HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Fleece liner ipv zomerslaapzak?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Ik ben van plan om volgende week te gaan trekken in Zuid West Frankrijk (Dordogne/Lot). Aangezien ik enkel een -5 donzen slaapzak heb en dat de weervoorspelling 25-30° overdag is bedacht ik me dat dit overkill zou zijn. Omdat ik niet te snel een zomer slaapzak wil kopen (en dus een miskoop wil vermijden) dacht ik gewoon mijn fleece liner mee te nemen (230g/m2)

Iemand ervaring of dit voldoende is? En mogelijke nadelen? Leek me zelf genoeg maar ik wou toch even checken bij de meer ervaren trekkers aangezien ik +/-7 dagen op weg zal zijn 😉

Verder zie ik genoeg berichten in het forum over zomerslaapzaken maar tips altijd welkom, vooral in de lagere prijsklasse (~150€). Ik wou richten op 5° comfort.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

De temperaturen overdag zijn minder belangrijk dan wat de nacht brengt. Volg dat wat verder op. Ik zie voor komende week dat -willekeurige plek- Sarlat s’nachts rond de 14°C zit. Als je al je kleren aan houdt zal dat wel te doen zijn zeker. Zelf zou ik er toch voor kiezen om mijn slaapzak mee te nemen en hem als deken/quilt te gebruiken omdat ik anders toch de neiging zou hebben om wat extra mee te nemen op aanvulling van mijn fleece liner (en ik de wandelkleding toch wat wil scheiden van wat ik in de slaapzak aantrek.)
    Ik weet niet wat ik mij voor moet stellen bij de -5°C slaapzak die je nu hebt (vooral over de hoeveelheid en kwaliteit van de dons). Voor een max van 150 euro vrees ik dat je toch richting synthetische slaapzak moet gaan voor het + 5°C segment.
    Cumulus heeft een slaapzak/quilt in het 250/300g segment dons van 850 cuin die daar geschikt voor is maar die kost tocht 50 euro meer. Omdat ik zelf teveel draai en keer in mijn slaap/vooral op mijn zij lig, ben ik niet goed bevriend met quilts.
    Tot zover wat gedachten op het terras, richting middernacht en nog steeds in korte broek met T-shirt; 😉

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 75

kijk eens op https://www.bike24.com

Daar staan een aantal slaapzakken tot -40%. meestel sysnthetisch, sommige een mix, synthetisch onderaan en dons bovenaan. De millet dreamer composite 700 heb je al voor minder dan 100€ thuis geleverd en weegt nog geen 800 gr.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik begrijp waarom slaapzakfabrikanten dons en synthetische isolatie willen mixen omwille van de vochtgevoeligheid maar ik vraag mij daarbij af, omwille van verschil een levensduur van beiden,
    ze wel te combineren zijn? Die millet lijkt mij met 100gr 80/20 eendendons langs boven ook niet de vereiste 5°C te leveren.
    Als je kiest voor een synthetische probeer er achter te komen welk soort isolatie wordt gebruikt.
    Polarguard en climashield is wat stijver en valt minder soepel dan bv primaloft maar is wat duurzamer.
    Welk soort in de millet zit heb ik niet uitgezocht.
    Gewoonlijk wordt er in de bodem iets minder isolatie gestoken dan op de top omdat die bij rugliggers toch maar wordt platgedrukt.
    Als je een zijligger bent blijf ik met het gevoel zitten dat dit soort slaapzakken niet ideal zijn omdat, net doordat er te weinig dons in zit verwerkt de donslaag begint te breken en de isolatie niet meer zo uniform is en je het op de rug wat kouder kan krijgen.
    http://thewirecutter5.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/06/sleeping-bags-4170062-sunlight-down-materials-630.jpg

Linjo, als je een donsjas hebt, kan je hem misschien meenemen aanvullend op de fleece liner.
    Volgende tabel proberen te begrijpen helpt ook (ik probeer de iclo-clo materie ook te vatten maar glashelder is het nog niet)
    https://backpackinglight.com/forums/topic/9378/page/2/#post-1401174
    Daar staat een slaapzak artikel in de pipeline op HA om wat handvaten te geven in de keuze.

Bananeman
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ik heb deze nu als zomerslaapzak.. Nu een 5 tal keer gebruikt en er dik tevreden van:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-zip?gid=63&vid=6

De comforttemperatuur is redelijk accuraat, maar bij wind onder de tarp moest ik wel mijn bivakzak meer dichttrekken, anders kreeg ik koude binnen.

Voor de rest dikke aanrader, alsook de levertermijn.. Neemt ook een pak minder plaats in, dan een fleeceliner en weegt 2 keer niks. Bij iets warmer weer lig ik gewoon in binnenslaapzak en de slaapzak als deken over mij.. Meer dan genoeg voor mij, terwijl mijn vrouw in dezelfde slaapzak lag.

Vond dit prijs/kwaliteit een goede investering.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.