HOME FORUM Materiaal en techniek Exped Lightning 60 (rugzak)

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Heeft er iemand ervaring met de rugzak van Exped Lightning 60?

Ik lees zeer goede reviews.
    60 liter redelijk licht 1100 gr met een draagvermogen tot 20 kg met een hoog draagcomfort

Maar ik lees ook minder goede reviews.
    Dat het frame op de ruggengraat zou duwen en dat sommige stiksels rond het frame irritant zijn.

Ik vind geen winkel in België of NL waar ik hem in levende lijve zou kunnen zien en passen.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb die indertijd eens getest in de K2 in Antwerpen. Misschien hebben ze nog steeds een exemplaar in de winkel? Of gewoon eens dealers in België opzoeken en controleren.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Hoi Philip,

Ik heb vorig jaar mijn Osprey Ariel vervangen door de Exped Lightning. Ik ben er heel tevreden over en vind het draagcomfort zelf beter dan mijn Osprey. Ik heb de aluminium stang heel licht bijgebogen zodat hij wat mooier op mijn rug past.

De meeste reviews en ervaringen die ik lees zijn zeer positief. Natuurlijk zijn er ook minder goede ervaringen, elk lijf is anders en hij zal niet iedereen passen. Mocht je twijfelen, bestel hem bij een webshop waar je hem gemakkelijk retour kan zenden. Dan kun je thuis uitgebreid passen met je eigen spullen erin en mocht het niet bevallen, dan stuur je hem terug.

Ik heb goede ervaringen met deze webwinkel. Geen verzendkosten en goede retourservice. (En ze hebben de Exped lightning op voorraad.)

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Dag Philip, hier ook goede ervaringen met een Exped Lightning. Zonet nog gedragen in Schotland. Draagt zonder probleem 20 kg, kan zonder twijfel meer aan. Ik kan hem zeker aanbevelen voor een pakgewicht van meer dan 12 kg. Ik heb indertijd ook deze negatieve ervaringen gelezen, maar achteraf gezien begrijp ik ze eigenlijk niet. Met het juist afstellen van de riempjes, en inderdaad buigen van het frame (bij mij niet nodig geweest) moet dat allemaal overkomelijk zijn.

In deze goede webshop hebben ze hem voor +- 165 euro.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Hier ook positief. Onder andere 5 maanden mee door Nieuw Zeeland gelopen waarvan delen met 20+ kg. Het frame kun je inderdaad buigen mocht hij tegen je rug aan komen. Zelf nooit last van gehad.

Het enige wat ik weleens mis is wat meer vakken. Maar ik zie nu voor het eerst op de foto’s van Sven dat er nog een los voorvak verkrijgbaar is. Die ga ik ook maar eens bestellen. 🙂

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ja, de Flash Pocket. Een beetje moeilijk vast te krijgen, maar hier heb ik hem gevonden.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Had hem ook al gevonden maar is niet op voorraad. Maar wachtem op een melding voor als hij er weer is. Bedankt.

philip
    Bijdrager

Hallo,

Bedankt voor alle feedback. Toch nog vraagjes.

Mijn huidige rugzak is een Deuter Air Contact. Die heeft grote zijvakken en 2 bovenzakken. Missen jullie dat niet bij de Exped? Waar blijven jullie met de kleine spullen die je bij de hand wil hebben? (eten, regenjas, regenbroek, ehbo, raincover…). Is het doenbaar zo minimalistisch 1 zak?

Is een raincover nodig?

Gebruiken jullie een drinksysteem of gewoon losse flessen of platypus zakjes? Veel water kun je precies niet meenemen in de Exped. Of ben ik verkeerd? (ik heb gelezen dat de voorziening voor drinksysteem maar matig is)

THX, Philip

Saskia
    Bijdrager

De exped heeft een vak aan de bovenkant met 2 compartimenten. Een waarvan je vanaf de buitenkant bij kan en een vanaf de binnenkant. Ik gebruik dat voor losse spullen als hoofdlamp, zonnebrand, ehbo, zonnebril enz. Ruimte genoeg vind ik.

Verder heeft hij ook twee grote zijvakken, hierin gaat bij mij wc papier, mijn sawyer filter en fruitkeks voor de lunch.

In de vakken op de heupband (die zijn best groot) passen mijn tussendoortjes en fototoestel.

Er zit een lusje om je waterzak aan op te hangen (ik heb er nog een haakje tussen gedaan) en je kan de slang zowel links als rechts uit de rugzak laten komen.

Regenjas pak ik bovenop in, tenzij er geen regen wordt voorspeld!

Ik gebruik geen raincover.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik gebruik geen raincover.

Gebruik je helemaal niks en betrouw je er op dat je rugzak waterdicht is ?

Saskia
    Bijdrager

De stof van de rugzak heeft een waterkolom 1500 mm en het water loopt en mooi af bij regen. UL raincovers hebben een vergelijkbaar waterkolom. Fijne van deze stof is dat het geen water opneemt en niet zwaarder wordt bij regen. Dat was wel anders bij mijn Osprey.

Ik doe mijn slaapzak, donsjas en reserve kledij wel in een drybag in de tas, zodat dat zeker droog blijft. En electronica en documenten gaan in een Ortlieb kaarthoes A5.

Nog een tip voor een waterzak in de rugzak: ik vul hem tegenwoordig vanaf de buitenkant met mijn sawyer. Zie dit filmpje. Scheelt een hoop gedoe.

Alick
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Ik heb al jaren een Exped Lightning 45 en ben er ontzettend tevreden van, daarvoor had ik een Deuter Aircontact … die niet goed met mijn slechte rug samenging.

Zeer goed draagcomfort en geen toeters-en-bellen; geen last van alu stang (ik heb die ook een klein beetje geplooid), zeer goede heupband. Ik gebruik hem altijd met een drybag erin, maar zak is zeer waterdicht van zichzelf. Enkel eens nat geweest bij hele dag wandelen in zeikende regen.

Ik heb genoeg aan 1 groot compartiment + 2 flexibele zijzakjes op rugzak + 2 heupzakjes; ik haal alleen iets uit mijn rugzak als het lunch is of trui/regenjas nodig heb.

De 45 liter is prima voor een weekje hiken met klimgerief erbij.

jputte
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Mijn zus heeft die dit jaar nieuw gebruikt voor onze trekking deze zomer van 10dagen (Escrins) en zij was heel tevreden. De constructie van het draagsysteem ziet er super goed uit voor zo’n lichte zak en biedt ook ruimte voor ventilatie. De gewichtsbesparing zal wel in de stof zitten en ook in het feit dat er geen topzak aanzit. De eerste dag had ze de rugzak zo geladen dat er iets in de rugzak uitstak in haar rug, maar voor de rest van de tocht leverde dat geen probleem op, je moet er blijkbaar een beetje op letten hoe je de rugzak volpropt (door de lichte constructie is er geen polstering in de rug buiten het draagsysteem).  Er kan ook heel in, volume oogt zeer ruim. Al heb ik die zelf niet gedragen, het lijkt mij een aanrader. Het nieuwe sluitsysteem met metalen hooks vind ik zelf wat onpraktisch, maar is gemakkelijk te vervangen door de klassieke plastieken sluitingen. Met dit type rugzak (met rolsluiting bovenaan) bespaar je 400g in vergelijking met een rugzak met topzak en gepolsterde rug, wat toch een gemakkelijke besparing is zonder meerkost en met beperkt comfortverlies. Het comfortveries zit em vooral in minder toegang tot zakjes aan de buitenkant, ook geen apart vak om je regenkledij in te stoppen. Dus dit vraagt wat extra organisatie van je materiaal en je moet je rugzak meer opendoen. Er zijn wel praktische heupzakjes (zoals steeds tegenwoordig) en ook een wat verborgen vak in de rug waar je met een rits rechtstreeks vanboven in kan.

philip
    Bijdrager

Er zit een lusje om je waterzak aan op te hangen (ik heb er nog een haakje tussen gedaan) en je kan de slang zowel links als rechts uit de rugzak laten komen.

Hey Saskia,

In een van de reviews lees ik dat je het slangetje van je drinksysteem door de waterdichte rits van het vakje aan de rug naar buiten moet laten komen. Wat dan maakt dat dit vakje kwetsbaar wordt voor de regen. Of is dit ondertussen al aangepast?

philip
    Bijdrager

PS. voor welke kleur hebben jullie gekozen?

Ik twijfel tss zwart en groen.

De groen lijkt me goed omdat de binnenkant mss dan ook lichter is en je je spullen beter ziet.
    Zwarte wordt dan mss weer minder zichtbaar vuil, maar absorbeert meer zonnewarmte.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.