HOME FORUM Materiaal en techniek ervaringen met getten?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 27

Hej iedereen 😉

Mensen met getten-ervaring? Ik weet dat ze handig kunnen zijn voor sneeuwtochten maar zijn ze de moeite om aan te schaffen? In België kunnen ze ook wel eens gebruikt worden bij extreme regen in de Ardennen.-> modder

Zijn ze ook handig wanneer je veel rivieren over moet? Zijn ze handig in kleine begroeing? Kortom: Zijn getten een meerwaarde?

mvgr

Bertold

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

1) Getten verhinderen dat er steentjes, takjes, modder, sneeuw en ander vuil in je schoenen terecht komt waardoor je die niet meer hoeft uit te doen om die dingen er weer eens uit te schudden.

2) Getten verhinderen dat er snel water in je schoenen (als deze waterdicht zijn uiteraard) loopt bij het doorwaden van een rivier. Bij een korte snelle doorwading kunnen je schoenen binnenin volledig droog blijven.

3) Getten houden de onderpijpen van je broek heel wat properder.

4) Getten zorgen ervoor dat je minder snel schaafwonden of snijwonden oploopt op je scheenbenen bij stevig bushwhacken (zoals je kan tegenkomen in Alaska, Canada, Groenland…) als er weer eens een scherpe tak over je benen schuurt. Zonder getten heb ik altijd prijs.

Zolang je niet door diepe sneeuw moet en punt 4 en 3 minder belangrijk zijn kan je lage getten overwegen (zoals de welbekende Dirty girl gaiters) en zijn de standaard hoge getten geen must.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik neem enkel nog getten mee als ik veel sneeuw of modder verwacht. Van zodra het water hoger komt dan mijn (klassieke) bergschoenen, doe ik mijn schoenen uit.

Een regenbroek is mijn inziens veel belangrijker dan een paar getten.

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Mooie opsomming van Dzjow

Al vind ik wel dat mijn G1000 broek mijn benen genoeg beschermt om getten overbodig te maken.

Dus ik gebruik ze ook alleen zoals Debbie aangeeft en eigenlijk alleen in het sneeuw deel van de uitleg.

Om eerlijk te zijn heb ik in ijsland toen we een gletsjer over gingen en 2 dagen door de sneeuw gewandeld hebben ook mijn getten niet gedragen want deze had ik zelfs niet eens bij om gewicht te besparen. De regenbroek wel en deze heb ik aan gehad. het waaide daar dan ook wel enorm en de temperatuur liet dit ook toe.

Ik verkies het om ze mee te nemen maar om gewicht te sparen durf ik ze snel thuis laten en alleen de regenbroek meenemen die ik nooit zou thuis laten.

volgende maand naar zweden en neem ik ze ook niet mee

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik neem enkel nog getten mee als ik veel sneeuw of modder verwacht.

Zelfde hier, behalve in kalksteengebieden ongeacht of ik daar sneeuw verwacht of niet. In kalksteengebieden zit je vaak op fijn puingruis af te dalen en dan schieten er altijd steentjes in je schoenen als je geen getten aan hebt. Ik gebruik zelfs nooit hoge getten meer, zomer of winter. Iedereen heeft natuurlijk altijd zo zijn eigen persoonlijke voorkeur.

Al vind ik wel dat mijn G1000 broek mijn benen genoeg beschermt om getten overbodig te maken.

Toch even verduidelijken wat ik in punt 4 vermelde. Die schaaf/snijwonden liep ik op onder mijn broekspijpen en dat zelfs bij het dragen van een B/C schoen met hogere schacht (en ongeacht of je nu water in je kelder hebt staan of niet, het gebeurt gewoon). De scherpe takken snijden dan door mijn sokken heen. G1000 op zich beschermt uiteraard. Zo zag mijn broek er in Groenland altijd uit. In Yukon droeg ik een nylon broek met daarover een eVent regenbroek (Rab Drillium) + getten tijdens het bushwhawken. De regenbroek beschermt ook voldoende tijdens het bushwhacken en is hiervoor net duurzaam genoeg. Trouwens de RAB Drillium is veruit de beste regenbroek ooit gemaakt naar mijn bescheiden mening. Helaas zoals dat dan gaat nemen ze die dan uit productie. Maar goed, ik ben aan het afwijken. In ieder geval zal mijn 4e puntje voor velen niet van nut zijn. Wie zich toch ooit aan wildernistochten waagt met daarbij veel bushwhacken zal wel ontdekken waarover ik het heb.

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

Had mijn nooit gebruikte getten naar aanleiding van deze topic toch weer eens mee naar de Ardennen omdat het zo nat was de voorbije dagen. Heb ze weer eens niet gedragen, wel even om testen. Dat werd al snel warm. Voor het vocht moet je het niet doen want zelf zonder getten blijven de meest kwetsbare punten blijkbaar toch de tippen en plooinaden van de bottines. Alleen de onderste 5 cm van mijn lichte zomerbroek werden nat maar dat droogt dan toch weer snel.

Een paar jaar geleden in Lapland had mijn compagnon wel getten en ik niet. Uren door lage struikjes gewandeld met een redelijk lichte G1000. Niks aan de hand. Zelfs door sneeuw gewandeld, (niet heel lang) ook niet echt een probleem. En bij het doorkruisen van rivieren deed mijn mede stapper zelfs zijn getten en bottines uit.

Dus tenzij veel sneeuw of voor lange tijd heel zware stevige begroeiing, zou ik ze thuislaten

philip
    Deelnemer
    Aantal berichten: 49

ps. want als je ze op pad toch niet besluit te gebruiken bengelen ze, zoals bij mij de voorbije dagen, weer als nodeloze rommel achterop je rugzak. Weer wat om naar om te kijken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.