HOME FORUM Materiaal en techniek Fleece

Tags: 

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Wat fleece betreft, heeft iedereen waarschijnlijk al wel gezien dat er enorme prijsverschillen zijn.

Zo kost een eenvoudige fleece bij Decathlon nog geen 5 euro, en kost de populaire R1 fleece van Patagonia al gauw 120 euro. Daartussenin zijn er uiteraard nog honderden andere fleeces.

Wat ik mij afvraag is waarom sommige prijzen zo ver uiteen liggen. Is het verschil in efficiëntie dan zo groot, of betaal je vooral voor het merk en de snit? Kan je met 5 euro even warm blijven als met 140 euro?

Misschien toch nog even nuanceren. Ik ben zelf tot aan het vriespunt altijd tevreden geweest met de goedkope Decathlon fleeces. Nu ik aan winterhikes (max. T°2,5 = -15°C) ga beginnen, wil ik toch voorzichtig zijn ipv experimenteel te onderkoelen.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Wel, het prijsverschil is misschien te groot, maar er is het gewichtsverschil + het verschil in kwaliteit van het materiaal + het verschil in snit (die van de Decathlon-fleeces die ik ken, is duidelijk eenvoudiger)

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Sven, ik gebruik zelden nog fleece omdat het te snel stinkt en qua volume veel plaats in neemt. In het dagelijkse leven ben ik er wel fan van, goedkoop en toch gezellig om dragen.

Heb je ons artikel over winterkledij al eens gelezen? Zelf neem ik het volgende mee: merinowollen basislaag (Aldi), merinowollen tweede laag (Woolpower 200) en een primaloftjasje met kap (TNF Primaloft Redpoint Optimus Jacket). Vroeger had ik in plaats van de primaloft een licht gevoerde softshell. Voor op de bivakplaats heb ik nog een warme donsjas mee (Mountain Hardwear).

Woubeir
    Deelnemer

Of het nu Woolpower is, fleece of iets anders, maakt eigenlijk niet uit. Zolang het maar goed ademt. Daarom dat ik ook niet echt voorstander ben van Primaloft of vergelijkbaar in actieve situaties.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Slechts uitzonderlijk doe ik mijn Primaloft aan tijdens het wandelen, vooral bij pauzes is het gewoon lekker warm (en warmer dan fleece). En primaloft ademt overigens goed, is mijn ervaring. Het mag alleen niet te warm zijn.

Sven
    Deelnemer

Debbie, begrijp ik het goed dat bij winterhikes je woolpower 200 als midlayer gewoonlijk volstaat? Is dat niet wat fris?

Woubeir
    Deelnemer

Ademend vermogen of te warm is voor iedereen anders. Ik bvb. heb genoeg aan een lichte baselayer en een ongevoerde, windweerstendige laag (die een beetje warmte geeft door de stilstaande luchtlaag die daardoor ontstaat). Voor vriestemperaturen voeg ik een (redelijk) lichte fleece toe of ga ik over naar wat warmere windweerstandige lagen.

@Debbie

je hebt zowel een Primaloft als een dons bij ? Is dat met ook nog je slaapsysteem niet te veel ?

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Er is echt wel een enorm verschil in kwaliteit.
    Je betaald misschien een beetje voor de naam, maar geloof me dat iets zoals een R1 of de 66° north echt wel zijn geld waard is.
    Natuurlijk moet je even kijken wat je doel is voor de fleece om te zien of de R1 een goede fit is voor je.
    Zelf ben ik een enorme fan van de 66° North fleece.
    Staat een review van me op hier bij materiaal en techniek.

Off-topic voorbeeld, er zal genoeg volk hier zijn dat zo zijn eigen intro in duurdere kledij gemaakt heeft. Maar zo is het bij mij gegaan.
    Zelf heb ik geleerd dat sommige zaken hun geld wel waard zijn via het motorijden.
    Tommy Hilfiger betaal je voor de naam. Maar in outdoor is het vaak wel een bump in kwaliteit. Toen ik begon reed ik in een leren pak en hiermee tot aan het vriespunt. De snit is nauw aanpassend en ik kon op een bepaald moment niet genoeg laagjes van decathlon over elkaar aandoen.
    Ik heb toen 1 craft shirt gekocht en dit was warmer dan 3 lagen van Decathlon en in the end niet duurder als je naar de warmte kijkt dat het geeft.

Sven
    Deelnemer

Ondertussen dit verhelderend fragment van @dzjow gevonden elders op deze site:

Fleecemateriaal presteert hier veel beter, maar nog breder inzetbaar en even goed preseterend als fleece is Polartec Power dry. Deze stof is zowel een heel goede baselayer als midlayer, in tegenstelling tot gewone fleece welke je niet als baselayer gaat gebruiken. In het tussenseizoen draag je Polartec powerdry als baselayer, tijdens de winter als midlayer of als je het tijdens de winter nog te warm hebt met beiden draag je je power dry enkel als baselayer. Voordeel is dus dat je beter kan spelen met je baselayer en je power dry laag in functie van de temperatuur dan als je voor puur fleece zou kiezen. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar een hoody uit Polartec Power dry. Een hood geeft je nog eens de extra mogelijkheid om je warmte te regelen. Nadeel is dat dit dure items zijn ten opzichte van gewone fleece. Voorbeelden van hoodies zijn RAB baseline hoodie, Patagonia R1 hoody, Berghaus Smoulder Hoody. Die 3 gevallen zijn de topitems tussen de midlayers.

Woubeir
    Deelnemer

Nu, je moet een onderscheid maken tussen de verschillende versies van Power Dry want er zijn er lichte (± 120 g/m²) over middelzware tot zware (boven 200 g/m²). Power Dry is gewicht voor gewicht niet zo warm als de Polartec Classic- of Thermal Pro-reeks, maar is dan weer een pak beter qua vochtmanagement.  Aan ieder om dat af te wegen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik wandel natuurlijk vooral op het vaste land, en dus niet het hoge noorden, en dan volstaat vaak een basislaag en tweede laag om te sappen. Indien het veel waait of het sneeuwt, dan doe ik er mijn regenjas bovenop, of als het heel wat frisser is maar droog mijn primaloft.

’s Nachts gebruik ik mijn primaloft om een kussen te maken (ik prop die in de foedraal van mijn slaapzak) en mijn donsjas leg ik over mijn billen (want die hebben het altijd koud). Ivo hoeft dat niet te doen en heeft gewoon een lichtere donsjas zonder kap gekocht die over zijn primaloft (met kap) past.

Woubeir
    Deelnemer

als je primaloft als kussen dient en je donsjas op je benen ligt, dan heb je geen echt warme jas meer aan tijdens de nacht ? Want voor ons beide geeft dit toch wel een boost.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Nee, ik heb graag nog wat bewegingsruimte, en het zijn mijn billen die koud hebben, niet mijn bovenlijf. Typisch vrouwelijk fenomeen overigens, het heeft met de lagere doorbloeding van vetweefsel te maken…

Woubeir
    Deelnemer

och zonde, onze slaapzakken zijn daarop voorzien 🙂

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.