HOME FORUM Materiaal en techniek Exped Lightning 60 (rugzak)

Tags: 

2 berichten aan het bekijken - 31 tot 32 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hoi Philip,

Heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Het blijft natuurlijk altijd de vraag of de rugzak lekker zit op jouw lichaam. Mijn vriend Arend (die al eerder reageerde) en ik zijn er heel blij mee, een vriendin van mij vindt haar oude Osprey veel lekkerder zitten.

Frame en heupband: heupband is stevig, ik moest er in het begin een beetje aan het wennen (vond mijn oude osprey heupband fijner) maar ben er nu erg blij mee en zeer tevreden over. Frame nooit last van gehad, maar neem ook nooit meer dan zo’n 16kg mee (inclusief eten voor zo’n 8 dagen).

Volume: lees dat hier nogal discussie over is. Ik zou zeggen dat je met de huidige lichtgewicht, compacte spullen die op de markt zijn echt wel met 60L zou moeten voldoen, tenzij je een heel andere hiking style hebt en ruimte wil hebben voor andere spullen. Ik merk eigenlijk dat de 60L bij korte tochten van een dag of 3 te ruim voor ons te ruim is.

In de regen: de tas is waterafstotend, maar niet geheel waterdicht dus je hebt een regenhoes of pack liner nodig. Zelf verkies ik dat laatste (een lichtgewicht optie is een vuilniszak) omdat je bij een regenhoes het risico hebt dat je tas alsnog nat wordt omdat er water via de heup of schouderbanden naar binnen kan komen. Bijkomend voordeel van een liner is dat je nooit meer je regenhoes om je tas hoeft te doen als het begint te regenen. Een poncho over jou en je tas kan ik echt niet aanraden: mijn vriendin had dit op onze tocht in Schotland en de wind kon zo véél meer kracht op haar zetten; langs steile richels met de afgrond onder ons vonden we dit niet heel prettig en kan zelfs gevaarlijk zijn.

Gemis van vakken: niet echt, al vind ik het vervelend dat je in het bovenste vak slecht komt wanneer je tas vol zit. Mijn vriendin miste wel al de vakken, maar zij heeft niet de flash pocket. De flash pocket vind ik vooral fijn om wat eten en een windjack bij de hand te hebben.

Drinksysteem: ik ben afgestapt van een platypus omdat mijn ervaring is dat je dan toch meer water sleept dan nodig is, vandaar dat we een systeem hebben van twee flesjes aan de voorkant hebben.

Zijvakjes: materiaal hiervan is wat kwetsbaar; had al snel een gaatje erin en de rits zit nu los van de stof.

Als ik opnieuw een rugzak zou kopen, zou ik waarschijnlijk weer voor deze tas gaan 🙂 Alleen als ik écht ultralight zou gaan (basisgewicht onder 5 kilo) en tochten ga maken waarbij ik weinig eten hoef mee te nemen, zou ik op zoek gaan naar iets lichters. Voorlopig nog heel tevreden met de Exped!

Succes met je keuze!

philip
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Hey allen,

Sorry voor het lange wachten. Ik heb uiteindelijk de Exped Lightning 60 besteld voor zo’n 160 EUR. Ben er nog niet mee op pad geweest maar al wel getest met zo’n 15 kg vulling. Zit prima. Is natuurlijk wel even wennen. Voordien had ik een Deuter Aircontact 65+10, een Rolls Royce en oersterk. Maar wel 3kg zwaar. De Exped is duidelijk wat fragieler en minimalistisch. Het gebruik zal moeten uitwijzen of het een goede koop was.

Bedankt in ieder geval voor al jullie reacties.

2 berichten aan het bekijken - 31 tot 32 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.