HOME FORUM Materiaal en techniek Esbit in vliegtuig na aanslagen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Binnen een paar weken vertrek in naar Bosnië-Herzegovina en ben van plan om op een hout-gasvuurtje te koken. Als back-up neem ik wat esbit mee.

Ik vlieg met Austrian Airlines naar Sarajevo. Op het forum heb ik al gelezen om de esbit in de bagage te steken. Het is de eerste keer dat ik daarmee ga koken, dus zelf heb ik geen ervaring met esbit/vliegtuig. Die berichten op het forum dateren van voor de aanslagen in Zaventem. Weet er iemand of dit ondertussen problemen oplevert? Op de website van Austrian Airlines staat dat er geen ‘solid fuel’ mee mag in de bagage. Toch gewoon doen?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik heb er geen problemen mee gehad bij onze vlucht naar Ljubljana in juli. Maar ja, het kan wel dat ze controleren. Gezien je richting Sarajevo reist, is het wel een optie om daar gas te kopen. Ze verkopen in één of andere winkel van het merk Weber, en dat past op alle gasvuurtjes (behalve Campingaz). Check eens bij Terra Dinarica (kantoor in Sarajevo) waar dat precies is: info@terradinarica.com of +387 33 668 683. Misschien helpen je ze zelf wel verder!

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Het risico is dat je bagage niet mee is. Ik zou esbit ginder kopen als mogelijk.

Euh, hout-gasvuurtje. Dus hout om te koken en gas als backup? Wat moet je dan nog met de esbit?

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ik zou het erop wagen met esbit in het vliegtuig, maar mocht je je daar niet prettig bij voelen is er misschien een andere optie. Ik wilde laatst esbit bestellen bij de Bever, maar dat hadden ze niet meer. Ze verkopen nu dit spul. Het wordt tegenwoordig gebruikt door het Engelse leger als alternatief voor esbit. Het is niet giftig en mag mee in het vliegtuig, staat er op de website van Fire Dragon.

Ik heb filmpjes op YouTube bekeken en het lijkt iets minder efficiënt te werken dan esbit (daarom heb ik afgelopen tocht gewoon met esbit gekookt), daarentegen werkt het wel als het nat is en is het makkelijker aan te steken. Ze hebben het ook als gel in 250ml flesjes, maar niet bij de bever.

Kijk maar of je er wat mee kan…

Roos Muylaert
    Deelnemer

Dankjewel voor de reacties!

Ik ga het erop wagen… Het is echt niet veel, niet dat ze daar waarschijnlijk veel rekening mee houden, en ze zien toch dat het voor bergsport is aan de inhoud van de rugzak, niet dat ze daar waarschijnlijk veel rekening mee houden,… euhh… stom dat het door al die strenge regels om den duur moeilijk wordt om al je nodige gerief mee te nemen…

@Debbie
    : In Sarajevo ga ik geen tijd hebben om nog inkopen te doen. M’n bus is al gereserveerd en betaald en vertrekt kort na de landing naar Jablanica. Ik zou eventueel nog kunnen opteren om een brandalcohol-vuurtje mee te nemen (heb me een TrailDesigns vuurtje aangeschaft), brandalcohol zal ik in Jablanica wel kunnen vinden (er is een behoorlijke supermarkt).

@bergkonijn
    : dat hout-gasvuurtje brand op hout met naverbranding van de gassen.

@saskia
    : bedankt voor de tip! ik ga het er voorlopig toch op wagen…

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Zowel de gel als de tabletten van Fire Dragon zijn leverbaar door bushcraftshop.nl en die leveren heel snel.

Roos Muylaert
    Deelnemer

@saskia & @boelo: ik heb de website van FireDragon eens goed bekeken, en daar staat idd in dat het ‘air transportable’ is, maar in dezelfde tabel staat ook dat Esbit (Hexamine) ‘air transportable’ is. Kan zijn dat die tabel nog niet is aangepast aan de huidige normen, in kleine lettertjes staat eronder: All data believed to be correct at time of writing.

Qua ‘eco-vriendelijkheid’ lijkt het me alvast een goed alternatief.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Vergis je niet, het meenemen van brandbare en/of explosieve stoffen is door de IATA verboden. Verder kan iedere maatschappij of luchthaven de regels naar eigen inzicht toepassen en interpreteren. Met het oog op de recente gebeurtenissen zal dat niet soepel zijn. Probeer ook niet om de brandtabletten in een verpakking voor suikerklonten, kalktabletten o.i.d. mee te smokkelen. Dat kan worden opgevat als misleiding/bedrog met mogelijk “verkeerde bedoelingen” (to avoid the t-word) In Nederland zou dat een bivak in de cel kunnen worden met de nodige verhoren achteraf. Ik bedoel dit alles niet als bangmakerij maar als waarschuwing voor mogelijke vervelende gevolgen.

Die website van Fire Dragon is al een paar jaar oud, uit een tijd dat de wereld zich nog in een rustiger vaarwater bevond.

Roos Muylaert
    Deelnemer

@boelo: Fjoew… oké… dat is overtuigend. Die esbit laat ik thuis, en zoek ter plaatse naar brandalcohol… Zo ga ik me alvast op de luchthaven niet zenuwachtig hoeven voelen, en op mijn gemak vertrekken. Mijn dochters gaan me komen uitzwaaien en ik mag het niet gedroomd hebben dat enz enz…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.