HOME FORUM Wandelgebieden Ezeltrekking

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

Ik plan deze zomer een trekking van een week met mijn kinderen van 8 en 11 jaar.

We bivakkeren graag, maar met ons drietjes vraagt dat wel wat materiaal. Vandaar dat we graag een pakezel meenemen.

Het is echter niet zo evident om ezelverhuur te vinden waar je een bivaktocht kan doen. Ook heb ik reeds ondervonden dat de ezels niet overal in even goede conditie zijn.

Vorig jaar waren we op trektocht met tent in de Morvan. Daarvoor in de Pyreneeën, maar dat was een meerdaagse zonder bivak.

Kent er iemand nog een plek waar ik op meerdaagse bivaktocht met ezel kan? Geen begeleide of georganiseerde tochten, bivakplaatsen mogen wel vastliggen.

Momenteel heb ik een plek gevonden in de Franse Jura, maar misschien kan ik via andere hikers met kinderen nog meer tips krijgen.

Bedankt alvast!

Groetjes!

Lente

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Zelf geen persoonlijke ervaring maar ik ben ze wel eens tegengekomen op het plateau van de Vercors.

bv:http://www.ane-vercors.fr/randos-itinerantes/   Verrassend dat ze jasse du play ook als eindpunt van hun etappe hebben omdat het drinkwater daar bij momenten heel schaars is

Doe eens een google op “ânes rando liberté”  Wanneer ik er eens rap doorheen ben gegaan heb je soms de keuze tussen een gite of tent op een plaats maar inderdaad meermaals een stenen onderkomen.

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Toen wij in 2015 op zoek waren naar een bestemming voor een trektocht met 2 kinderen (toen 11 maanden en bijna 4 jaar oud) heb ik http://www.bourricot.com/Selection/Selection.html  gebruikt om een overzicht te bekomen van mogelijke verhuurders van ezels voor trekkings. Als je op het kaartje klikt, krijg je per departement een overzicht van waar de verhuurders zich ongeveer situeren.

Gezien de jonge leeftijd van de kinderen wilden we niet te ver van de bewoonde wereld gaan. Uiteindelijk viel de keuze op het zuiden van het Centraal Massief, op de grens van de Grand Causes en de Cévennen. De ezel huurden we bij Anatole Rando Ane, zij hielpen ons ook met het aanpassen van de door hen voorgestelde tocht naar onze wensen: bv. afwisseling wildkamperen/bivak bij boer, gite d’étappes, kleine gemeentelijke camping/bivakplaats, grotere toeristische campings; kwestie van de kinderen wat rustdagen te gunnen en de bepakking (gewicht van het eten voor ons en de ezel!) te beperken. Ze laten de keuze open of je zelf je overnachtingsplaatsen regelt, of dit via hen doet.

We zijn met de trein van Gent tot Millau gereisd, waar zij ons kwamen oppikken. De eerste nacht hebben we op hun camping verbleven. De volgende dag hebben ze uitleg gegeven over wandelen met een ezel, verzorging van de ezel, de tochtplanning nog eens overlopen en ons naar het vertrekpunt gebracht. Bij het toekennen van een ezel houden ze rekening met de noden van de groep, je ervaring met ezeltrekkings en het karakter van de ezel zelf. Omdat we met heel kleine kinderen en veel bepakking op stap waren, kregen we een grote, maar makke ezel mee (ze hebben verschillende soorten).  Toen de ezel onderweg een oogontsteking opliep, zijn ze de nodige medicatie komen brengen en hebben we samen de  routeplanning aangepast.

Ik meen mij van mijn zoektocht te herinneren dat ik soortgelijke verhuurders (voorgestelde routes die op maat worden aangepast en vrijheid qua overnachtingsmogelijkheden) ben tegengekomen in de Cantal, Pyrenneeën en Vercors.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.