HOME FORUM Wandelgebieden Ervaringen met het Regionaal natuurpark van Queyras

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 231

Hoi
    Ik ben op zoek naar een mooie Alpentocht- niet superzwaar – met tent (eventueel berghut). In de Haut Jura ben ik ooit weg geregend (gehageld) en ik las dat daar in de Queyras minder risico op is, en het een wat rustiger gebied is in het hoogseizoen. De hond gaat mee, en we willen met ov reizen..
    Heeft iemand hier ervaringen mee? Toch beter de Vanois? Twijfel ook nog over het Parc National des Pyrénées.dat was zo mooi (maar ook nat toen ik er was). Bedankt alvast.

Vincent
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Hoogseizoen zijnde de zomer Frank ? Al 3 x geweest en het er toch behoorlijk guur weer zijn hoor.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je vindt diverse reisverslagen op de pagina van Frankrijk. Mooi gebied en zeker de moeite!

FrankB
    Deelnemer

@Debbie Bij die reisverslagen ontbreekt Queyras geloof ik. (de Vanois valt al af zie ik, geen zin om berghutten lang tevoren te reserveren en daaraan vast te zitten)

@Vincent
    : waarschijnlijk juli…. 3x al? Dan moet het je bevallen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Oei, dat zie ik nu ook. We hebben nochtans diverse fiches en foto’s gehad, van tochten door Rudi Holans: http://forum.hikingadvisor.be/wp-content/uploads/2014/10/FicheQueyras3_RudiHolans.pdf. Ik probeer de andere nog terug te vinden.

FrankB
    Deelnemer

Bedankt @Debbie.
    Overigens viel het me in de Vercors op, bij de Zwitserse grens, dat het ten noorden van een bergrug daar regende, en ten zuiden de zon doorbrak. Iets waars moet er dan toch in zitten @Vincent dat het in Queyras gemiddeld beter weer is… maar misschien beter einde juni of 2e week van augustus?

Vincent
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Ik ben er 3x in mei geweest dus kan niet meespreken van de zomer. 1x gepasseerd in de zomer maar er was veel te veel volk naar mijn zin en rechtsomkeer gemaakt (toch bij de aanlooppunten naar lac zus of fo lac zo. In mei flink wat hagel gehad en naargelang het winterseizoen ook geen doorkomen aan boven de 2000 zonder sneeuwschoenen in mei. Mijn hondje is telkens mee geweest. Het zit er vol marmotten dus je moet er rekening mee houden dat je hond nogal veel “op scherp” zal staan :D. Voor de rest mooie streek met genoeg dorpjes om voorraden op te slaan. In Frankrijk met het ov verwacht men wel dat je een muilkorf, zo niet aan, toch minstens meehebt voor je hond. Grotere honden kan prijzig worden op de TGV dat ik.

FrankB
    Deelnemer

De eerste 2 weken van juli zou dan misschien het beste zijn… dan zal er waarschijnlijk nog wat minder volk wezen…. Bij de DB viel het wel mee… naar Oostenrijk voor 50 euro extra (husky retour).
    Alleen die sensatie al om met 300 km per uur te reizen… en naar de snelheidsmeter te kijken of die ook naar 325 ging ;)… en alle ruimte om je heen…(we hadden grotendeels een plek met een tafeltje) wat een verschil met het vliegtuig (en de auto)!

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

De verslagen staan terug online:

FrankB
    Deelnemer

Mooie impressie, bedankt Caersbart. Inderdaad een heel mooi gebied. wel wat ‘kale’ indruk. Twijfel nu toch sterk over de gang naar Lourdes…. (en oversteken naar Spanje)… of toch weer de Certastcan-Aiguestortes met andere route’s… op de een of andere manier vind ik dat mooier eruit zien. Maar deze foto’s zijn maar een deel-impressie, ik zal nog verder verkennen… op zich een heel mooi wandelgebied…. zeker.

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

We zijn er een 3-tal jaren geleden geweest (2de helft augustus en 1ste week september. Wel ook een stukje oostzijde van de ecrins meegepikt). Op 3 weken, 1,5 regen/mist gehad, maar toen met regenjasje gewandeld. Voor de rest stralende zon en bewolking, maar daarvoor zijn het bergen hé.

De week na onze thuiskomst is de eerste (lichte) sneeuw gevallen.

De streek vind ik zeker de moeite en ze claimen toch 300 zon-dagen per jaar. Je wandelt met hond en dat mag, gezien een regionaal park (geen hond toegelaten in de nationale parken) , maar let wel op de Patou met kudde schapen. We zijn er tegengekomen aan de col Vieux vlakbij refuge Agnel. Er lopen GR’s en een tour de Queyras. Mits een miniomwegje kan je een begaanbare 3000-er meepikken. (de Caramantran). Ik vond het best meevallen qua toerisme. Juist als je St Veran enzo passeert is het wat drukker, maar daar passeer je ook maar. Neem voldoende watervoorraad mee, maar dat weet je.

FrankB
    Deelnemer

@Patria : Klinkt bemoedigend, bedankt. Je ging wel iets buiten de vakantieperiode, de laatste 2 weken van juli en de eerste 2 van augustus zullen zeker drukker zijn denk ik.
    Zonder hond valt het Parc National des Pyrénées af.
    Een ander twijfelpunt van me is toch ook Zwitserland, bijv. de streek Bever- Pontresina, die makkelijk per trein bereikbaar is (en waar ik nog nooit geweest ben). Maar daar verwacht ik meer regenkans… en niet de charme van de Franse dorpjes.

hike
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Queyras: tenzij eventueel in de herfst en in de winter, vind ik het begin van de zomer erg mooi omwille van de bloemenpracht in de bergen aldaar en het aangename klimaat. Ik beleefde ook al eens een vriesnacht begin juli in Camping Aire Naturelle Municipale de Valpreveyre. Wel nog kans op sneeuw hogerop her en der. Soms wel pittige hellingen met heel wat hoogtemeters, vooral als men dagtochten begint vanuit een dal.
    Voldoende hutten en gites langs de Franse en Italiaanse zijde. Ook campings natuurlijk. In de zomer kan men er ook mountainbiken en raften (Le Guil). Er loopt natuurlijk een GR met varianten, waarvan ik tot nog toe enkel stukken liep. Komt er mogelijk nog wel eens van; wellicht in de winter.
    Een paar links:
    https://www.geoportail.gouv.fr/donnees/carte-ign
    hutteninfo: http://www.gites-refuges.com/v2/detail-1443.htm

FrankB
    Deelnemer

Bedankt voor deze aanvullingen @hike. Die Geomap is een mooi instument.
    ps
    vanuit het dal omhoog is meestal de zwaarste klim ja. eenmaal boven wordt het wat ‘relaxter’… als je boven kunt blijven…
    met dagtochten hoef je echter véél minder gewicht te torsen. Ik weet niet wat het zwaarste weegt…

FrankB
    Deelnemer

pps
    de hoge prijzen van de hutten schrikken mij toch wel af (2 personen plus hond al snel 80 euro denk ik.. dan kun je met een tent heel wat uitsparen) (en as je zelf buiten de hut gaat koken om op de prijs fors te bezuinigen, wordt je dat niet in dank afgenomen)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.