HOME FORUM Materiaal en techniek Fototoestel onpraktisch?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Hallo iedereen,

Binnenkort doen we de Laugavegur trektocht in Ijsland met de tent en ik had daarbij graag mijn reflex-camera meegenomen om de omgeving deftig vast te leggen, maar ik ben nog serieus aan het twijfelen of ik dat wel zou doen.

Als test had ik vorig weekend mijn camera mee op tweedaagse trektocht, en omwille van het wisselvallige weer is mijn camera het merendeel van de tijd in een waterdicht zakje diep in de rugzak opgeborgen gebleven. Wanneer de zon scheen, dan bengelde de camera met de strap rond mijn nek, maar dat beperkte me nogal in mijn bewegingsvrijheid als het om iets moeilijker terrein ging. En bovendien weegt zo’n reflex-camera nog wel wat.

Ik overweeg dus toch om een kleine digitale camera mee te nemen zodat ik die bij de hand kan houden en dus meer geneigd zou zijn om foto’s te trekken.

Tenzij iemand hier een mega-tip heeft voor het veilig, waterdicht en toch bij de hand meenemen van een reflex camera?

Welke camera nemen jullie mee op trektocht? En waar en hoe bewaren jullie die?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik neem ook altijd mijn spiegelreflex mee. Ik heb al verscheidende fototassen geprobeerd en nu heb ik ze uiteindelijk gevonden. Ze mag ondergedompeld worden. Ze heeft 2 dagen slagregen overleeft. Vorig jaar hebben wij de Laugavegur gewandeld. Toen had ik een tas bij van het merk Aquapac. Maar deze is jammer genoeg niet geschikt in combinatie met een chest harnas. De tas begaf het na 9 dagen wandelen.

Nu heb ik de liteBag2 van Koenig. Licht is ze nu niet meteen maar je hebt er dan ook plaats in voor een spiegelreflex, extra lens en accu’s. Ik ben er zeer tevreden van. Moest je van de kanten van Leuven of Limburg zijn kan ze ze eens in het echt zien moest je dit willen. Ik heb op dit moment een chest harnas van mijn vorige LowePro snuittas maar deze moet ik misschien nog vervangen wegens iets te groot. Ik krijg hem niet klein genoeg ingesteld naar mijn goesting. Moest je nog vragen hebben laat je het maar weten via mijn site.

Kasper
    Bijdrager

Ik was het linkje van de tas vergeten te plaatsen. 🙂
    http://koenig-photobags.de/schultertasche-litebag-2.phtml

ward
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Hela,

Ik heb zelf geen ervaring met spiegelreflex camera’s, voornamelijk om de reden dat ik ze, zoals jij ook aangeeft, nogal onhandig vind om mee op een tocht te nemen.

Ik maak zelf gebruik van een compact camera en bewaar die in een fototasje die met een klein riempje op mijn heup hangt of ik bevestig het tasje aan mijn heupgordel van de rugzak.
    Het tasje zelf is vrij stevig waardoor ik niet echt bang ben om mijn camera te beschadigen. Ook met regen hangt die daar, enkel met doorwaden van rivieren haal ik hem er soms af.

De camera die ik gebruik is deze:
    Sony Cyber-shot DSC-RX100

Ben er zeer tevreden over, in het begin wat terughoudend geweest met de aanschaf vanwege weinig optische zoom. Maar vanwege de grootte van de sensor (1″) en de hoeveelheid megapixels waarmee kan worden gewerkt ben ik ook regelmatig gaan werken met de digitale zoom. (ben wel maar amateuristisch)

Hier is een volledige review te zien, en kun je makkelijk vergelijken met andere camera’s mocht je dat willen:
    http://www.dpreview.com/products/Sony/compacts/sony_dscrx100

Groetjes,
    Ward

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

Tegen regen gaat het niet helpen, maar voor bewegingsvrijheid is Capture van Peak design een interessante oplossing.

https://peakdesignltd.com/capture/

Zeer tevreden van maar mijn camera is minder omvangrijk dan een reflex (micro 4/3).
    Alexandre Buisse gebruikte het op de Arc’teryx alpine arcademy ook voor zijn zware Nikon camera om hem aan zijn klimgordel vast te maken (met peak design leash rond zijn nek).

Op die manier heb je (bij niet te slecht weer) je camera steeds bij de hand.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Toevallig zit ik met hetzelfde dilemma.

Alle voordelen:

Heb zelf onlangs mijn spiegelreflex vervangen voor komende vakanties en een nieuwe Lowe Pro tas (Nova 140 AW) gekocht om dit mee te kunnen nemen. Deze tas is voorzien van een regenhoes en heeft plaats voor camera, extra objectief, lader, SD kaartjes, hoesje voor polarisatie filter. De schouderriem haal ik er meteen vanaf en ik bevestig de tas aan het borst bandje van mijn rugzak, middels de lussen aan de achterzijde van de tas.

Het gemak van bediening is erg groot, je kan alles bedienen en overal bij als je de tas voor op de borst hebt. Je kan de tas dichtritsen en er een flap overheen vouwen die met een clip dicht gaat. Daarmee is de rits meteen veilig tegen een lekkende camelbak slang of lichte regen. Bij meer regen trek je de regenhoes er zo uit en zitie er in enkele seconden omheen. Anderzijds kan je de rits ook open laten en enkel de clip dicht doen. In dit geval houd ik de riem van de camera om mijn nek, zodat ik met een hand de clip losmaak en de andere hand zo de camera in de aanslag heb.

Bijkomend voordeel is dat je aan de zijkant van deze tas netjes hebt voor zaken als kleine zonnebrand, chloortabletten, vuilniszakjes, dat soort grut.

Nadelen kan ik heel kort over zijn:
    Gewicht = 1700 gram (tas, camera, lader, extra objectief, polarisatiefilter)
    Met wandelstokken heb je je handel vol en merk ik dat ik veel minder foto’s maak (omdat ik de camera niet lopend kan pakken, althans, niet prettig)

Overwaarde van de foto’s tov een compactcamera van 300 gram incl hoesje en geïntegreerde oplaadmogelijkheid is in mijn ogen erg lastig te rechtvaardigen. (Al levert een polarisatiefilter levert buiten in zonnige landschappen wel (heel) erg veel toffere foto’s op in mijn ogen.) Mijn volledige bepakking weegt inmiddels rond de 10 kilo bij solo tochten (zonder water) en dan maakt de camera toch wel 17% van het gewicht!

Kasper
    Bijdrager

Ja ik vind de spiegelreflex ook wel zwaar. Maar ik kan er echt van genieten me ergens een half uurtje neer te zetten. Statief op te zetten en op het gemak wat foto’s maken. Ik vind ook dat het gewicht anders verdeeld is. Het is geen gewicht dat nog eens extra op mijn rug hangt. Ik vind het nadeel nog steeds dat je er geen extreme groothoekobjectieven in hebt. Toch niet bij elk merk. Ik zag wel dat je bij de systeemcamaras van Nikon tegenwoordig een adapter kan kopen dat je Dx objectieven kan gebruiken. Maar of dit goed werkt is ook nog de vraag. Ik zie me persoonlijk niet heel snel omschakelen. Wie weet als mijn body versleten is maar ik denk het niet.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Helemaal mee eens Kasper.

Helaas heb ik niet het geduld en de kunde om zulke goede foto’s te maken als jij. Zodoende heb ik sinds afgelopen weekend besloten m’n spiegelreflex thuis te laten.

Laure, ik denk wel dat dit de afweging is. Heb je er voldoende schik mee om er de hele tijd mee rond te dragen? Zo ja, zeker meenemen, veel betere foto’s als je er goed in bent. Problemen met dragen zijn in mijn ogen goed op te lossen, kijk eens naar de tas van Kasper of de tas die ik heb.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als je in de buurt bent (Arnhem, Nederland) mag je best even komen proberen of mijn tas mee de Veluwe op nemen om te kijken of het je bevalt.

Kasper
    Bijdrager

Al doende leert men ik vind me zelf nog steeds een amateurke hoor 😉 Maar kijg gelukkig al vaak goede reacties en dat is dan wel tof om te horen.

Ik heb al enkele grote canvassen laten maken en dan is de scherpte van een spiegelreflex toch wel handig 🙂

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Ben wat laat met reageren misschien, maar een goed alternatief (zeker voor de amateur), is een systeemcamera (in het kort: spiegelreflex zonder de spiegel). Heb zelf een Sony NEX-6, deze is ook meegeweest naar IJsland afgelopen juni. Voordeel is dat ik hem in de grote jaszakken van mijn shell kon doen, want heel groot is hij niet, zeker niet zo groot als een DSLR. Hierdoor is hij continu voor de pak.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.