HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Fjällraven g-1000 waxen of niet?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Heb vandaag de Fjällraven Greenland Jacket gekocht, en nu vraag ik mij af: ga ik de vest waxen met de Greenland Wax of niet? Volgens de site van Fjällraven neemt de duurzaamheid toe van de stof als je waxt, maar dit komt serieus ten koste van de ademend vermogen van de stof. Ik heb ook een goede Gore-Tex vest dus voor waterbestendigheid zou ik het niet moeten doen. Waxen jullie of waxen jullie niet? Momenteel is de vest goed geschikt als zomer trekkingsvest juist door het ademend vermogen, maar als de duurzaamheid substantieel toeneemt ga ik wel waxen.

Alvast bedankt,

Vincent

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

De waterdichting door de waxen is een beetje beter, maar nog altijd niet goed. Als het blijft regenen dan komt het er door na verloop van tijd. Die goretex blijft waterdicht.

Het ademend vermogen vond ik ondermaats met wax. Dus ik heb maar 1 maal gewaxt gehad en ben er dan ver vanaf gebleven. Nu dat was wel een broek.

vmarinus
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Bij  een ‘drash nationale” zal je G-1000 niet droog blijven maar daar heb je je gore tex voor.

Ik heb zelf aardig wat Fjall-spullen. Mijn outdoor (gewaxte) spullen blijven langer goed dan de niet gewaxte die ik op kantoor aan doe. De wax beschermd en verstevigd dus inderdaad je vest/broek.

Het leuke aan de wax is dat je die op sommige stukken (schouders en rug) dikker kan leggen zodat die beter beschermd zijn en dat je andere stukken kan overslaan om meer ademend vermogen te krijgen.

Ik zou gewoon waxen en experimenteren. Vanuit de fabriek is het nu toch al gewaxed. Als je je vest een paar keer in de wasmachine stopt is de wax weg en kan je de boel aanpassen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.