HOME FORUM Wandelgebieden Eerste keer Pyreneeën, tips voor gebied?

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ivo, wat een goed verslag is dat. Bij het lezen krijg ik echt veel zin in de tocht en het is goed om te lezen hoe zij aan eten zijn gekomen. Inderdaad, er is veel mogelijk. Ik zal in het voorjaar proberen contact op te nemen met hutten, gites en postkantoren  en vragen wat er mogelijk is voor het sturen van pakketjes met voorraden droogvoer.

Willem, ik ben blij dat je me gerust stelt wat betreft de sneeuw, er was één foto van een steil sneeuwveld dat er best spannend uitzag! En waardevolle info over de hutten, bedankt.

De keus wat betreft pikkel en stijgijzers zal ik inderdaad later pas nemen, als we weten hoe de sneeuwconditie ‘s in de zomer zijn.

Ik zal de info wat betreft het sturen van pakketjes hiernaar terug koppelen voor toekomstige HRP lopers (Ivo,  hoop voor u dat het er een keer van komt!).

docsje
    Deelnemer
    Aantal berichten: 30

Hallo Saskia,

Onze eerste trektocht was in de pyreneeen nl.GR107 .waar er hier op deze site tal van verslagen terug te vinden zijn. Wij hebben deze in 12 stap dagen uitgewandeld. perfect met het openbaar vervoer , nachttrein naar Foix en op het einde de bus van Berga naar barcelona om van daaruit met het vliegtuig (vueling) terug naar Belgie te vliegen. GR 107 een echte aanrader en een antwoord op al uw vragen . U kunt me altijd contacteren voor specifieker info

mvg

Saskia
    Deelnemer

Een jaar later dan gepland, maar zojuist een treinkaartje geboekt naar L’Hospitalet-près-l’Andorre. De nachttrein heen, de dagtrein  terug. Ik heb acht dagen om te lopen. De overstap in Parijs vind ik wel spannend, maar dat gaat vast goed komen. Heb erg veel zin in mijn eerste kennismaking met de Pyreneeën.

P.s.: Ivm de aanschaf van een pup ruim een jaar geleden is het niks geworden met de HRP, daarvoor moet ik mijn viervoeter te lang missen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Benieuwd naar jouw ervaringen.

De eerste keer vond ik het ook spannend om via de metro van het ene naar het andere station te gaan. Je kan je wat stress besparen als je op voorhand je metroticket koopt (bv in de restauratiewagon als je de tgv naar parijs neemt) zodat je de automaten kan vermijden. De weg naar metrolijn 5 staat heel duidelijk aangeduid eenmaal uitgestapt en je van het perron af bent. Dan is het alleen even opletten dat je het perron richting place d’italie neemt.

Saskia
    Deelnemer

Ticket vooraf kopen is een goede tip! Heb ook al een overzicht van de metro’s gevonden, dus theoretisch gezien moet he goedkomen. Als ik Parijs onder de knie heb komen er heel veel mogelijkheden bij op het gebied van trektochten.

Een andere vraag: Ik ben nu een route aan het plannen met een 1:50 000 kaart (Rando Editions – Carte N° 8: Cerdagne – Capcir ). Is deze schaal voldoende voor de Pyreneeën of raden jullie een 1:25 000 kaart aan? In de Alpen loop ik liever op 1:50 000 omdat ik dan meer de vorm van de omgeving kan zien (toppen, collen enz.) en me daarop kan oriënteren. Maar in de Alpen zijn de paden meestal duidelijk. Van de Pyreneeën weet ik nog niks!

Saskia
    Deelnemer

Kijk, hierom is het zo fijn dat al die reisverslagen online staan! Dit doet mijn hart sneller kloppen. Dank Ivo voor uw verslag! (Voor dit stuk lijkt een 1:25 000 kaart wel zinvol)

Het is ook mogelijk om bij het 2607m punt af te dalen om dan naar de col tussen Puig de la Portella Gran en Puig de Camporells te lopen.
    Had ik wat meer tijd gehad dan was ik in deze hoek zeker een dag langer gebleven.
    Het geeft de mogelijkheid heel de graat af lopen om dan via Estany de la Portella d’orlu af te dalen naar de gemarkeerde Tour du Capcir.
    Een bivak op de graat is ook mogelijk voor wie lang van de zon wil genieten.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Saskia,

ik had al willen refereren naar mijn verslag waar ik wel degelijk de ervaring had dat met die 1/25000 kaarten veel meer mogelijkheden hebt om wat te experimenteren in die regio. Grote delen zijn vrij vriendelijk terrein terwijl je het ook wat moeilijker kan maken. Kijk ook eens op volgende http://philrando.free.fr/index.html waar je door ingevoegde kaarten goed het verschil kan zien in kaartdetail tussen de twee schalen en het geeft voor jouw hoek ook wat ideeën om eens af te wijken van de gemarkeerde routes.

Saskia
    Deelnemer

Vandaag de 1:25 000 kaarten binnen gekregen. Inderdaad, heel veel mogelijk zowel op als buiten de paden. Hier en daar een doorsteek van de gebaande paden af geeft meer mogelijkheden voor een mooie lus.

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Wat off-topic Saskia, maar ik wens je een fijne rustige hiking toe!

Wij waren een 3-tal jaren geleden in de streek ten zuiden van Cauterets.

Saskia
    Deelnemer

Dinsdagavond weer terug gekomen na een week Pyreneeën. Ik had pech met het weer waardoor ik de Pyreneeën niet op zijn mooist heb gezien. Ik zal er in de toekomst nog een keer heen moeten :).

Hier het verslag voor wie wil lezen: http://schizofrenieenbergenbeklimmen.nl/dikke-pech-in-de-pyreneeen/

Bedankt voor alle adviezen vooraf!

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.