HOME FORUM Wandelgebieden Eerste sneeuwschoentocht

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 183

Eind dit jaar willen mijn vriendin en ik een eerste sneeuwschoentocht maken. Ik heb afgelopen winter meerdere korte meerdaagse tochten ondernomen in de Eifel en op de Veluwe en kijk er naar uit om ditmaal een schepje erbovenop te doen.

Alle fantastische winter artikelen meermaals doorgelezen en tot besluit gekomen – op naar de Vercors! De reisverslagen waren tof en hebben de vlam goed aangewakkerd.

Inmiddels een berg materiaal aangeschaft om cosy en comfy de kou in te kunnen. Volgende week gaan we op lawine cursus (theorie).

Maar als ik de actuele omstandigheden en voorspellingen goed interpreteer ligt er momenteel weinig sneeuw en is het vooruitzicht voor de komende weken dat er geen tot bijna geen neerslag verwacht wordt. Ook zal de temperatuur zelfs ’s nachts zelden het vriespunt raken, laat staan er onder… Ik heb nu de angst dat het sleuren in een slushpuppy wordt in plaats van dit:

Vercors 200903

of dit:

Vercors Plateau (december 2011)

Interpreteer ik de berichten onjuist? Is mijn verwachting irreëel? Ben ik te vroeg in het jaar? Moet ik mij misschien gaan richten op een andere bestemming? Ook het verslag van Debbie van Rondane spreekt mij erg aan. Zijn er mensen die mij een andere bestemming aanraden?

Ik heb een ruime week de tijd, wil graag een tocht van 5 dagen maken, dan heb ik ruimte voor uitloop. Noord of zuid maakt me niet uit, als het nodig is rijd ik naar Rondane of naar Vercors, rijden is al vakantie op zich, m’n maximale afstand is zo’n 1800 km. Grootste beperking is ons gebrek aan ervaring en daarmee zijn relatief lawineveilige bestemmingen onze focus.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hier een foto uit de Vercos van afgelopen zondag.
    Nu ligt er 10-45cm volgens Meteo France. Als je met zekerheid veel sneeuw wil hebben deze tijd van het jaar had je de Vercors sowieso niet moeten kiezen als bestemming. Kijk je naar het winterbestemmingartikel dan zie je dat je gemiddeld 1 keer op 4 zelfs nog geen sneeuw aantreft op het plateau van de Vercors deze tijd van het jaar. Zo slecht is het nu dus nog niet en eind dit jaar… dat is echt nog een hele tijd. Geen enkele weersverwachting kan nu al met zekerheid zeggen hoe het plateau van de Vercors er over 2 à 3 weken gaat uitzien.

massimo
    Deelnemer

Ik heb mij te veel laten leiden door de mooie reisverslagen die ik zag. Of wat ik graag wil zien… 🙂 Ik ging uit van 85% daar ik halverwege de meetpunten uitkom.

Mocht Vercors er niet inzitten, wat zou dan een goede alternatieve (relatief lawineveilige) bestemming zijn? Jura ziet er als bestemming gaaf uit, maar sneeuwniveau lijkt mij niet veel groter.

December is eigenlijk te vroeg in het seizoen, daar de noordelijke gebieden dan weinig daglicht zien… Deze gebieden trekken mij het meest gezien de kleinere hoogteverschillen en geen gedoe met wetgeving bivakkeren.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik zou daar niet al te veel mee inzitten, van zodra het koud is en er ligt sneeuw, heb je al snel een winters gevoel. Kijk maar naar de foto’s op de blog van Joery die afgelopen week naar de Ecrins trok.
    Misschien wel ook gewone piketten voorzien als de sneeuwharingen niet bruikbaar zijn.

massimo
    Deelnemer

Ik ben bang dat de Ecrins voor mij wat te technisch is als ik zo de foto’s bekijk. Lijkt me een aardig lawinerisico met zich meenemen..?

Maar het geeft wel een goed beeld van de omgeving. Vanaf 2300 meter dan momenteel.

Mooi verslag Joery.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Absoluut, het was niet de bedoeling om je naar de Ecrins te sturen maar diende gewoon als illustratie dat het winterse gevoel niet enkel afhangt van de hoeveelheid sneeuw.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

December is moeilijk, dan kan het nog volop herfst zijn. En als het al eens een weekje warmer is, is er nog geen sneeuw die ondertussen gezellig blijft liggen. Zelfs in Finland is het duimen voor een witte kerst. Pas vanaf midden januari ongeveer, weten we zeker dat er sneeuw ligt daar…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Whaaa!!! Sneeuw in de Vercors! Allen daarheen! 😀

De weerbol van de (plagende?) kerstman berekent trouwens op dit moment ongeveer 30cm verse sneeuw over de Vercors komende vrijdag (alsook dezelfde hoeveelheid over de Vogezen nota bene waar intussen nog steeds een redelijk pakske ligt). Andere glazen bollen bevestigen dit beeld (nog?) niet zo enthousiast. Jaja, dat wordt dus nog steeds spannend afwachten hé. 🙂

massimo
    Deelnemer

We willen een goed pak sneeuw. Maar zoals Sven al aangeeft is het momenteel erg lastig.

Ik heb inmiddels meerdere dagen urenlang webcams bekeken. Weerberichten gelezen. Weerstations gezocht, sneeuwstanden vergeleken en het effect van neerslag hierop in kaart gebracht. Op de ene afbeelding lijkt het goed voorzien te zijn in de Vercors, op andere afbeeldingen lijkt mij het veel te karig om fatsoenlijk te kunnen sneeuwschoenen.

Aan het einde van de rit ben ik maar tot de conclusie gekomen dat ik een hoop beperkingen zie:
    – Vroege tijd van het jaar / matige sneeuwval verhinderen eenvoudige gebieden
    – Gebrek aan ervaring & lawinekunde verhinderen hogere locaties in de Alpen
    – Geen tijd/geld om naar Alaska te vliegen. Of iets dergelijks.

Zodoende het gehele plan opnieuw uitgedacht. Opnieuw naar onze wensen gekeken. We willen veel sneeuw en die sneeuwschoenen aan het werk zetten. Beste optie is denk ik naar de Hardangervidda. Ook in Noorwegen (tot Trondheim) gaven de weerstations soms bedroevend weinig sneeuw aan in de voor ons toegankelijke gebieden. Jammer dat er zo weinig daglicht is, maar we willen de 22e écht goed in de sneeuw staan. Ons materiaal is toereikend voor de te verwachten temperaturen.

Misschien dat ik het allemaal veel te pessimistisch inzie, zodoende dat ik het hier nogmaals aankaart, misschien hebben jullie betere ideeën. Maar ik moet en zal over een week met m’n poten goed in de sneeuw staan, grrr…

Graag jullie feedback:
    – Hardangervidda een geschiktere keuze voor een hoop sneeuw en een goed potje sneeuwschoenen? Zien jullie geschiktere locaties?
    – Misschien zelfs route adviezen? Locaties die in het bijzonder de moeite waard zijn in dit gebied?
    – Voor de DNT hutten dien je volgens mij een lidmaatschap te hebben en een sleutel op te halen in Oslo, klopt dat?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Massimo zegt,

“Maar ik moet en zal over een week met m’n poten goed in de sneeuw staan, grrr…”

Waarom die haast…,Ik mis de “zen” in heel het verhaal.
    Accepteren wat je wordt aangeboden “voor de tijd van het jaar”
    Ga lekker naar buiten op de 22 ste en ga volgend jaar naar de sneeuw.
    Statistisch gezien heb je nog wat jaren te gaan.
    Daar zal heus wel sneeuwervaring tussen zitten
    Hier heb ik een deel alvast gepland.
    Midden maart, als het licht het stilaan begint te winnen van het duister
    vertrek ik naar het noorden.
    Eens zien hoe sarek er dan bij ligt.
    Volgens mij heeft het geen zin om eind december naar het noorden te trekken als je een kampeertocht wil doen.
    “kort dag”
    Voor de DNT hutten, het ligt eraan naar welke hut je wil gaan.
    Niemand van ons had een sleutel bij toen we naar Doverfjell gingen.
    http://ivovanmontfort.blogspot.be/2011/12/on-noors-door-dovrefjell.html

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik kan bevestigen wat ivo zegt, dat het in Scandinavië nu zeer “kort dag” is. De zon komt niet boven de boomtoppen uit, en als je 4 uur licht per dag ziet, dan heb je het nog heel goed getroffen. Vanaf februari, maart is het daar veel beter. Misschien kan je best zoeken naar sneeuwzekere gebieden? En eventueel langs (niet op) langlaufpistes lopen in de hoge Alpen? Die zones zouden de lokale autoriteiten toch lawinevrij moeten houden voor de langlauf, waardoor jij en je vriendin veilig blijven? Een ideetje.. En anders kan je natuurlijk ook zoeken naar een gids met lawinekennis, of een georganiseerde sneeuwschoenwandeling. Altijd leuk als je toch je sneeuwschoenen gaat dopen.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Beste Massimo,

Ik sluit me aan bij Ivo’s ‘gedacht’.
    Hou je gewoon aan je plannen, trek naar de Vercors, het
    is er sowieso prachtig. Of ga de winterse Vogezen wat verkennen, is dichterbij.
    Neem het zoals het is.
    Ontspan door een inspannende tocht.
    Er ligt vast wel ergens een hoopje sneeuw waar je in kan gaan staan 🙂

Veel plezier!

massimo
    Deelnemer

Beste Ivo, Sven, Veerle,

Jullie hebben gelijk.

Ben nu enkele maanden bezig met verdiepen in alle materie, heb een berg wintermateriaal aangeschaft en wil beiden erg graag in de sneeuw inzetten. Vandaar mijn vastberadenheid. Maar als het echt zo donker is dan schiet het niet op. Ik ging uit van 6 uur effectief bruikbaar daglicht.

Sven, ik heb gezocht naar begeleide tochten. Dit is denk ik ook de beste methodiek om kunde op te doen zodat ik in de toekomst gebieden met een groter lawinerisico verantwoord kan aandoen. Maar door de recente investeringen zit een 1000-1200 euro voor of er simpelweg niet meer in. En ik kan geen gidsen vinden die uitgaan van eigen voorzieningen en een eigen gids kost zo’n 500 euro per dag. (of zoek ik niet goed?)

Daarnaast ben ik totaal leek op het gebied van wintersport. Ik heb geen idee wat ik bij een skipiste moet zoeken, anders dan een hoop mensen en een vrij recht baantje van de berg af. Wel zie ik dat er gebieden tussen 1,5 tot 2m te vinden zijn (), maar ik heb geen idee wat hier de mogelijkheden zijn. Ik zie deze gebieden iig niet concreet terugkomen in de pagina’s met winterbestemmingen zonder een hoog lawinerisico. Mocht je hier ideeën voor hebben dan hoor ik dat graag.

Maar zoals het er nu naar uitziet alsnog naar de Vercors dus. Ik kan mij geen beter gebied bedenken om een en ander in de praktijk te brengen met een minimum lawinerisico waar momenteel ook goed sneeuw ligt. En mooi/genieten is het er zeker, dat zal het probleem niet wezen. 🙂

De eerder door Joery en Debbie geplaatste beelden zien er goed uit. Ik neem aan dat ik hierin wel kan sneeuwschoenen, al is het lastig om de sneeuwdikte op te maken. Mag ik er vanuit gaan dat op het plateau meer sneeuw ligt (zoals ik dat in de Eifel gezien heb), of juist niet? De foto’s laten namelijk meer sneeuw in lagere plekken zien dan op hogere.

Is het mogelijk om volgende week praktijk lawine cursus te volgen ergens? Ik vond alleen een cursus “lawine 1 sneeuwschoenen” bij Snowsafety.nl, maar dat is pas in maart en kost 685 euro p.p…

Enfin, hoop vragen, dank voor jullie geduld en expertise.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een overzicht van winteropleidingen vind je in dit bericht.

Sneeuwdikte is eigenlijk best variabel en hangt af van het reliëf en de oriëntatie van de helling: sneeuw blijft langer liggen op noordhellingen (waar geen zon komt), de wind blaast sneeuw naar de lijzijde van de berg…

Veel plezier!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.