HOME FORUM Materiaal en techniek esbit vs. alcohol.

Tags: ,

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 39

Was benieuwd naar de ervaringen betreft esbit of alcohol. Welke is “beter”? Wat gebruik je zelf in welke situatie?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik gebruik voor langere tochten waar er geen sneeuw gesmolten moet worden steeds esbit. Ik heb daar voor mijn persoonlijke “kookstijl” één tot max 1,5 14gr tablet/dag voor nodig. Het telt erg gemakkelijk bij het inpakken van mijn rugzak.
    Lang geleden dat ik nog eens alcohol heb gebruikt. De laatste keer was dat bij een korte tocht in de ardennen. Alcohol is een stuk goedkoper in gebruik en, wat afhankelijk van het soort brander kan je ook nog iets meer de culinaire toer op dat bij esbit waar je enkel water aan de kook brengt. Ook weer afhankelijk van het soort brandertje is het niet simpel om alcohol aan het branden te krijgen als het vriest. Esbit heeft dat probleem niet.
    “Beter” is vrij persoonlijk. Beide brandstoffen zijn vrij familiare vind ik.
    Volgens de geldende regels mag zowel esbit en alcohol niet in het ruim van een vliegtuig of eurostar. Er zijn echter zaken in het leven waar over gezwegen wordt.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Hi Eloi,

Zelf heb ik geen ervaring met alcohol branden, maar ik ben onlangs gestopt met het gebruik van hexamine. Ik heb het een tijd intensief gebruikt, vanwege het gemak van inpakken, aanschaffen, inschatten hoeveel je nog hebt en met het lage instaptarief. (2,50 voor een hele zomerweek water koken en 2,50 voor een plateautje om op te branden)

Ik ben ermee gestopt omdat het gewicht van een Jetboil met gas voor mij acceptabel werd door de flexibiliteit met koken. Je kan in een berghut een blik kopen en fatsoenlijk koken zonder dat alles aanbrand, daar gas regelbaar is en hexamine niet. Ook heb ik er een koffie press voor waarmee ik buiten een kop koffie kan maken.

En de dampen van hexamine schijnen nogal giftig te zijn.

Ik denk dat ik wel een paar blokjes reserve meeneem voor in de winter, mocht de gasbrander weigeren.

Kortom, ik koos ervoor vanwege financiële redenen en ben ermee gestopt vanwege het gebrek aan flexibiliteit en de giftigheid van de dampen.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Eloi,

Zelf ben ik reeds even een tevreden esbit-gebruiker.
    Licht, compact, kan niet uitlopen en doet wat het in mijn geval moet doen, water opwarmen.

Met vloeibare alcohol heb ik geen ervaring. Heb al eens geknoeid met een zelfbouwvuurtje maar dat bleef dan ook bij een knoeipoging. Voorlopig te lui om een deftig vuurtje te knutselen.

In de winter of wanneer er wat meer gekokkereld moet worden, gebruik ik gas.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.