HOME FORUM Wandelgebieden eerste trektocht

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Na veel lange dagtochten zouden we graag volgend jaar een meerdaagse tocht doen met de tent. We dachten dat in de periode mei – juni te doen.

Nu zouden we graag wat tips krijgen over een bestemming en ook het materiaal.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Dag Sanne,

Ik veronderstel dat je overal wel eens een dayhike hebt gedaan (ook vb. in Alpen?) en dat je nu honger hebt naar meer.

Ik raad je aan eens het volgende artikeltje door te lezen => Waarheen?

en daarna ook eens onze paklijst tips doorneemt…

daarna zul je onmiddellijk meer vragen hebben 🙂

We geven binnenkort ook wat workshops om mensen met de microbe voor meerdaagse tochten op het juiste pad te zetten. Kijk snel eens in onze agenda

Daarna kun je bij Europa hierboven heel wat verslagen vinden…

zergaloth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

(in het geval het om bergtochten gaat…)

Om op zeker te spelen zou ik je naar een goed bewegwijzerde route sturen. Een GR bijvoorbeeld, of een Alta Via in de Dolomieten. Het loont dan de moeite om een route uit te stippelen die je langs zoveel mogelijk reeds geopende of ‘doorlopend open’ berghutten brengt. Zo hoef je je alvast geen zorgen te maken over watervoorziening, hulp, eten, slaapplaats, … en kun je je focussen op het wandelen.

Ik ben indertijd begonnen met (en ga nog vaak terug naar) de Pyreneeën, met zijn GR10. Uitdagend maar goed voorzien van bewegwijzering, mooie routes, veel mogelijkheid tot wildkamperen, goed gedocumenteerd, goeie hutten, regelmatig een dorpje, …

Qua materiaal: mik op een rugzak van maximum 15 kilo (met water). Dat lukt ons elk jaar, met twee personen, een tent, voedsel voor enkele dagen en gevulde waterzakken. Zeul niks extra mee: één tshirt om in te stappen en een tshirt om aan te trekken als fris moet ruiken, bijvoorbeeld, is meer als genoeg. Onderweg eens wassen lukt best. Eén afritsbare en sneldrogende broek is voldoende. Goeie stapschoenen uiteraard. Enzovoort. Wellicht niet zoveel anders als op je lange dagtochten + overnachting/kook-materiaal.

Uiteindelijk leer je elke reis bij. En kun je zelf bepalen wat je rugzak miste op de vorige reis of wat je zeker niet meer zou meenemen. Na enkele reizen heb je zo je ideale materiaalsamenstelling.

Vraag maar raak.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Sanne, ik raad je om dit najaar en volgend voorjaar al enkele weekendjes in de Ardennen te stappen. Zo heb ik zelf ook ervaring opgebouwd. Grote Routepaden zijn daarvoor ideaal, dat zijn bewegwijzerde langeafstandspaden. Er zitten enkel pareltjes bij. Tips en gebieden vind je op deze pagina: https://forum.hikingadvisor.be/belgie/.

Mei/juni is nog erg vroeg voor het hooggebergte. Ik vermoed dat je daar hoe dan ook nog geen ervaring mee hebt? In dat geval kies je best voor een middelgebergte. De Vogezen is een erg mooi gebied om door te trekken. Zo kan je de GR5 volgen die door het gebergte gaat. Eenmaal die ervaring op zak, kan je in je vakanties erna dezelfde GR blijven volgen maar dan door de Franse Alpen. Zo bouw je stelselmatig ervaring op. Maar er zijn nog wel opties. De West Highland Way is onder beginnende trekkers best populair: goed bewegwijzerd en technisch niet moeilijk. De Rothaarsteig in Duitsland, de GR7 en 70 in de Cevennen, de Kungsleden in Zweden (al is dat al wat desolater)… Ideeën te over dus. Ik kan je verzekeren, er gaat een wereld voor je open. 🙂

Dit najaar organiseren we in Brugge twee start-to-hike workshops (eentje over ‘waar en hoe’ en een tweede over ‘materiaal’). Morgen of overmorgen verschijnt alle info hierover via onze nieuwsbrief. Als dat te ver van huis is, kan je wachten tot de workshops in Antwerpen die in 2015 doorgaan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.