HOME FORUM Materiaal en techniek Eerste project(je) met Cuben Fiber

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 151

Gisteren voor het eerst gewerkt met Cuben Fiber en een pack liner met rolsluiting gemaakt om mijn slaapzak etc. waterdicht op te bergen in mijn rugzak:

• Cuben Fiber van Extremtextil
    • volume van circa 30 liter met rechthoekige bodem
    • naden zijn getaped met 2 cm tape (geen stiksel)
    • rolsluiting met klittenband is gelijk aan pack liners van Sea to Summit (eerst vouwen en dan rollen)
    • gewicht: 38 gram

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die zich al aan de zelfbouw met Cuben Fiber hebben gewaagd? Het is prettig materiaal om mee te werken. Merkte wel dat ik een heel hoge draadspanning nodig had op de naaimachine om een beetje net stiksel te krijgen bij de rolsluiting.

LFone
    Deelnemer

Pack liner ook even gevuld met water en als je de rolsluiting zorgvuldig sluit is hij 100% waterdicht.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Jan-Ivo

Je hebt mij al een paar keer erg verrast met je zelfbouwontwerpen.
    Grote ogen toen ik die gtx handschoenen zag.
    Je ontwerp ziet er alweer heel keurig uit.
    Nee, zelf nog geen centimeter cuben verwerkt.
    Of het er ooit van komt blijft een open vraag.
    Ik heb wel de volgende draad bewaard omdat er geen centimeter stikdraad aan te pas is gekomen en de techniek erg goed is uitgelegd.
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=75909

Elyne Meulenbergs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

echt mooi gedaan!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Jaja, ferm werk!

Meest interessante nu wordt hoe lang die waterdicht blijft en je meer en meer met tape de gaatjes moet gaan beginnen dicht tapen. Hou ons op de hoogte want duurzaamheid van cuben is het waar het toch altijd om te doen is!

LFone
    Deelnemer

@ Ivo

Interessant topic op backpackinglight. Ik zit wel eens vaker te fantaseren over het maken van iets in de richting van een MLD Supermid of nog beter de Laufbursche Lavvu. Misschien komt het er ooit een keer van maar dat vraagt behoorlijk veel tijd en cuben is ook niet bepaald goedkoop… Het is in ieder geval mooi materiaal om mee te werken.

Mijn GTX handschoenen heb ik welgeteld 0 keer gebruikt… Niet lang nadat ik ze gemaakt had kochten we packrafts en neopreen handschoenen. Maar ze komen vast nog wel een keer van pas :-). Daarna heb ik mijn tape ervaring wel nog kunnen gebruiken voor twee regenbroeken.

@ Dzjow

Ben zelf ook benieuwd naar de duurzaamheid. Deze cuben variant is circa 25 g/m2. De eerstvolgende variant bij Extremtextil is twee keer zo zwaar.  MLD gebruikt een variant van 35 g/m2 voor drybags maar anderen (ZPacks bijvoorbeeld) gebruiken weer lichtere varianten. We zullen zien hoe lang het mee gaat…

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Binnen enkele dagen ga ik beginnen met een binnententje van cuben + muggengaas. Het betreft een Cuben vloer van 49 gr/m2, een hoge badkuip van 25gr/m2 Cuben(>25cm hoog tegen windchill) en muggengaas(155mesh/m2) erboven. De binnentent is voor een Zpacks Hexamid en heeft dus een halve piramidevorm. De rits loopt door het midden naar beneden en dan naar de zijkant.

Ik heb eerder een bivakzak en binnentent geknutseld en daarbij enige problemen tegengekomen. Cuben is mij nog onbekend om mee te werken. Wellicht heeft iemand iets te zeggen over onderstaande punten?
    1. Cuben: enkel tapen of naaien en tapen? Het is een binnentent dus er komt niet echt kracht op te staan. Voldoet 10mm tape?
    2. De rits: deze ‘moet’ in een ruime bocht(J vorm) van verticaal naar horizontaal gaan. De rits zal dus ongeveer halverwege de cuben badkuip doorritsen. Echter ben ik bang dat het cuben moeilijk gaat doen. Gewoon proberen natuurlijk? Plan B is om de badkuip hier lager te maken tot de rits (10-15 cm).
    3. Rechte lijnen: bij voorgaande projecten had ik moeite met goede vormen te knippen. Hoe pak ik dit het best aan? En wel materiaal gebruik je het best bij cuben?

Thanks!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Koen,
    ik heb nog geen enkele cm2 cuben verwerkt dus hieronder staat geen wetenschap maar hoogstens een gedachte.
    Hou er altijd rekening mee dat een eerste ontwerp uiteindelijk bij een tweede versie altijd een stukje beter is dan de eerste (leercurve etc)
    Zelf zou ik nooit twee soorten cuben hebben gebruikt voor de vloer en de wanden maar alles uit een stuk gemaakt. Maakt het maken van een ‘badkuip’ ook een stuk gemakkelijker. De gewichtswinst lijkt mij minimaal. Door de ritssluiting kom je er volgens mij niet onderuit om evt na het tapen ze vast te naaien.
    Idem voor de afspanpunten, al kom je ook wel ontwerpen tegen waar afspanpunten zijn getaped.
    In volgende link
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=34660
    staan een paar verwijzingen (zoals peel vs sheer) en ook het volgende filmpje

wat handig is om eens te bekijken.
    Daar zie je hoe cuben gesneden wordt en nog meer om een eerste inzicht op te doen rond het verwerken van cuben.
    Zie ook zijn filmpje over tapen
    https://www.youtube.com/playlist?list=UUpdT8PUAzBEeqCAcNgzKcdA (episode 11)
    De manier waarop hij de afspanpunten laat bevestigen zou ik zelf ook niet aanraden.
    Mogelijk kan je de dunne cuben ook vlak leggen op de vloer en er een strook inpaktape over kleven waarna je de lijn tekent waarlangs je wil knippen. Knippen en dan de tape verwijderen. Het heeft me goed geholpen om vliegengaas ed te knippen
    In plaats van een ritssluiting in een ruime bocht kan je volgens mij ook gewoon een rechte hoek maken waarbij je twee glijders gebruikt die samen komen. Heb het zelf zo ook toegepast.
    Zie ook
    http://oookworks.com/OookStar.html

LFone
    Deelnemer

Klinkt als een mooi project. Ben benieuwd naar de foto’s van het eindresultaat!

1. Voor een tent zou ik cuben op cuben alleen tapen met 10 mm tape. Ik weet niet hoe breed de vloer wordt? Cuben van Extremtextil is 138 cm breed. Als je opstaande randen van 25 cm hebt zou je maximale breedte dus maar 88 cm zijn. Als je meer ruimte wil ontkom je er sowieso niet aan om de ‘badkuip’ uit meerdere delen op te bouwen.
    2. Cuben is niet elastisch, maar het lijkt mij dat je er gewoon een rits met een bocht in kan naaien. Misschien eerst proefstuk maken?
    3. Ik gebruik eigenlijk nooit meer een schaar om stof te knippen maar doe alles, ook cuben, met een rolmes van Olfa. Hiermee kun je ook netjes lange rechte lijnen snijden langs een stalen lineaal of dunne lat.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.