouwbare bron? Of beter http://www.refuges.info/?)
    Zijn dat goede opties voor overnachten en kan je daar op rekenen om dan geen tent mee te nemen?
    Maken de herders zelf nog gebruik van de cabanes rond dat tijdstip (9/9 en later)? Met andere woorden: wanneer loopt de ‘période pastorale’ af?
    Is het een mogelijkheid om op dat parcours elke nacht in een cabane te slapen?
    Heeft iemand van jullie dit al gedaan? Of nemen jullie toch nog steeds een tent mee?
    Heeft een cabane water in de buurt? Of niet noodzakelijk?

– Als we niet zouden opteren voor een trektocht maar eerder voor dagtochten vanuit een dorp op de route: welke hoogtepunten zijn met dagtochten vanuit de bewoonde wereld te bereiken?
    Weten jullie hier meer over? Of leent het parcours tussen Lescun en Gavarnie zich niet erg voor deze aanpak?

Mijn excuses voor de vele vragen, het werden er meer dan oorspronkelijk bedoeld.

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!
    Sportieve groeten,
    Michiel

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Dag Michiel,

Pyreneeën te voet is 10j geleden voor mij jammer genoeg, effe mijn excelleke open gedaan.  Wij deden toen HRP, af en toe stukje GR10 vermoedelijk; maar Lescun-Gavarnie zat er in; dus ik kan toch enkele vragen beantwoorden.

Start: wij zijn gestart op col Bagargui; dat was vanuit Pau trein naar Oloron (daar gas gekocht), en dan ne keer of vijf gelift.  Lescun is zeker makkelijker bereikbaar.

Finish: Van Gavarnie bus naar Luz St Sauveur en daar bus naar Tarbes (onderweg halte Lourdes).  Daags erna met trein dan naar Pau.

Tussentijds uitstappen langs Franse kant; ik geloof dat je via Cauterets ook zeker weg moet kunnen geraken.

Wij hebben twee keer in zo’n orri geslapen; cabane de cailliou de Soques en dag erna cabane Doumblas.  Beide keren water nabij hutje, zeker die Doumblas was zalige plaats.

Ik werkte met refuges.com in verleden maar nog niet in de tijd van onze Pyreneeënreis, dus daar kan ik niets van zeggen.  In andere gebieden was de info in ieder geval wel accuraat.

Als je de echte refuges wil vermijden zou ik toch tent meepakken voor zekerheid.  Als je dan aan cabane uitkomt waar je niet in kan liggen maar je wil ook niet verder trekken; dan kan je toch daar je tent zetten.

Michiel7
    Deelnemer

Hoi Jef,

Bedankt dat je even de tijd wou nemen om in je 10 jaar oude excel te duiken :-).
    Merci voor deze nuttige info!
    Ik onthou alvast dat ‘uitstappen’ wel moet lukken. Ook bedankt voor de tips voor de cabanes, ik bekijk het zeker verder.
    Ik had inderdaad al een vermoeden dat je sowieso toch nog een tent moet meenemen just in case, bedankt voor de bevestiging.

groeten,

Michiel

eva_bogaerts
    Deelnemer

Hoi Michiel,

Ik ga die periode ook gaan trekken daar en vroeg me af of je al antwoord hebt gevonden op je andere vragen. Heb ongeveer dezelfde :).

Ik vraag me vooral af of er veel bronnen zijn waar je water kan bijvullen.

Groetjes,

Eva

Michiel7
    Deelnemer

Hoi Eva,

neen nog niet meteen.
    Waterpunten staan wel aangeduid op refuges.info.
    Ik denk dat ik het wat ga loslaten en ter plekke zal zien hoe het zit 😉

Alvast een goede reis!
    groeten,
    Michiel

eva_bogaerts
    Deelnemer

Aha ideaal :). Bedankt!

Ik zou in 5 dagen stappen van Gabas naar Gavarnie. Volgens volgende site moet dat haalbaar zijn:

(eerste 5 dagen van de lijst)

Er staan ook een aantal slaapgelegenheden bij :).

In het weekend van 7 september vertrek ik richting de Pyreneeën, waarschijnlijk vrijdagavond of zaterdagmorgen. Als er geen beter alternatief is, zou ik ook de auto nemen. Als jullie nog gezelschap zoeken om de kosten te delen en ook dat weekend vertrekken, zou ik het wel zien zitten om mee te reizen met de auto tot in Pau :). Zeker geen probleem als dat niets voor jullie is! (Indien wel kan je me bereiken op 0498132838)

Alleszins een goede reis gewenst!

Groetjes,

Eva

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.