HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaring met VBL

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In dit artikel leidt Ivo Vanmontfort ons in het gebruik van Vapor Barrier Line in: https://forum.hikingadvisor.be/2013/01/06/het-gebruik-van-vapor-barrier-line-vbl/. Zijn er nog hikers met ervaringen? Of zijn er nog vragen?

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Ik heb geen ervaring met VBL. Wel heb ik gezien dat er een VBL bag UL  van Exped te koop is o.a. bij verschillende winkels in Duitsland. Gewicht 175 gr en adviesprijs 45 euro en daarmee een stuk gunstiger dan de bags die in het artikel worden genoemd.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bedankt Boelo, ik heb de link toegevoegd!

Kevin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Ik heb ook die VBL bag UL  van exped en ben er zeer tevreden over. Heb er vorig jaar in Rondane 7 dagen in geslapen en afgelopen 10 dagen in Sylan ook weer. We sliepen alle 3 in een pipedream 800, maar ik was de enige in een VBL. Na enkele dagen was mijn slaapzak nog steeds perfect droog en begon de dons van de andere al serieus te klitten. Enig nadeel vind ik dat ik steeds enkele keren per nacht wakker werd met dat “natte” gevoel ondanks dat ik dun thermisch ondergoed droeg. Wat ik dan steeds doe is eventjes uit men slaapzak en VBL gaan, even wrijven over de “natte” plaatsen en klaar. Hebben jullie dit ook, of zijn hier andere methodes voor zodat je niet steeds wakker wordt en uit de slaapzak moet. Zelfs als ik de slaapzak helemaal open rits en het eigenlijk maar net comfortabel warm heb gebeurde dit soms….

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Kevin,