HOME FORUM Materiaal en techniek Fototoestel

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

Ik ga in Mei de WHW wandelen met mijn zoon en ik zou natuurlijk graag de nodige foto’s nemen en filmpjes maken om nadien aan het thuisfront te tonen. Ik heb een kleinbeeld camera, maar die weegt wel wat en is niet echt geschikt om mee te zeulen. Ik had dan gedacht aan mijn smartphone, deze heeft een redelijk goede camera en neemt vrij mooie foto’s. Maar kan je op de campings langsheen de WHW apparaten opladen? Ik heb al wel een power bank van 15.000mAh aangeschaft. Daar kan ik hem al een drie a vier keer mee opladen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft wat tips?

Groeten,

Filip

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik heb mijn telefoon heel regelmatig kunnen opladen. Of op een camping, of in een Pub waar we onderweg even iets gingen drinken,… . Er zijn natuurlijk delen waar je wel even niets tegenkomt maar je GSM gaat natuurlijk ook wel even mee. Zelf ook alle foto’s met mijn iphone getrokken en met die foto’s een fotoboek gemaakt. Dus dat was geen probleem. Je kan ook altijd overwegen een powerbank aan te schaffen, kosten niet veel en met een deftig model kan je toch wel twee keer je telefoon opladen. Is natuurlijk ook gewicht 🙂

Mijn advies is om je daar geen zorgen over te maken, opladen zal geen probleem zijn.

Claeske
    Deelnemer

Bart, nog één vraag. Kan je dan bv. op een camping je smartphone in bewaring geven tijdens het opladen?

caersbart
    Sleutelbeheerder

Tja, ik kan natuurlijk niet voor elke camping spreken maar ik heb het dikwijls gevraagd en dat was geen probleem. Staan ook regelmatig van die hobbit huts op de camping, dan vroeg ik weleens aan andere wandelaars of ik mijn GSM mocht insteken. Wij gingen ook regelamatig eens een koffie (of guiness) drinken of een engels ontbijt eten en dan zocht ik gewoon een tafeltje bij een stopcontact… Met een beetje creativiteit lukte het prima om mijn batterij opegeladen te houden.

Dit is ook nog een oplossing… maar  Schotland is nu niet het meest zonnige land. Ik zou er vereleden jaar niet veel aan gehad hebben (al hadden we twee van de zeven dagen schitterend weer, dus misschien toch ). 🙂

https://nl.waka-waka.com/store/catalogue/wakawaka-power_23/

Claeske
    Deelnemer

Die wakawaka charger is precies wel een goed product. Maar zoals je zegt, misschien niet zo bruikbaar in Schotland.

Die hobbit hutten op campings waarvan je spreekt, moet je die best vooraf reserveren? ( Ik had in je verslag gelezen dat die best wel goed ingericht zijn ) 🙂

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Een compact toestel met een wat grotere sensor gaat goede foto’s maken. Even zwaar zijn als de power bank die je meezeult en op zijn eigen batterij, of 1 extra batterij, de hele tocht kunnen uitdoen.
    Je smartphone gaat batterij zuipen omdat er op verschillende stukken slechte ontvangst is. Dus je gsm antenne moet op volle sterkte werken om signaal te hebben.
    Als je die smartphone afzet en maar enkele malen per dag opzet om de nodige dingen te checken ga je ook met 1 batterij lading zeer ver komen. Maar als je foto’s wil trekken met dat ding moet het constant aan staan. En dus staan te verbruiken.

caersbart
    Sleutelbeheerder

Wij hebben drie keer in de tent geslapen. De bedoeling was vier keer maar wij hadden héél veel regen (vijf dagen gieten en twee dagen volle zon 🙂 ) en hebben één keer geslapen in één van de bothy’s onderweg, wat ook wel gezellig was.

Wij hadden heel veel regen en dan deden die 2 nachten in de hobbithut wel deugd. Plots lijkt een klein verwarmingstoestel, dun matrasje en een warmwaterkoker een grote luxe. Had ze op voorhand gereserveerd en had er toen geen spijt van. Misschien als het niet heel de tijd regenende had ik het overbodig gevonden.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Je gsm kan je ook op vliegtuigmodus zetten om batterij te besparen.
    En dat is een serieuze powerbank :p

Zonder internetten en met vliegtuigmodus meestal deed ik wel langer dan 2 dagen met mijn smartphone.
    Dat terzijde ben je wel smartphone kwaliteit foto’s aan het nemen.

Ik heb zelf recent de sony RX100 M2 aangekocht.
    Kan je ook laden via een powerbank en neemt goeie foto’s.

Claeske
    Deelnemer

Vliegtuigmodus, moet ik onthouden. Met de powerbank moet het dan wel lukken denk ik.
    Zoals je zegt is de fotokwaliteit wat minder. Alhoewel dat ik de foto’s van mijn Nokia Lumia 925 best wel redelijk vind. En wat de Sony RX100 betreft, lijkt me een zeer goede compact camera maar voor mij een beetje buiten budget 😉

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Ik heb ook een Lumia 925, en op vliegtuigmodus kan die gerust enkele dagen meegaan (zeker als je enkel het fototoestel gebruikt en niet teveel naar je getrokken foto’s zit te gluren). Foto’s zijn inderdaad wel degelijk (voor een gsm toestel).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.