HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaring met VBL

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

In dit artikel leidt Ivo Vanmontfort ons in het gebruik van Vapor Barrier Line in: https://forum.hikingadvisor.be/2013/01/06/het-gebruik-van-vapor-barrier-line-vbl/. Zijn er nog hikers met ervaringen? Of zijn er nog vragen?

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Ik heb geen ervaring met VBL. Wel heb ik gezien dat er een VBL bag UL  van Exped te koop is o.a. bij verschillende winkels in Duitsland. Gewicht 175 gr en adviesprijs 45 euro en daarmee een stuk gunstiger dan de bags die in het artikel worden genoemd.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bedankt Boelo, ik heb de link toegevoegd!

Kevin
    Deelnemer
    Aantal berichten: 28

Ik heb ook die VBL bag UL  van exped en ben er zeer tevreden over. Heb er vorig jaar in Rondane 7 dagen in geslapen en afgelopen 10 dagen in Sylan ook weer. We sliepen alle 3 in een pipedream 800, maar ik was de enige in een VBL. Na enkele dagen was mijn slaapzak nog steeds perfect droog en begon de dons van de andere al serieus te klitten. Enig nadeel vind ik dat ik steeds enkele keren per nacht wakker werd met dat “natte” gevoel ondanks dat ik dun thermisch ondergoed droeg. Wat ik dan steeds doe is eventjes uit men slaapzak en VBL gaan, even wrijven over de “natte” plaatsen en klaar. Hebben jullie dit ook, of zijn hier andere methodes voor zodat je niet steeds wakker wordt en uit de slaapzak moet. Zelfs als ik de slaapzak helemaal open rits en het eigenlijk maar net comfortabel warm heb gebeurde dit soms….

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Kevin,

Het is algemeen bekend dat niet iedereen slapen in een VBL even aangenaam vindt. Misschien slaap je vaak net te warm in je slaapzak zodat je toch te hard zweet in je VBL? Dat klammig gevoel en dan vooral die kilte telkens je ’s ochtends uit je slaapzak moet komen is de reden waarom ik zelf afgestapt ben van een VBL en nu in de plaats zoveel mogelijk slaap in VB-kledij. Dat klammige gevoel ervaar ik in VB-kledij net als aangenaam en ’s ochtends heb je dat kilte probleem niet. Persoonlijk ben ik daarom sterk voorstander van VB-kledij en helemaal niet van een VBL. Wie slapen in een VBL aangenaam vindt mag zich gelukkig prijzen. Maar hoe dan ook is slapen in VB-kledij nog altijd zoeken naar de meest efficiënte methode om vooral de voeten goed te kunnen laten verluchten. Een echt perfecte oplossing bestaat hier gewoon niet denk ik.

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Beste Ivo, Debbie,

Het lijkt erop dat in het artikel enkele temperaturen verkeerd zijn omgezet uit het artikel van Andrew Skurka. De correcte temperaturen vanuit Fahrenheit naar Celsius:

VB handschoenen: 40F = +4.44 C
    VB jas en sokken: 20F = -6.67 C
    VB broek: 10F = -12.22 C. Tja, (hoe) ga je dit afronden? 😉

Ik heb ook met VB sokken, jas en broek gespeeld en dat lijkt ook te kloppen.
    Heeft er iemand ervaring met tochten van langer dan een week waarbij 24/7 een VB jas(+broek) gedragen is? Welke lichaamsverzorging heb je toegepast?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Koen,
    heel opmerkzaam.
    Ik heb “below” als “min” vertaald.
    Vond de temperaturen toch al erg laag maar ging ervan uit dat Skurka een straffe kerel is (wat ook wel is)
    Jouw waarden zijn al wat gangbaarder terwijl die van mij eerder polair zijn.
    Ik zal het aanpassen als niemand hier een tegenbericht neerzet.
    Geen ervaring met zo’n lange periode

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Bij mijn laatste tocht (1 nacht) in Luxemburg had ik geen VBL of VB kledij. Ik denk dat het ’s nachts iets van -6 was en mijn slaapzak was ’s morgens zoals verwacht nogal klam.

Volgende keer toch maar eens kijken om daar iets aan te doen, want meerdere dagen zou wel een probleem vormen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

De temperaturen in het artikel zijn uiteraard in graden Fahrenheit, Ivo.

Heeft er iemand ervaring met tochten van langer dan een week waarbij 24/7 een VB jas(+broek) gedragen is? Welke lichaamsverzorging heb je toegepast?

Ja meermaals langer dan een week onafgebroken in VB-kledij rondgelopen, wel nooit met een VB-broek want voor mezelf vind ik een VB-broek niet nodig tot ongeveer -20°c. Langste periode is 15 dagen onafgebroken. Welke lichaamsverzorging ik zelf toepaste: meestal geen. Wordt het te erg dan was ik me met sneeuw. Je krijgt uiteraard ophopingen van zout en zuren op de huid en later ook ophoping van dode huidcellen die je er dan als worstjes kunt af wrijven. Beste was je je lichaam dus af en toe eens door een bad te nemen in de sneeuw als je dit allemaal niet zo fijn vindt. Maar sommige mensen vinden het gedacht aan naakt rollen in de sneeuw misschien al minder aangenaam dan vuil in de VBL verder blijven lopen.

Koen
    Deelnemer

Bedankt voor je antwoord Joery.

Ik neem aan dat je wel een VB-broek in je slaapzak draagt? Zonder sauna door de sneeuw rollen of niet wassen, dat is inderdaad een duivels dilemma! Wel iets om eens per week oid op een ‘warme’ dag te doen.
    Laatst ben ik echter met de neus op de feiten gedrukt hoe makkelijk het mis kan gaan met warme vochtige plekjes(liezen), schuren(fietsen in verkeerde broek)-> gist/schimmelinfectie (zoals ‘zwemmersexczeem’). Een tip voor het geval dat het je overkomt: Micanazol van de apotheek zou uitkomst moeten bieden.

massimo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Zojuist een bivakzak gevonden van polythyleen, kost 17,95 en is slechts 108 gram (op papier), lijkt formaat tennisbal.

Weet niet of dit als VBL zak in de slaapzak dienst kan doen, heb hier geen ervaring mee. Wel zag ik op de site van Andrew Skurka dat dit materiaal daar geschikt voor is.

Iemand die meer weet of dit kan beoordelen aan de informatie van onderstaande webshop?

http://www.bergsportwinkel.nl/noodbivakzak-ultralite-bivi-mountain-equipment.html

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Hij is wel geschikt maar te breed dan nodig om in een slaapzak te steken.
    En ongeschikt om hem te gebruiken waarvoor ze hem verkopen (tenzij de koper weet wat hij doet)
    17 euro is veel geld voor wat plastiek.
    Als je toch een lakenzak wil gebruiken zou ik als tester gewoon een paar vuilzakken aan elkaar plakken of met wat tape plak je er een uit een stuk schilderfolie.
    Ik vraag me af hoe hinderlijk het (geluid) is als je een zak maakt uit een reddingsdeken.

massimo
    Deelnemer

De zak uit mijn vorige post onlangs gekregen van Mountain Equipment. Nu was ik toch benieuwd om deze eens te gaan testen als VBL in de slaapzak, maar nu vraag ik mij af wanneer de omstandigheden geschikt zijn?

Bij wat voor temperaturen verdampt het vocht nog netjes uit mijn slaapzak en bij welke temperaturen moet ik de VBL gebruiken om de slaapzak goed te houden? Ik kan mij voorstellen dat er veel factoren zijn, zoals het ademend vermogen van de slaapzak, hoeveel je transpireert, of het condenspunt op de slaapzak lag of op bijv. een tarp daarboven, etc etc etc.

Zijn er mensen die mij hier wat richtlijnen kunnen geven?

Koen
    Deelnemer

Beste Massimo,

Je bent net een tikje te laat. VBL voor slaapzakken worden vooral gebruikt in situaties waarbij de transpiratie niet uit zichzelf kan verdampen: onder het vriespunt. Wellicht heb je gemerkt dat een slaapzak wel klam kan worden: tijdens pauzes of tussen buien door de slaapzak laten drogen in de lucht is stukken aangenamer dan in een stuk niet-ademend plastic te slapen.

Overigens hangt het gebruik van VBL af van de duur van de tocht en temperatuurbereik van je slaapzak icm omgevingstemperatuur af. Met andere woorden: kan je het isolatieverlies veroorloven of niet?

massimo
    Deelnemer

Koen,

Had al zo’n vermoeden dat het vriespunt een goede indicatie is. Had misschien verwacht dat het nog zin heeft op broeierige nachten als je uitzonderlijk veel zweet, maar dan is het laatste wat je wilt in een stuk plastic liggen. En bij die temperaturen kan je inderdaad goed luchten en verdampt het ook weer snel.

Ik heb geen wintertochten gepland staan waarbij ik mij het isolatieverlies niet kan veroorloven, maar wil gaan oefenen op situaties waarin dat wel zo is. Kwestie van oefening baart kunst zeg maar.

Bedankt voor je antwoord, is helemaal duidelijk.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.