HOME FORUM Materiaal en techniek Footprint materiaal

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Ik wil de levensduur van mijn tent zo veel mogelijk rekken en de bodem wat proper houden om niet elke keer de tent volledig te moeten kuisen. Ik ben met andere woorden voorstander van een footprint.

Welk materiaal gebruiken jullie daarvoor? Ik ben op zoek naar de sweet-spot van gewicht, kostprijs en duurzaamheid.

KVerb
    Bijdrager

Bij voorkeur ook verkrijgbaar “om de hoek”

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Welke tent heb je nu ?

Zelf bvb. aanvankelijk de extra footprint ook gekocht, maar die slechts op één vakantie ook effectief gebruikt. Daarna nooit meer en die tent gaat toch al mee sinds 2002 (met zeker meer dan 100 nachten en dat is een conservatieve schatting).

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Gebruik zelf polycro (voordelen: super lichtgewicht, makkelijk te verkrijgen, nadeel: minder duurzaam dan andere opties). De “echte materiaalkenners” hebben in de link hieronder hier al eens uitleg over gegeven. Misschien interessant om te lezen!

KVerb
    Bijdrager

@Woubeir:

Over welk model tent heb jij het?

Ik heb een Decathlon Quickhiker UL3 met footprint gekocht. Die footprint weegt echter wat veel naar mijn zin voor een tent die op zich al zwaar is, maar de bodem van die tent is meer dan dik genoeg om lang mee te gaan. Bij die tent is het eerder de bedoeling om de bodem wat langer proper te houden met een lichtgewicht stuk folie.

Ik heb ook een 3F UL Lanshan2, deze week pas ontvangen. Die tent wil ik gebruiken voor kortere hikes waarbij ik geen rukwinden verwacht. Ik zou ze ook modulair kunnen gebruiken: de flysheet als tarp of de binnentent als insectennet in de zomer. De bodem bestaat echter uit redelijk dun 20D silnylon, dus met een footprint zou ik toch wat geruster zijn.

KVerb
    Bijdrager

@Liz:

Bedankt voor de link. Op de US forums lijkt polycro mij ook het meest bejubelde Ultralight Ultracheap materiaal. Waar koop jij die folie? Kan je dat vinden in de gemiddelde Gamma, Brico, …? En zo ja, onder welke naam?

Woubeir
    Bijdrager

@Kverb

Hoe veel weegt die Quickhiker misschien ? Het bodemzeil van onze tent heeft duidelijke gebruiksplekken. Dat het niet meer kraaknet is, is eigenlijk zo geen zorg; zolang het nog maar waterdicht is.

Die 3F: mmm, dat er 20D-nylon is gebruikt, zegt niet noodzakelijk iets over de duurzaamheid. De ene 20D is namelijk de andere niet in kwaliteit. Anderzijds is het inderdaad wel maar 20D. Vroeger kon je bij Bever zo van die weekmaker-vrije folie vinden. Misschien nu bij de AS ? Of ik zou durven een extra coating siliconen op de onderzijde aanbrengen. De gladheid van de siliconencoating maakt dat doek slijtvaster dan eerst gedacht.

Heb je echter al op silnylon geslapen ? Want dat is echt wel glad.

KVerb
    Bijdrager

Die Quickhiker UL3 weegt 3,1kg, waarvan de footprint bijna een halve kg vertegenwoordigt. We dragen ze echter wel met twee: ik 2kg en mijn vriendin 1kg. Op het moment dat ik ze kocht vond ik dat die tent voldeed aan de beste gewicht/ruimte/kostprijs verhouding voor langere hikes.

Wat ik vooral wil bereiken met die footprint is dat ik de tent na een natte/modderige hike gewoon kan laten drogen zonder ze volledig te moeten kuisen met de spons.

Die 3F is een budget-tentje, en over de duurzaamheid heb ik nog niet veel info gevonden. Vandaar dat ik het risico wil beperken en toch een kleine extra barrière tussen mijn tent en de grond steken. Zoals gezegd is die tent nog splinternieuw, en ik heb ook geen andere ervaring met silnylon onder mijn matje. Als het een probleem blijkt ga ik wat strepen “schilderen” met verdunde silicone, dat schijnt te helpen.

Na een korte zoektocht ben ik op deze uitgekomen: Bo-Camp 2x3m grondzeil. Als ik daar de oppervlakte uit knip die ik nodig heb voor mijn 3F, kom ik onder 50g uit, niet slecht!

Woubeir
    Bijdrager

Dan zou ik die 3F op voorhand een nachtje proberen want wij hebben nog een licht tentje zonder ingebouwd grondzeil, maar daar wel apart het silnylon grondzeil voor gekocht. Eén keer op geprobeerd en echt spekglad. Gelukkig past onze footprint van die andere tent perfect.

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Polycro wordt ook gebruikt om ramen mee af te plakken dus zou je in een bouwmarkt kunnen vinden. Heb het zelf online besteld: http://www.sackundpack.de/product_info.php?cPath=85&products_id=1964

Wat betreft het slapen op silnylon: ondanks de ‘strepen’ die ik heb aangebracht onder mijn matje blijft het glad. Vooral een kwestie van de tent op een recht stukje opzetten om niet te veel te glijden.

Succes!

KVerb
    Bijdrager

Een tijdje geleden heb ik “raamfolie” gekocht in de Aldi, ik vermoed dat dat polycro is, al staat het nergens letterlijk vermeld. Na dit op maat te snijden en de hoeken te verstevigen met duct-tape, vind ik het een puik grondzeil!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.